Det jag menar med en "bra" skarv är att man för ihop ledarna, och sedan tvinnar dem.
En "halvbra" skarv var att tvinna ihop ledarna var för sig, och sedan löda dem "parallellt" med varandra så att säga.
Min "dåliga" skarv var att jag tvinnade varje ledare för sig, och sedan lödde dem emot varandra som ett kors.
Så här ser mina olika skarvar ut tillsammans med testuppkopplingen. Strömmen kör jag igenom krokodilklämmorna, testklämmorna är till att mäta spänningen.
Jag försökte att mäta spänningen på ungefär samma avstånd varje gång för att inte bli lurad av ledarnas resistans.
Den "bra" och "halvbra" skarven så försökte jag att göra överlappet ungefär lika långt.
Noterade dock nu på fotot att lödningen av min "bra" skarv inte var riktigt 100%ig, vilket gör resultatet nästan ännu mer intressant.
Kablarna är mångledade 0,25mm² och jag var noggrann att inga ledare gick av vid skarvning eller liknande.
Mätningen gick till enl. följande.
Hade en Agilent U1232A i serie för att mäta strömmen som jag matade ifrån ett labbagg.
Och så hade jag en Agilent U1272A ställd på mV-området för att mäta spänningsfallet över skarven.
Gjorde tre mätningar på varje skarv, vid ~1A, 2A och 3A. Mellan varje mätning stängde jag av en liten stund för att låta ev. temperaturförändring försvinna. Och jag försökte vara så snabb som möjligt att vrida upp strömmen och läsa av mätvärdena.
Min gissning på resultat har ni redan i mina benämningar av de olika skarvarna.

Och det visade sig att (enl. mina mätningar) så var mina gissningar rätt så korrekta. Trodde dock att den "halvbra" snarare skulle ligga närmare den "bra" än den "dåliga".
Här är ivf. resultatet: Som ni ser så verkar det alltså skilja relativt mycket procentuellt mellan en bra och en dålig skarv, så det kan vara värt att göra rätt om man ska köra igenom lite ström!
Som sagt så var dessutom lödningen i min "bra" skarv inte riktigt perfekt, så med en bra lödning kanske man kunnat få ner resistansen ytterligare lite. Min teori är dock att när man tvinnar ihop ledarna så ligger så pass mycket koppar emot varandra att en bra lödning inte blir riktigt lika viktig som i de andra skarvarna.
Vore kul om fler kunde göra liknande test, för att stödja eller säga emot mina mätningar.

Och hoppas att det här kan vara till lite nytta för någon.