Några bilder på mina PCB-expriment
Postat: 8 januari 2014, 05:40:47
Bild 1-3:
Jag köpte självhäftande ickeledande 35my-kopparfolie som jag körde genom min vax-skrivare.
Etsningen blev prefekt, men när jag satte dit lödkolven smälte häftmassan.
Dessutom var häftmassan kladdig där kopparen hade etsats bort, men det hade jag kunnat leva med...
Skulle man hitta en med häftmassa som tål temperaturen, ska man se till att man får en rulle med stor diameter för att undvika att man veckar kopparen när man rullar av tejpen, och att kopparen inte har veck så klart. Bild 4-6:
Moddade en laminator jag köpt på tradera(Proove DT0276 eller LA46?).
Det var väldigt enkelt, även om jag borde göra en plåt för de öppna delarna. En stor plastdel som jag tog bort bara med såg, och sen lossande jag en skruv lite så jag kunde ta bort den övre guide-plåten på ut-sidan.
Men 300W verkar vara för lite... Bild 7-9:
Testade "Press-and-Peel", som visades sig vara en beläggning på plastfilm.
Där kunde jag inte ha fullt ös på strykjärnet, skulle ha cirka mitten på värmen.
Men resultatet var svårt att få bra ändå, om man kollar noga på den blå filmen ser man svarta rester av tonern som inte flyttade sig till kortet.
Etsningen gick därimot bra, ingen etsning genom filmen som på Toner Transfer(sista bilden), med tunnare koppar som följd.
Tog sen och prövade att lägga på lödmask med Toner Transfer. Skrivaren är min Samsung CLP-510N och pappret vanligt Xerox laserskrivarpapper, men jag värmde på det gröna med laminatorn, och skulle fått bättre resultat med strykjärnet(högre värme).
Försökte sen lägga på en gul silkscreen med Samsungen, men jag tror att den gula färgen är till för en ljus bakgrund(additiv färgblandning), för på den gröna bakgrunden syndes den knappt. Så jag la på en svart silkscreen med min Laserjet 4P.
Värmde som sagt med ett strykjärn. Där kan jag använda fullt ös utan att det blir speciellt dåligt, och mönstret syns genom pappret när plasten i tonern smälter.
Jag köpte självhäftande ickeledande 35my-kopparfolie som jag körde genom min vax-skrivare.
Etsningen blev prefekt, men när jag satte dit lödkolven smälte häftmassan.
Dessutom var häftmassan kladdig där kopparen hade etsats bort, men det hade jag kunnat leva med...
Skulle man hitta en med häftmassa som tål temperaturen, ska man se till att man får en rulle med stor diameter för att undvika att man veckar kopparen när man rullar av tejpen, och att kopparen inte har veck så klart. Bild 4-6:
Moddade en laminator jag köpt på tradera(Proove DT0276 eller LA46?).
Det var väldigt enkelt, även om jag borde göra en plåt för de öppna delarna. En stor plastdel som jag tog bort bara med såg, och sen lossande jag en skruv lite så jag kunde ta bort den övre guide-plåten på ut-sidan.
Men 300W verkar vara för lite... Bild 7-9:
Testade "Press-and-Peel", som visades sig vara en beläggning på plastfilm.
Där kunde jag inte ha fullt ös på strykjärnet, skulle ha cirka mitten på värmen.
Men resultatet var svårt att få bra ändå, om man kollar noga på den blå filmen ser man svarta rester av tonern som inte flyttade sig till kortet.
Etsningen gick därimot bra, ingen etsning genom filmen som på Toner Transfer(sista bilden), med tunnare koppar som följd.
Tog sen och prövade att lägga på lödmask med Toner Transfer. Skrivaren är min Samsung CLP-510N och pappret vanligt Xerox laserskrivarpapper, men jag värmde på det gröna med laminatorn, och skulle fått bättre resultat med strykjärnet(högre värme).
Försökte sen lägga på en gul silkscreen med Samsungen, men jag tror att den gula färgen är till för en ljus bakgrund(additiv färgblandning), för på den gröna bakgrunden syndes den knappt. Så jag la på en svart silkscreen med min Laserjet 4P.
Värmde som sagt med ett strykjärn. Där kan jag använda fullt ös utan att det blir speciellt dåligt, och mönstret syns genom pappret när plasten i tonern smälter.