Korkens Optical Flow sensor

Berätta om dina pågående projekt.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Agwan »

Hur går det Korken. Får du ordning på korten? Vore intressant att få se lite tester och sedan testa den själv.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Korken »

Jag väntar tyvärr fortfarande på kretskorten.
Tror jag ska sluta med de "billiga" alternativen då de tar sån tid... Betalar häldre 1000 kr och får de på en vecka känner jag nu. :humm:
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Agwan »

Jag kör med relativt dyra multi-cb, och hos dem kan man beställa med kort leveranstid. Men det tar ändå 4+ dagar att få dem att fatta att man betalat, och sedan om man beställt med 6 dagars leverans så levererar de efter 8 (8 dagar efter de 4 dagarnas betalningstid såklart) och tycker ändå att det är ok. Trots att de är tyska ordnung! Men de har väldigt bra teknik, så jag kommer köra vidare med dem. 100/100/100/100 µm på track/separation/via/annularring gör det smidigt att cadda korten.

Men jag vill tillägga att PCB-cart lyckats göra 100µm vior i 2.1mm tjocka kort till mig vilket NCAB säger inte går. Och NCAB är förmodligen den bästa du kan vända dig till när det gäller att få PCB:er tillverkade i Sverige. Kineserna (PCB-Cart) kanske fuskade på något vis, men de levererade helt fungerande kort med utmärks resultat. Men de har klart bra teknik de också.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av farskost »

Om det är hastighet och inte priset som är det viktigaste, kolla på svenska tillverkare som Cogra. Med deras utvecklarservice så skickar de ett tvålagerskort samma dag om de har underlagen innan 10:00, dagen efter om man vill ha lödmask. Ett 50*50mm kostade 350 kr senast, vilket i sig är lite dyrare än Itead med expressfrakt, men du får som sagt korten på en till två dagar beroende på posten.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av victor_passe »

Med elecrow brukar jag få korten på ca 7arbets dagar.
Ska man köra cogra så är det ungefär samam tid om man ska ha lödmask och silk.

Senaste beställningen jag körde med cogra så glömde de bort min beställning så de började inte förens jag ringde en vecka senare.

Kör allt provat på elecrow/itead och allt med jobbet på cogra.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Agwan »

Jag har använt cogra några gånger, men bara när jag behövt mekaniska sample för att se att outline fungerar mot mekanik. De har ingen vidare teknik, inte när jag tittade efter senast iaf.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av victor_passe »

Nej, man får inte ha så höga krav.
Dock är det bra för om cogra kan göra korten så kan nästan alla göra kroten.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Korken »

I framtiden tar jag nog elecrow/itead med expressfrakt eller PCBWing/PCBCart.
Men man lär sig av sina misstag... :P
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av victor_passe »

En annan nackdel med cogra är att de ibland roterar en pad av något footprint lite slumpmässigt.
Det har hänt på flera PCB på jobbet, senast igår.
Användarvisningsbild
e5frog
Inlägg: 475
Blev medlem: 18 juni 2005, 20:41:12
Ort: Älvängen
Kontakt:

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av e5frog »

Agwan skrev:... NCAB är förmodligen den bästa du kan vända dig till när det gäller att få PCB:er tillverkade i Sverige...
Som ju inte gör några kort själva utan låter andra tillverka. En av NCAB:s tillverkare heter Cogra... NCAB har oftast specifika krav på flera olika punkter (och även utförliga kontroller) något som jag personligen tycker att den vanlige kunden lika gärna kan specificera själv och få samma kvalité utan att betala extra till mellanhanden NCAB. Finns inga specifikationer så kör man väl på de vanliga standarderna och normerna vad gäller mönsterkortstillverkning.

Små serier ger väl ett dyrt styckepris överallt, ett litet företag har väl dessutom svårt att konkurrera på tillverkningspriset utan det är tillverknings- och leveranstiden som är konkurrensfördelen. Har för mig att Cogras kort använder ett standard-laminat som tål lite mer värme än på många andra ställen. Miljöhänsyn gör att man inte kan använda samma kemi och/eller material som i österlandet, det kan förstås påverka.
victor_passe skrev:En annan nackdel med cogra är att de ibland roterar en pad av något footprint lite slumpmässigt. Det har hänt på flera PCB på jobbet, senast igår.
Det var skumt, det hade jag reklamerat (hur ska det annars kunna korrigeras till en annan gång?), vad skickar du in för underlag? Var det ett utvecklarkort? Den snik-varianten är det inte mycket kontroller på, ingen eltest, ingen optisk kontroll (AOI).

Jag har själv varit mer nöjd med kort jag köpt på Cogra än som jag beställt från Kina. T.ex. ett tv-spelskort som jag lät Cogra tillverka som utvecklarkort blev i det närmaste perfekt, när jag sedan beställde 20+ kort från min billigare kinesiske leverantör så var bland annat kragen dåligt centrerad på de flesta 0,4mm hålen både vid första och andra beställningen. Inte för att det har någon betydelse rent praktiskt men man hänger ju lätt upp sig på kosmetiska detaljer även om det i grund och botten är funktionen som är det viktigaste.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av victor_passe »

Det är deras utvecklar serveice, den gör dem inhouse, deras andra tjänster outsorcar dem.

Skickade in gerber gjorda i altium och dubbelkollade med några online gerber viewers, ingen av dem visade några vridna paddar. De har även själva sagt att de har det problemet men att de har fixxat det.
Det är deras cam-processor som är fel och vrider ibland paddar på vridna komponenter.
En kollega beställde en gång pcb där de hade dubbelexponerat på något vis så det var en exakt kopia av mönstret ca 2cm förskjutet. Givetvis blev allt kortslutet och inget funkade.

De borde se till att deras cam processor fungerar så att de kan göra kretskort efter den spec kund skickar in utan att riskera att förstöra alla vridna footprints.
Användarvisningsbild
e5frog
Inlägg: 475
Blev medlem: 18 juni 2005, 20:41:12
Ort: Älvängen
Kontakt:

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av e5frog »

Känner till att det i beredningen görs mycket på outsource, men inte allt, de skulle inte ha mycket att göra om de bara fixade med utvecklarkorten. De är bara två pers där så det skulle bli långa väntetider om det inte fanns hjälp utifrån att tillgå. Men jag kan tänka mig att mycket av jobbet är att planera upp kort på paneler för att spara på resurserna.

Intressanta fel, fanns det några förklaringar till detta (eller var detta också utvecklarkort - som görs direkt från kundens underlag)? Jag tänker att om det varit "vanliga" kort så borde det upptäckts i de kontroller som görs.
Sen vet man kanske inte vet om det är hos de problemet ligger när det inte blir som det är tänkt eller om det är förbehållet vissa mjukvaror som inte kommer överens med deras... Det är inte alltid så populärt hos mjukvarutillverkare att följa standard eller så händer det att standarder kan tolkas olika och saker krockar...
Sen gör väl inte Cogra sina egna mjukvaror så precis som vi Windows-användare så får man lära sig att undvika saker som M$ inte bryr sig om att fixa, där ligger man i deras våld och kan inte göra annat än att rapportera problem som uppstår (om man nu lyckas hitta någonstans att göra det med Windows).


Jag trodde först du menade produktionen, för där gör Cogra det mesta själva (inhouse), multilayer, aluminium, v-cut, konturfräs, blinda vior, täckta vior, försänkningar, andra färger än grönt, vita kort med svart text och andra kombinationer. Vid guldning, nickel eller andra beläggningar än blyfri HAL så skickas paneler iväg till underleverantörer (i Sverige). Har även sett exempel på sån där tjock lödmask som läggs med film istället för att målas.
Allt som inte är de vanliga gröna sorten kostar förstås lite mer än det billigaste alternativet.

Av de sju eller åtta sorters kort jag gjort hos Cogra så har det alltid blivit perfekt resultat, man blir väldigt stolt när man väl har kortet i handen som man suttit och finslipat i CAD-programmet. Till dessa hör några olika kodhandtag, tv-spels-kort, s-video-modd-kort och andra saker i den kategorin. Det senaste var ett Tekno Amiga kort, de är ju lite knepiga att få tag på idag. Nästa projekt blir antingen USB cartridge till Channel F där jag eventuellt ber om impedansanpassning för USB-ledningarna eller så blir det en fristående plipbox som från början är en Arduino nano + nätverk + parallell-ports adapter men jag tyckte det skulle vara smidigt att krympa ner allt på ett dedikerat kort.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Korken »

Woho! Nu har korten kommit! :D
Blir nog att löda imorgon eller på måndag. Har lite saker som måste fixas i helgen tyvärr. :(
2014-02-01 10.33.23.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Korken »

Jag måste dock säga att kvalitén på OSHParks kort har sjunkit när det kommer till silkscreen.
Jag har väldigt liten text på mina kort och förr i tiden va det inga problem, men nu så är texten knappt läsbar.

Nä, blir en annan tillverkare nästa gång.
Användarvisningsbild
e5frog
Inlägg: 475
Blev medlem: 18 juni 2005, 20:41:12
Ort: Älvängen
Kontakt:

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av e5frog »

De har säkert bytt till den miljövänligare(?) processen med inkjet där man bara lägger på texten i en maskin liknande en bläckstråleskrivare med UV-härdning - istället för som man gjorde förr och målade hela panelen, belyste genom mask och tvättade bort större delen av färgen. Blir inte lika snyggt vilket märks tydligt när det blir smått. Hos somliga tillverkare kan man särskilt begära att få anvisningstrycket på "det gamla" sättet utan att det kostar extra.

Nu är väl iofs inkjet-"bläcket" märkt som cancerframkallande och gummihandskar samt filtermask rekommenderas vid påfyllning men man hoppas väl att det är bättre någonstans totalt sett.
Skriv svar