En väldigt liten test av resistans i lödskarvning av kabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

En väldigt liten test av resistans i lödskarvning av kabel

Inlägg av Klas-Kenny »

Av en annan tråd på forumet så fick jag för mig att göra en liten test i hur resistansen skiljer sig när man skarvar kablar, om man gör en "bra" eller "dålig" skarv.

Det jag menar med en "bra" skarv är att man för ihop ledarna, och sedan tvinnar dem.
En "halvbra" skarv var att tvinna ihop ledarna var för sig, och sedan löda dem "parallellt" med varandra så att säga.
Min "dåliga" skarv var att jag tvinnade varje ledare för sig, och sedan lödde dem emot varandra som ett kors.

Så här ser mina olika skarvar ut tillsammans med testuppkopplingen. Strömmen kör jag igenom krokodilklämmorna, testklämmorna är till att mäta spänningen.
DSC_0173.JPG
DSC_0175.JPG
DSC_0172.JPG
Jag försökte att mäta spänningen på ungefär samma avstånd varje gång för att inte bli lurad av ledarnas resistans.
Den "bra" och "halvbra" skarven så försökte jag att göra överlappet ungefär lika långt.
Noterade dock nu på fotot att lödningen av min "bra" skarv inte var riktigt 100%ig, vilket gör resultatet nästan ännu mer intressant.

Kablarna är mångledade 0,25mm² och jag var noggrann att inga ledare gick av vid skarvning eller liknande.

Mätningen gick till enl. följande.
Hade en Agilent U1232A i serie för att mäta strömmen som jag matade ifrån ett labbagg.
Och så hade jag en Agilent U1272A ställd på mV-området för att mäta spänningsfallet över skarven.

Gjorde tre mätningar på varje skarv, vid ~1A, 2A och 3A. Mellan varje mätning stängde jag av en liten stund för att låta ev. temperaturförändring försvinna. Och jag försökte vara så snabb som möjligt att vrida upp strömmen och läsa av mätvärdena.

Min gissning på resultat har ni redan i mina benämningar av de olika skarvarna. :)
Och det visade sig att (enl. mina mätningar) så var mina gissningar rätt så korrekta. Trodde dock att den "halvbra" snarare skulle ligga närmare den "bra" än den "dåliga".

Här är ivf. resultatet:
Capture.JPG
Som ni ser så verkar det alltså skilja relativt mycket procentuellt mellan en bra och en dålig skarv, så det kan vara värt att göra rätt om man ska köra igenom lite ström!
Som sagt så var dessutom lödningen i min "bra" skarv inte riktigt perfekt, så med en bra lödning kanske man kunnat få ner resistansen ytterligare lite. Min teori är dock att när man tvinnar ihop ledarna så ligger så pass mycket koppar emot varandra att en bra lödning inte blir riktigt lika viktig som i de andra skarvarna.

Vore kul om fler kunde göra liknande test, för att stödja eller säga emot mina mätningar. :P
Och hoppas att det här kan vara till lite nytta för någon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL

Re: En väldigt liten test av resistans i lödskarvning av kab

Inlägg av NULL »

Bra gjort!
Min teori är dock att när man tvinnar ihop ledarna så ligger så pass mycket koppar emot varandra att en bra lödning inte blir riktigt lika viktig som i de andra skarvarna.
Det borde gå att kolla, kanske göra en av typerna(tex halvbra) men med olika "press" på delarna...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Skulle varit intressant att se den "bra" skarven utan lödning (d.v.s. bara tvinnad).
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Du har glömt det viktigaste för att kunna jämföra. Vad är resistansen i motsvarande ledare utan skarv?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Här kommer ett par tester av Nerres och mri's förslag:

(glömde ta foton, men gjorde mitt bästa att få det likvärdigt de tidigare)
Capture.JPG
Den olödda tvinnade skarven är kanske inte 100% rättvis, svårt att få till det riktigt bra. Tog även en krokodilklämma där jag isolerade käftarna med eltejp och satte över skarven för att den skulle hålla ihop lite och även ge möjlighet att faktiskt utföra mätningen utan att dela på dem.

Lite intressant var det ju att den helt raka oskarvade ledaren var rätt likvärdig med den "halvbra" skarven! Vilket kanske inte är så konstigt när man tänker på det, ledararean ökar ju trots allt i skarven även om en del av det är tenn.

Det kanske också kan vara intressant förresten, mitt lödtenn är Sn60Pb38Cu2. Inte en aning om hur dess elektriska egenskaper är i jämförelse med tex. oblyat?

Edit: Kanske ska bygga mig en liten "rigg" där jag har fast monterade klämmor, så att jag garanterat får samma avstånd mellan var jag mäter spänningen varje gång. Torde ge mer exakta värden.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Sagt och gjort.. :)
DSC_0189.JPG
DSC_0188.JPG
Återkommer med mätresultat så snart jag fått in skinkan i ugnen.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jag hade då inte förväntat att oskarvad skulle vara sämre än skarvad. Är resultaten repeterbara? Dvs, vad blir variationen om du gör om testerna, speciellt mätningarna, du behöver inte göra nya skarvar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hoppas inte det är din egen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Lite tester nu. :)

För att besvara mri's nya fråga om det är reperterbart så gick jag igenom hela två gånger.
Orkade dock inte göra om testet med den olödda, den var jobbig att sätta upp på ett vettigt sätt. :P

Skiljer lite i de två rundorna, men jag tycker att resultatet trots allt är tydligt.

Omgång 1:
Capture.JPG
Omgång 2:
Capture.JPG
Och så ett diagram för att visa tydligare att de två mätomgångerna trots vissa skillnader tycks tyda på samma resultat:
Capture.JPG
Är tyvärr helt kass på att göra diagram i Excel, hade gått göra det betydligt snyggare, nåja.

Mina första mätningar verkar förresten inte ha varit helt fel. Naturligt vis är de absoluta mätvärdena annorlunda då jag nu mäter på annat avstånd så att jag har mer kabelresistans innan skarven, det intressanta är skillnaderna.

Prototypen: Hoppas inte *vad* är min egen?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ju inte så ologiskt att den raka ledaren har högre resistans, om man tänker efter som sagt var. Men intuitivt så är ju första reaktionen "va? är det bättre att klippa och skarva??" :)

Men poängen är ju som sagt var att över skarvens längd så är ju ledararean med än dubbelt så stor (två ledare PLUS en massa tenn).

Gissar att Protte syftade på skinkan?
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Intressanta tester!..

När jag i första hand håller på med bilel så brukar jag "kroka ihop" trådarna innan lödning.
Fördelen med detta är att skarven eller skarvarna håller ihop av sig självt tills det är dags att löda.
Nackdelen är en lite klumpigare skarv, så det gäller att inte använda en för liten slang.
Undrar hur denna skarvmetod står sig jämfört med andra?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

prototypen skrev:Hoppas inte det är din egen.

Det var något med en skinka.

P
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nerre skrev:Gissar att Protte syftade på skinkan?
Givetvis, glömde helt att jag nämnde den.. :lol:

Protte: Nejdå, och inte rymde den ur ugnen heller. :)

Volvo245GLT:
Här kommer tester av så som jag antar att du menade, samt sättet som vissa skarvar som är fult men lätt att göra. :)

"krokade"
DSC_0190.JPG
Och den jag kallar för 90°
DSC_0193.JPG
Och resultatet:
Capture.JPG
Metoden med att kroka i ledarna gav väldigt bra siffror!
Tror dock att min testskarv är lite smått missvisande, då det råkade bli lite mycket lod så att en ganska bra bit av ledaren blev förtennad. Men visst, metoden borde ge bra siffror, ger dubbel ledararea över ett relativt långt avstånd, och gör man det bra så borde det ge god kontakt mellan de två ledarna som skarvas ihop.

Och 90°-metoden är inte jättedålig, men inte så bra som andra. :) Där blir ju arean på ledaren i princip som på den oskarvade.
Zed

Inlägg av Zed »

Skulle vara intressant att se en pressad skarv, typ kabelsko.
Har hört att det ska vara det bästa sättet att skarva en kabel på.
Personligen tycker jag att en lödad skarv borde ge bättre ledningsförmåga än en pressad.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Intressant.
Men en dum fråga hur är det med oxidskikt på både skalad kopparkabel och mätprober? Flussmedlet tar bort det mesta av oxiderna vid lödning.
Skriv svar