Skrotade nyss en gammal bärbar dator med ett rätt ok Li-ion batteri i.
Batteriet innehåller en liten behändig LED-stapel som visar återstående kapacitet i procent om man trycker på en liten knapp, och då det har en rätt hög kapacitet
så jag tänkte använda det hela som en liten portabel batteripack för olika ändamål.
Men nu är det ju så att lithiumbatterier är lite kinkiga och kan vara farliga om man behandlar dom på fel sätt så jag är rätt osäker på om jag ska köra vidare med detta.
Batteripacken innehåller ju sannolikt skyddskretsar för cellerna, men hur funkar det?
Enskilda celler som man köper brukar ju ha skyddskrets, men hur är det med en batteripack med flera celler som är seriekopplade?
Är det helt enkelt en skyddskrets per cell, eller brukar det vara nån annan lösning i såna här batteripackar?
Törs man (ful)ladda detta batteripack med ett vanligt nätaggregat som man ställer in lämplig maxström och spänning på, eller bör man bygga en mer seriös laddare som sköter det hela?
Ungefär vad är den maximala strömmen man kan plocka ur detta batteripack?
Stänger batteripacken av sej självt när man kommit ner i för låg batterispänning, eller tar ut för hög ström, eller måste man ordna detta med egen elektronik?
Kanske man ska skippa hela iden, vad tror ni?