Värmestyrning

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Värmestyrning

Inlägg av Icecap »

På jobbet har vi ju ett par synnerligt störande fläktar som styr värmeförflyttningen från element till luften. De ger bra med värme men låter helt enkelt för jäkla mycket.

Jag har vänd fläkten så att den körde åt rätt håll och luftströmmen blev kraftigt ökad - men låter gör den fortfarande. Vi har termostat som är av-på så det hjälper inte mycket heller.

Min lösning är att ändra hastigheten på skiten! Om fläkten bara kör nog till att hålla värmen i rummet lagom kommer de bara att låta lika mycket och iaf. mindre än när de kör full patte.

Alltså måste jag montera en dimmer. Men det är 3-fas motorer i dom, alltså måste det vara en 3-fas dimmer. Och då det är två stycken får de var sin dimmer, då kan jag bara koppla emellan och då vi hyr oss in i fastigheten är det viktigt.

Så hur gör jag då?
Jag tar 1 st kretskortmonterat transformator som ger 7,5Vac 2,3VA. Den spänning ska såklart likriktas men samtidig fungerar den som nät-synkroniseringssignal.

Sedan tar jag 3 st TRIAC (MAC16MG) med var sin opto-DIAC (VO3052). Dessa kopplar jag korrekt och styr opto_DIAC'erna från en PIC18F25K22.

PIC'en kommer att dels styra själva dimningen och dels att läsa en DS18B20 som temperaturgivare, detta kommer sedan att styra fläktmotorn via en PI-styrning.

Men jag har ju två stycken... och istället för att ha strul med en massa tjafs monterar jag två st. RS232-interface på båda. Det ena kan man skicka kommandon på via ett terminalprogram och den andra kanalen ska kopplas mellan de två enheter. Då kommer den enhet med DS18B20 att vara master, köra alla sina uträkningar o skit och sedan överföra kommandon till den andra enhet i form av "xx% nu!"

På detta vis ska man kunde ansluta en terminal (PC med terminalprogram) till valfri enhet, ställa temperatur och parameter allt man vill och sedan utväxlar de med varandra så att det fungerar.

Transformatorn till µC-strömmen kommer då att fungera som isolering och samtidig ge synkroniseringssignaler för att synka mot 50Hz AC, fasförskjutningen mellan de 3 faser blir då en ren uträkning. Jag ämnar att skapa en "fas-lås" med en timer och mjukvara (kör intern klocka), vid att trippla den får jag en dimmer-timer per fas. Antal steg är inte så farligt viktigt, i grunden räcker t.ex. 16 steg nog bra men jag kommer nog att hamna en del högre.

Självklart ska man kunde ställa in lägsta fläkthastighet, tvångsstyra manuellt, ställa PI-parameterna, önskat temperatur och vad man kan behöva, alla essentiella parameter ska sparas i den interna EEPROM - och jag hoppas bli klar med den första delen under morgondagen.

Fick grejer från ELFA idag så jag ska börja direkt imorgon bitti.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Värmestyrning

Inlägg av blueint »

Fasvinkelstyrning riskerar väl att att motorn tappar styrka? en frekvensstyrning vore kanske bättre?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Värmestyrning

Inlägg av Icecap »

Den ska ju tappa styrka! Det är hela grejen!
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6111
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Värmestyrning

Inlägg av Biker »

Humor :mrgreen:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Värmestyrning

Inlägg av blueint »

En fläkt som inte orkar dra runt men som får effekt kan bli väldigt varm..

Man vill nog minska fläkteffekten inte förmågan att dra runt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Värmestyrning

Inlägg av Icecap »

Det är anledningen till att det kommer att finnas en undre gräns för dimningen. under den stoppas fläkten helt. Ska fläkten sedan startas igen kan jag lägga in en tid med extra effekt som startpuls.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Värmestyrning

Inlägg av PeterH »

Är det verkligen styrkan du vill sänka? Trodde du ville sänka hastigheten :humm:

Anyway... är det inte bara att koppla till en frekvensstyrning, finns ju färdiga?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Värmestyrning

Inlägg av Icecap »

Vid att sänka styrkan sänks hastigheten då fläkten har en belastning som sjunker med minskande hastighet. Mitt mål är inte att fläkten ska köra ett visst varvtal, bara att hastigheten är lagom till att transportera värme nog. Har dimmat fläkt förut fast då för en flispanna och det fungerade synnerligt bra då med.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Värmestyrning

Inlägg av limpan4all »

Får man verkligen göra så fortfarande?
Blir inte nätpåverkan otillåtet stor?
Flankhastigheten och tillslagsströmmen vid tillslag på en fasvinkelstyrning speciellt om det rör sig om kortslutna asynkronmotorer är ju väldigt hög.
Så EMC mässigt så torde det vara numera otillåtna reglermetoder och skulle kunna generera problem.
Förutom det enkla faktumet att det är otillåtet enligt regelverken (lågspänningsdirektivet). Att påstå att det är en labbuppkoppling för utvecklingsarbtete mot att skapa en kommersiell produkt torde ju inte fungera.
OM det vore för hemmabruk så...

Men iallafall jag tycker att det är olämpligt att driftsätta en "produkt" i en kommersiell miljö som är otestad och med hög sannolikhet aldrig skulle kunna bli godkänd.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Värmestyrning

Inlägg av Icecap »

Då all dimning osv styrs synkroniserat mot nätfrekvensen kan jag välja att fasvinkelstyra eller pulsa skiten. Jag kan alltså driva nollgenomgångsstyrd och köra "långsam" PWM på det vis, mycket störningsfritt och fullt OK.

Allt ligger ju i mjukvaran så länge hårdvaran kan göra jobbet, alltså kan jag enkelt byta funktionssätt om jag vill. Så jag har inte så stora psykiska problem av den anledning.
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: Värmestyrning

Inlägg av MathiasP »

Allt annat än bra lösning. I vilket fall som helst är det viktigt att filtrera bort störningarna från nätet. Kan vara rätt så elaka på den här typ av styrning.
Det andra kommer den att brumma rätt så kraftigt. Så om syftet är att få en tyst kontruktion är detta inte bra heller.

Mitt förslag är att antingen montera en Frekvensstyrning eller en transformator som denna. Klart driftsäkrast och tyst gång.
http://www.systemair.com/products/swede ... ator/rtrd/
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Re: Värmestyrning

Inlägg av PaNiC »

Ni domedagsprofeter, det här är hur massor av fläktstyrningar fungerar redan och de blir inte ovanligare. Icecap är inne på rätt spår.
Det är ovanligare att göra så med trefasmotorer, men visst förekommer det.
Skriv svar