Sida 1 av 1

Värmestyrning

Postat: 11 december 2013, 22:12:13
av Icecap
På jobbet har vi ju ett par synnerligt störande fläktar som styr värmeförflyttningen från element till luften. De ger bra med värme men låter helt enkelt för jäkla mycket.

Jag har vänd fläkten så att den körde åt rätt håll och luftströmmen blev kraftigt ökad - men låter gör den fortfarande. Vi har termostat som är av-på så det hjälper inte mycket heller.

Min lösning är att ändra hastigheten på skiten! Om fläkten bara kör nog till att hålla värmen i rummet lagom kommer de bara att låta lika mycket och iaf. mindre än när de kör full patte.

Alltså måste jag montera en dimmer. Men det är 3-fas motorer i dom, alltså måste det vara en 3-fas dimmer. Och då det är två stycken får de var sin dimmer, då kan jag bara koppla emellan och då vi hyr oss in i fastigheten är det viktigt.

Så hur gör jag då?
Jag tar 1 st kretskortmonterat transformator som ger 7,5Vac 2,3VA. Den spänning ska såklart likriktas men samtidig fungerar den som nät-synkroniseringssignal.

Sedan tar jag 3 st TRIAC (MAC16MG) med var sin opto-DIAC (VO3052). Dessa kopplar jag korrekt och styr opto_DIAC'erna från en PIC18F25K22.

PIC'en kommer att dels styra själva dimningen och dels att läsa en DS18B20 som temperaturgivare, detta kommer sedan att styra fläktmotorn via en PI-styrning.

Men jag har ju två stycken... och istället för att ha strul med en massa tjafs monterar jag två st. RS232-interface på båda. Det ena kan man skicka kommandon på via ett terminalprogram och den andra kanalen ska kopplas mellan de två enheter. Då kommer den enhet med DS18B20 att vara master, köra alla sina uträkningar o skit och sedan överföra kommandon till den andra enhet i form av "xx% nu!"

På detta vis ska man kunde ansluta en terminal (PC med terminalprogram) till valfri enhet, ställa temperatur och parameter allt man vill och sedan utväxlar de med varandra så att det fungerar.

Transformatorn till µC-strömmen kommer då att fungera som isolering och samtidig ge synkroniseringssignaler för att synka mot 50Hz AC, fasförskjutningen mellan de 3 faser blir då en ren uträkning. Jag ämnar att skapa en "fas-lås" med en timer och mjukvara (kör intern klocka), vid att trippla den får jag en dimmer-timer per fas. Antal steg är inte så farligt viktigt, i grunden räcker t.ex. 16 steg nog bra men jag kommer nog att hamna en del högre.

Självklart ska man kunde ställa in lägsta fläkthastighet, tvångsstyra manuellt, ställa PI-parameterna, önskat temperatur och vad man kan behöva, alla essentiella parameter ska sparas i den interna EEPROM - och jag hoppas bli klar med den första delen under morgondagen.

Fick grejer från ELFA idag så jag ska börja direkt imorgon bitti.

Re: Värmestyrning

Postat: 12 december 2013, 00:34:31
av blueint
Fasvinkelstyrning riskerar väl att att motorn tappar styrka? en frekvensstyrning vore kanske bättre?

Re: Värmestyrning

Postat: 12 december 2013, 00:51:04
av Icecap
Den ska ju tappa styrka! Det är hela grejen!

Re: Värmestyrning

Postat: 12 december 2013, 01:05:18
av Biker
Humor :mrgreen:

Re: Värmestyrning

Postat: 12 december 2013, 03:09:24
av blueint
En fläkt som inte orkar dra runt men som får effekt kan bli väldigt varm..

Man vill nog minska fläkteffekten inte förmågan att dra runt.

Re: Värmestyrning

Postat: 12 december 2013, 04:41:57
av Icecap
Det är anledningen till att det kommer att finnas en undre gräns för dimningen. under den stoppas fläkten helt. Ska fläkten sedan startas igen kan jag lägga in en tid med extra effekt som startpuls.

Re: Värmestyrning

Postat: 12 december 2013, 06:57:39
av PeterH
Är det verkligen styrkan du vill sänka? Trodde du ville sänka hastigheten :humm:

Anyway... är det inte bara att koppla till en frekvensstyrning, finns ju färdiga?

Re: Värmestyrning

Postat: 12 december 2013, 07:10:43
av Icecap
Vid att sänka styrkan sänks hastigheten då fläkten har en belastning som sjunker med minskande hastighet. Mitt mål är inte att fläkten ska köra ett visst varvtal, bara att hastigheten är lagom till att transportera värme nog. Har dimmat fläkt förut fast då för en flispanna och det fungerade synnerligt bra då med.

Re: Värmestyrning

Postat: 12 december 2013, 08:52:44
av limpan4all
Får man verkligen göra så fortfarande?
Blir inte nätpåverkan otillåtet stor?
Flankhastigheten och tillslagsströmmen vid tillslag på en fasvinkelstyrning speciellt om det rör sig om kortslutna asynkronmotorer är ju väldigt hög.
Så EMC mässigt så torde det vara numera otillåtna reglermetoder och skulle kunna generera problem.
Förutom det enkla faktumet att det är otillåtet enligt regelverken (lågspänningsdirektivet). Att påstå att det är en labbuppkoppling för utvecklingsarbtete mot att skapa en kommersiell produkt torde ju inte fungera.
OM det vore för hemmabruk så...

Men iallafall jag tycker att det är olämpligt att driftsätta en "produkt" i en kommersiell miljö som är otestad och med hög sannolikhet aldrig skulle kunna bli godkänd.

Re: Värmestyrning

Postat: 12 december 2013, 11:55:08
av Icecap
Då all dimning osv styrs synkroniserat mot nätfrekvensen kan jag välja att fasvinkelstyra eller pulsa skiten. Jag kan alltså driva nollgenomgångsstyrd och köra "långsam" PWM på det vis, mycket störningsfritt och fullt OK.

Allt ligger ju i mjukvaran så länge hårdvaran kan göra jobbet, alltså kan jag enkelt byta funktionssätt om jag vill. Så jag har inte så stora psykiska problem av den anledning.

Re: Värmestyrning

Postat: 13 december 2013, 03:30:29
av MathiasP
Allt annat än bra lösning. I vilket fall som helst är det viktigt att filtrera bort störningarna från nätet. Kan vara rätt så elaka på den här typ av styrning.
Det andra kommer den att brumma rätt så kraftigt. Så om syftet är att få en tyst kontruktion är detta inte bra heller.

Mitt förslag är att antingen montera en Frekvensstyrning eller en transformator som denna. Klart driftsäkrast och tyst gång.
http://www.systemair.com/products/swede ... ator/rtrd/

Re: Värmestyrning

Postat: 14 december 2013, 09:48:31
av PaNiC
Ni domedagsprofeter, det här är hur massor av fläktstyrningar fungerar redan och de blir inte ovanligare. Icecap är inne på rätt spår.
Det är ovanligare att göra så med trefasmotorer, men visst förekommer det.