Sida 1 av 2

Effekttriangel

Postat: 13 mars 2014, 18:45:52
av mek72
Hej!

Håller på och pluggar på asynkronmotorer och trefas växelström, och skulle behöva lite hjälp med att få klarhet i detta.
I effekttriangeln finns ju följande:
Aktiv effekt (P)
Reaktiv effekt (Q)
Skenbar effekt (S)

Märkeffekten, den som står på motorn, är det detsamma som aktiv effekt?
Och om det står "Tillförd aktiv effekt" är det detsamma som aktiv effekt?
Och vad är då "Avigiven effekt"?

Lite rörigt i skallen just nu, så tacksam för lite hjälp.

//M

Re: Effekttriangel

Postat: 13 mars 2014, 19:31:40
av YD1150
Märkeffekten = Avgiven effekt = Är den mekaniska effekten man får ut på axeltappen.

Re: Effekttriangel

Postat: 13 mars 2014, 19:59:51
av mek72
tackar! :D
Men när det ska till att räkna, är då märkeffekten=aktiv effekt (P)?

//M

Re: Effekttriangel

Postat: 13 mars 2014, 23:15:58
av LarryXz
Märkeffekten = Avgiven effekt (Mekanisk)
Tillförd effekt = Aktiv effekt (P)
Verkningsgrad = Avgiven/Tillförd effekt

Re: Effekttriangel

Postat: 13 mars 2014, 23:26:28
av blueint
Märkeffekten är väl tillförd elektrisk effekt? den mekaniska effekten brukar väl istället vara höljd i dunkel.

Re: Effekttriangel

Postat: 14 mars 2014, 07:24:53
av ojz0r
Jag håller med blueint, man ska ju inte behöva räkna fram vad en motor förbrukar i effekt (P), det ska stå på märkskylten.

Re: Effekttriangel

Postat: 14 mars 2014, 07:43:05
av hcb
Men just i fallet motorer är det ojmr axeleffekten som är angiven på märkplåten. Til syvende og sidst är det vad som är intressant för konstruktören.
Ineffekten är ju också helt beroende på belastningen på axeln.

Re: Effekttriangel

Postat: 14 mars 2014, 08:05:24
av Nerre
Det är väl så att det som står angivet med W är axeleffekt och sen är den väl även märkt med spänning och ström för den elektriska effekten (och där är det väl främst den skenbara effekten som man är intresserad av, det är ju den som styr avsäkring och kabeldimensionering).

Re: Effekttriangel

Postat: 14 mars 2014, 13:58:56
av LarryXz
2014-03-14 09.06.05.jpg
Källa: Motorstyrning ISBN: 91-47-01812-7

"Det som avgör hur stor en säkrings märkström behöver vara är typen av belastning och valet av start apparat."
Citerat ur samma bok.

Re: Effekttriangel

Postat: 15 mars 2014, 09:09:56
av mek72
Tack så mycket för hjälpen! :)
Nu är jag lite klokare... (en stund)

Men nu har jag stött på nästa problem...
Ska "beräkna motorns märkström vid märklast" vad menas med märklast?

Som jag tolkar det ska strömmen beräknas på tillförd effekt (P)... :?


//M

Re: Effekttriangel

Postat: 15 mars 2014, 09:34:35
av hcb
Märklasten borde vara den axeleffekt motorn är konstruerad för.

Re: Effekttriangel

Postat: 15 mars 2014, 09:48:12
av mek72
Frågan ser ut så här.

Då tänker jag så här: P2 är ju 6000W och för att få P1 dividerar jag P2med 0,8 och får 7500W.
Och för att få strömmen 7500W/Rot3x400x0,85 vilket ger 12,73A
Tänker jag rätt?

(såg att jag skrivit 0,85 när det ska vara 0,8. uppdaterat)

Re: Effekttriangel

Postat: 15 mars 2014, 10:18:52
av konig7070
Ja, fast försök att ta med parenteser när du skriver upp ekvationen också för att förtydliga.

Re: Effekttriangel

Postat: 15 mars 2014, 11:49:38
av Millox
Med den noggrannhet som talen är angivna i skulle jag nog säga 13 A snarare än med två decimaler. Uträkningen har du gjort rätt, men skrivit lite fel, dividera effekten med verkningsgrad 0,8 för att få elektrisk effekt.

Re: Effekttriangel

Postat: 15 mars 2014, 11:56:16
av xxargs
0.85 antas här motorns verkningsgrad ???

om 0.85 avses cos(fi) så stämmer det inte då dina 7500 i så fall är VA, inte Watt - alltså skenbar effekt, även om man av den summan kan få rätt strömvärde. men säger inget om motorns verkningsgrad mer än att den är 100% effektiv då den reella delen i den skenbara effekten är dina 6000 Watt axeleffekt

räknar du med 0.85 som verkningsgrad så måste du också ta hänsyn till motorns cos(fi) vid märklast då det också ökar på strömmen en del ytterligare... och är den angiven till cos(fi)=0.71 vid märklast så ökar strömmen med faktor 1.414 av strömmen på av effekten P uträknade strömvärdet...

0.85 i cos(fi) låter lite orealistisk då de flesta elmotorer i jordbruk/industri brukar ha sin märkeffekt vid ca cos(fi)= 0.7 medans vid kompakta elmotorer med förbättrad kylning som kyl och AC-kompressorer kan ha cos(fi) något lite över 0.8.

----

Med andra ord för att vi skall kunna bedöma rätt så måste du skriva _alla_ kända ingångsvärden (med rätt storheter) och önskade utgångsvärden vilket gör att man kan snabbt se om alla nödvändiga fakta finns eller om man saknar någon - som här med detta som skrivits hittills tex. med värde 0.85 som antas av mig vara motorns verkningsgrad - så saknas motorns cos(fi) värde vid märklast för att uppgiften skall vara lösbar!

typ:

faser = 1 st
U = 400 Volt
Q= ? VAr
S=? VA
P=? Watt
I=? Ampere
cos(fi) = ?
axeleffekt = 6000 Watt
verkningsgrad = 0.85

(det fattas ett värde med ? bland ovanstående data för att uppgiften skall vara lösbart)


Därefter din ekvationen med använda beteckningarna ovanför och var flitig med parenteser så fort räkningsordningen misstänks vara otydlig/flervägad (olika miniräknare använder olika strategier ang. parenteser, eller snarare vid utelämnande av parenteser - vilket gör det ännu värre...)

varför?? - det som är underförstått för dig, är inte självklart för oss andra som inte har hela uppgiftstexten framför oss och en bra uppställd fråga har större chans för en kvalificerad och förhoppningsvis rätt svar!