Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Halloj!

Köpte ju EF-medlemmen notetoself:s Terco CNC45-fräs i helgen. Tänkte det kunde vara kul med någon form av projekttråd för driftsättandet och uppgraderingen av fräsen. Notera att jag är helt grön på allt vad CNC-prylar heter men har skaplig koll på elektronik, mjukvara och i viss mån mekanik. Dock består verkstan mest av maskiner och verktyg för träbearbetning.

Bakgrund
Har spanat på Tercofräsarna på EF i flera år, tycker de är otroligt snygga i sin fuloranga färg. Dessutom verkar det ju vara en rolig liten maskin då verkar kunna bearbeta metall skapligt i dem. Dessutom ser det ut att lätt komplettera med utrustning för skärvätska. När notetoselfs annons kom ut var det bara att hugga. Egentligen har jag under många års tid gått och funderat på att köpa eller bygga mig en fräs i A3+ storlek, mer klassisk portalfräs som till nöds kan köra aluminium. Tyvärr stannade byggena på att man behöver en fräs för att bygga en fräs. Nu har jag det så vem ved vad som händer det närmsta årtiondet :)

Status
Tercon jag köpte verkar rätt komplett när det kommer till kåpor, mekanik och liknande. Dock hade den fått lite tråkig ytrost i ett kallt garage. Synd att där inte låg lite olja på de ytorna... Hur som helst har jag ägnat två kvällar åt att polera och tvätta och nu ser den ut så här:

Bild

Bild

Bild

Planer
Nästa steg är att få liv i en dator och installera LinuxCNC. Detta blir mitt första donande med någon from av CNC-styrning och jag är ganska säker på att jag kommer få spel på parallellportar och elände. Planen är att få igång så jag kan jogga axlarna och få in nollswitcharna. Därefter blir det nog ett Mesa-kort i stället.

Därefter måste jag ta tag i spindeldrivningen. 180V DC-servo utan styrning är inte så kul. Det hade varit kul med ett riktigt servo på den platsen men det anser jag för dyrt för tillfället. I stället har jag funderat på en asynkronmotor på 0,75kW, vilket borde på få plats i pelaren. Dänger på en frekvensomriktare så det blir går att reglera något. Har inte riktigt funderat och räknat på varvtal men eftersom planen är att bearbeta aluminium med möjlighet till stål om det kniper är det lite det som får sätta varvtalet. Det finns utrymme för att växla upp motorn något med remhjulen. Vad "borde" man sikta på för varvtal?

Nog för ikväll. Beställde förresten precis några liter Mobil gejderolja från Tyskland
Senast redigerad av blueint 25 februari 2014, 10:26:17, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tercofix

Inlägg av Magnus_K »

Ska bli kul att följa!
Förbannat korrekt att börja i rätt ände också, att först ha rent och snyggt!

Lycka till! :tumupp:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tercofix

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Detta var ett bra initiativ.
Att ta hand om och vårda är en viktig del i lärandet!
Detta kanske skapar möjlighet att få lite saker körda mot en peng!
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix

Inlägg av ph »

Jag är inte främmande för att köra jobb i maskinen åt andra. Dock har jag en liten bit att vandra innan jag är där :)
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av notetoself »

Tjoho vad fin den blev. :bravo:

På tiden att den fick lite kärlek. Lycka till, följer tråden med stort intresse.
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Efter att ha fixat lite med källarprojektet (hus), slabbat färg osv blir det nu lite tid till Tercon :)

Källarprojektet bestod av byte av avlopp i hela källaren vilket gjorde att jag slängde alla mina äldre datorer för att inte behöva flytta runt mer än nödvändigt under grävandet i källaren. Typiskt då jag du skulle behövt en av dem till LinuxCNC. Fick dock med ett gammal moderkort med någon Core Duo-historia med fräsen. Tiggde lite DDR2-minnen på jobbet och skruvade ihop något igår. Gick på röven då ATX-agget jag hade över var kasst.

OK, lånade hem en mer passande dator från jobbet ("industri-PC" med passiv kylning, CF-kort som disk osv). Det gick oxo på ända då PC104-kortet i den var grymt jobbigt när det kom till expansion med fler USB-portar och skit.

Skam den som ger sig, köpte(!) ett nytt Corsair-agg och fick igång en burk. Touchskärmen jag fick med sög kopiöst, dålig betraktningsvinkel, dålig ljusstyrka osv. Den får avyttras.

Nu står jag och väntar på uppdateringarna av Ubuntu för att dra igång lite provkörning av axlarna :)
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Fik ordning på axlarna till slut. Jäkla LinuxCNC hade ju helt skruvade skalor när man testade axlarna i StepperConfig. Höll nog på över en timme och fick inte till det hela då alla parametrar var rätt ställda men jag fick ändå värden där 1mm i datorn blev något annat i verkligheten. Visade sig att när man väljer typ "Test axis" i StepperConfig så stämmer inte det där.

Satte drivarna till 1/8 mikrosteg, tyckte mig få en hel del vibrationer i maskinen vid högre hastigheter. Finns det någon poäng att öka antalet mikrosteg för att försöka motverka dessa?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av X-IL »

Att öka mikrostegen ytterligare kommer nog inte hjälpa dig med ditt problem, däremot kommer du att tappa ytterligare moment. Däremot kan det hjälpa med resonansdämpare kopplade till motorerna eller skruvarna, sök lite på forumet så ser du lite olika principer.

Min Z-axel på mitt bygge låter helt horribelt vid 300mm/min men vid 400 går den lugnt och fint, jag träffar alltså nån resonans just runt 300.
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Får läsa in mig på det där med att dämpa vibrationerna. Som du säger så finns det ju en given centrumfrekvens för varje axel där vibrationerna är lite otrevliga.
arla
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 mars 2011, 14:53:23
Ort: Östersund

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av arla »

Vart köpte du gejdoljan? Jag skulle behöva några liter men den lokale handlaren säljer bara i 20litersdunkar...lite väl mycket för en hemmapulare med en årsförbrukning på nån deciliter... :roll:
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Som allting annat, på tyska Ebay :)

http://www.ebay.de/itm/1-Liter-Mobil-Va ... 1406915175

Säkerligen inte jättebilligt men det är heller inte billigt att gå tidigt från jobbet för att köra runt med en bil till en massa industrileverantörer. Beställde två liter,
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av tecno »

Vart köpte du gejdoljan
Håll koll på VG68, denna typen (oberoende av fabrikat) bör man hitta lite var stans.
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Fick strulat lite mer med LinuxCNC idag. Tror att jag fick rätt på allt som har med home/limit-switchar att göra. Hade egentligen velat riva ut den lilla mängd elektronik där är idag och dra om allting snyggt och fint men det känns inte rätt att göra det innan jag vet mer exakt vad det blir för inkråm till styrningen.

Noterade att stegmotordrivarna matas med 28VAC. Känns inte alls rätt, motorerna är specade till 4,8A (vilket jag även satt drivarna till) men lindningarna har en resistans på runt 12ohm. Lär ju inte bli några 4,8A med den inspänningen... Undrar om det påverkar motorernas gång mycket?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av Meduza »

Jag matar mina med 48V, tanken var från början att köra på 75V eller så, men det blev 48 då jag hade ett sånt agg modell större hemma, kanske blir uppgradering framöver

PS. är dom verkligen 12 ohm? Jag har förvisso inte mätt upp mina men dom är speccade till 1.8V 4.8A så det borde vara betydligt mkt lägre DS.
Senast redigerad av Meduza 27 februari 2014, 01:39:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Vad har du för drivare?

Gick igenom högen med diverse stöddiga trafos men alla de aktuella gav för hög spänning. Den fina toroiden jag trodde mig ha liggandes har jag tydligen satt i ett Hypex-slutsteg.
Skriv svar