Hej,
jag var idag på Småmaskinservice för att köpa ett bladstyrningshjul till en Bosch sticksåg. Tyvärr hade detta hjul
utgått och det innebär att jag antingen får kasta maskinen och köpa en ny eller tillverka ett eget.
Finns det någon här som skulle kunna tänka sig att svarva ett litet hjul i metall som är ca 10 mm brett, 10mm i diam och har ett hål
som är 3mm. Mitt på hjulet skall det vara ett spår som styr sågbladet och detta skall vara 2 mm djupt och 1,5 mm brett.
Självklart ger jag exakta dimensioner om någon kan tänka sig att svarva detta hjul.
Ett plus om du finns i Göteborg.
Tack på förhand!
/Claes
T: Svarva litet styrhjul till sticksåg
-
T: Svarva litet styrhjul till sticksåg
Senast redigerad av sparcraft73 18 februari 2014, 22:38:20, redigerad totalt 1 gång.
Re: T: Svarva litet styrhjul till sticksåg
Det blir ju bara luft kvar med dia 8, hål 4 och spår 2
Men du kanske har vänt på diameter och bredd?
Det lär väl behöva härdas efteråt om det skall hålla?

Det lär väl behöva härdas efteråt om det skall hålla?
-
Hej igen, nu har jag ändrat lite på måtten så att i alla fall biten sitter ihop men de är mest som indikation
för att visa att det inte krävs någon stor svarv för att få till detta.
Hjulet som skall tillverkas är det som sitter bakom sågbladet och som trycker fram det om man vrider på vredet som
gör att pendlingen ökar. Maskinen avverkar då mera i varje "sågning". Jag är lite osäker på det här med härdning,
hur gör man det och gör det att slitytan blir bättre eller bara sprödare/styvare?
/Claes
för att visa att det inte krävs någon stor svarv för att få till detta.
Hjulet som skall tillverkas är det som sitter bakom sågbladet och som trycker fram det om man vrider på vredet som
gör att pendlingen ökar. Maskinen avverkar då mera i varje "sågning". Jag är lite osäker på det här med härdning,
hur gör man det och gör det att slitytan blir bättre eller bara sprödare/styvare?
/Claes
- frownlayer
ss2140 har jag i diameter 8. stickstål tror jag ca 1.5mm. och sen vet jag hur det ska härdas.
frågan är ju bara vad du vill ge.
frågan är ju bara vad du vill ge.