Problem med kupéfläkt, Audi A4 -10. Byta kol?
Postat: 1 januari 2014, 22:58:33
Hej,
Strax innan jul började kupéfläkten i bilen bete sig märkligt. När bilen är kall så startar fläkten som den ska, men när den är varm eller har stått bara någon timme så startar den inte alls. Jag har googlat och kollat felkoder och hittat felkoder på både fläkten och fläktkontrollern.
Jag tog loss fläkten och startade den på lågspänning och fick samma fenomen där. Den ryckte och fungerade mycket sporadiskt. Jag blåste bort allt svart damm (från kolen?) med kompressor och lade på lite smörjmedel (5-56, det enda jag hittade då vi är nyinflyttade och har inte packat upp riktigt). Motorn känns stabilare i funktionen sedan dess, men fläkten roterar _mycket_ långsamt när den startas varm och står mer eller mindre bara och brummar. Om man manuellt drar igång den så kommer den upp i varv och fungerar som den ska.
Startas fläktmotorn kall så går den långsamt upp i varv innan den kommer över någon imaginär varvtalsgräns då den slutar vibrera och fungerar som den ska. Den går inte helt mjukt, utan det är något som skrapar i. Inte högt och inte oroväckande - det skulle i mina öron mycket väl kunna vara vanliga driftljud.
Nu har jag bara ett labbaggregat från Kjell&Co, så jag har inte i närheten den strömförsörjningen som behövs för att köra fläktmotorn fullt ut.
Jag har inte plockat bort kolen ännu då kopparflätorna är för korta för att kolen ska kunna tas bort utan att löda loss dem.
Är detta beteende tecken på slitna kol? Kan man byta sådana själv och var får man tag på dem? Eller kan det vara fläktkontrollern som är boven i dramat?
Jag ska försöka få tag på startkablar så jag kan använda bilbatteriet för att driva fläkten och se hur den beter sig med tillräcklig strömförsörjning. Jag behöver få igång den så fort som möjligt då det är vår "storbil" med barnstol och barnvagn. Ska man helt strunta i att försöka laga fläkten och köpa en ny (~3000 kr på VAG, gissningsvis) eller 1200 kr på skroten?
Strax innan jul började kupéfläkten i bilen bete sig märkligt. När bilen är kall så startar fläkten som den ska, men när den är varm eller har stått bara någon timme så startar den inte alls. Jag har googlat och kollat felkoder och hittat felkoder på både fläkten och fläktkontrollern.
Jag tog loss fläkten och startade den på lågspänning och fick samma fenomen där. Den ryckte och fungerade mycket sporadiskt. Jag blåste bort allt svart damm (från kolen?) med kompressor och lade på lite smörjmedel (5-56, det enda jag hittade då vi är nyinflyttade och har inte packat upp riktigt). Motorn känns stabilare i funktionen sedan dess, men fläkten roterar _mycket_ långsamt när den startas varm och står mer eller mindre bara och brummar. Om man manuellt drar igång den så kommer den upp i varv och fungerar som den ska.
Startas fläktmotorn kall så går den långsamt upp i varv innan den kommer över någon imaginär varvtalsgräns då den slutar vibrera och fungerar som den ska. Den går inte helt mjukt, utan det är något som skrapar i. Inte högt och inte oroväckande - det skulle i mina öron mycket väl kunna vara vanliga driftljud.
Nu har jag bara ett labbaggregat från Kjell&Co, så jag har inte i närheten den strömförsörjningen som behövs för att köra fläktmotorn fullt ut.
Jag har inte plockat bort kolen ännu då kopparflätorna är för korta för att kolen ska kunna tas bort utan att löda loss dem.
Är detta beteende tecken på slitna kol? Kan man byta sådana själv och var får man tag på dem? Eller kan det vara fläktkontrollern som är boven i dramat?
Jag ska försöka få tag på startkablar så jag kan använda bilbatteriet för att driva fläkten och se hur den beter sig med tillräcklig strömförsörjning. Jag behöver få igång den så fort som möjligt då det är vår "storbil" med barnstol och barnvagn. Ska man helt strunta i att försöka laga fläkten och köpa en ny (~3000 kr på VAG, gissningsvis) eller 1200 kr på skroten?