T: Behöver hjälp med finlödning på moderkort

kpetterss
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 december 2013, 13:31:30
Ort: Stockholm

T: Behöver hjälp med finlödning på moderkort

Inlägg av kpetterss »

Hej!

Jag söker någon som kan löda av en bränd 2-amperes 0402-säkring och löda på en ny på ett moderkort/logikkort tillhörandes en gammal Macbook Pro (15,4", A1286, 2,4Ghz).

Historien bakom den är att förra ägaren råkade sätta sig på laptopen, så det blev det pannkaka av skärmlocket. Jag fick ta över Macbooken därefter och böt ut hela skärmlocket, bara för att inse att backlighten var död (lyser man med ficklampa på panelen ser man att skärmen ger bild). Efter en hel del surfande (stor hjälp: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=972699) så tror jag mig ha identifierat felet till just den säkringen. En mätning med multimeter visar att säkringen inte leder nåt. Jag gissar att den small då nåt kortslöts i skärmen.

Grejen är nu att jag har varken utrustning eller tillräckliga lödkunskaper för att löda något så smått, och jag vill och kan inte lägga ut en massa pengar på ett nytt logikkort (som känns jävligt onödigt för en 5 år gammal laptop). Så finns det nån här som kan hjälpa mig med det?
Jag tänker mig ettpar hundralappar i ersättning (fattig student :cry:) och att jag kommer över med logikkortet och en påse nya säkringar. Jag bor i Stockholm och kan tänka mig att åka ut så långt som SL når. Jag ska dessutom bort till jul, så om detta kan ordnas innan den 18e vore det guld, då det laptopen ska bli en julklapp.

Jag är också fullt medveten om att felet kan även vara på nån annan komponent, men jag bryr mig bara om att få den där säkringen utbytt i dagsläget.

Bifogar bilder, säkringen är den inringade komponenten med en vit prick på, strax under tejp-pilen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11348
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: T: Behöver hjälp med finlödning på moderkort

Inlägg av Klas-Kenny »

Vill du skicka så kan jag fixa det.

Skickar du hit det tillsammans med lämpligt packmaterial och porto (alltså frimärken/grön påse/packsedel/annat, så jag slipper krabba med sånt) samt en ny säkring så kostar det gratis.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: T: Behöver hjälp med finlödning på moderkort

Inlägg av ElectricMan »

Annars kan du ju kolla med någon på Stockholm Makerspace. Måste ju finnas någon som kan löda där tycker jag. :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4695
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: T: Behöver hjälp med finlödning på moderkort

Inlägg av Swech »

Du kan ju börja med att kortsluta säkringen med strömmätning på
instrumentet så ser du om resten funkar med en "simulerad" hel säkring

Swech
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4820
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: T: Behöver hjälp med finlödning på moderkort

Inlägg av gOry »

Jag kan ordna detta åt dig! Har du ny komponent?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: T: Behöver hjälp med finlödning på moderkort

Inlägg av Meduza »

Jag kan absolut göra ett försök nån dag, men 0402 är allt i minsta laget... jag tycker 0603 är smått... men får jag en stund på mig så borde jag klara att byta en enda säkring... har iaf all utrustning för att kunna göra det...

EDIT: Nu skrev gOry undertiden jag skrev, ta honom i stället isf, han verkar känna sig säkrare på handen :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: T: Behöver hjälp med finlödning på moderkort

Inlägg av PeterH »

Håller med Swech att man borde kolla upp att det verkligen är bara säkringen innan man börjar skicka runt kortet. Om det inte hjälper att byta säkringen, var det då något annat fel eller har det blivit ett nytt/till fel hos eventuell "reparatör"? :humm: Alltid bra att konstatera felet innan man byter något (och drar på sig tillhörande kostnad) och dessutom riskerar ytterligare fel...
kpetterss
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 december 2013, 13:31:30
Ort: Stockholm

Re: T: Behöver hjälp med finlödning på moderkort

Inlägg av kpetterss »

Jag måste nog chansa på att det är säkringen, den ligger på undersidan av logikkortet, så att försöka shorta den under drift blir väldigt svårt (och vågar inte tejpa en liten kopparbit el liknande, då den kan kortsluta nånting annat om den lossnar). Alternativet är att WLED-drivern har dött. Den går att byta, men jag måste vänta ett tag på den isåfall då den ska beställas (har lite tidspress), är det inte den så är det förmodligen nåt allvarligare och då börjar vi snacka djupare felsökning/byte till annat beg. logikkort. Och det får isåfall vänta till efter nyår.

Jag ska dra till ELFA efter 17 och handla säkringar, men ifall inte en 0402 (1mm*0,5mm) finns i lager, tror ni att man kan lägga dit en motsvarande säkring om 2mm*1mm? (den finns med säkerhet på ELFA). Det är en gammal burk så jag är inte omöjlig på fullösningar, med ögonmått verkar det plats finnas på kortet...
gOry skrev:Jag kan ordna detta åt dig! Har du ny komponent?
Toppen! När skulle det passa bäst för dig? Tack på förhand iaf!
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4820
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: T: Behöver hjälp med finlödning på moderkort

Inlägg av gOry »

PeterH skrev:Håller med Swech att man borde kolla upp att det verkligen är bara säkringen innan man börjar skicka runt kortet. Om det inte hjälper att byta säkringen, var det då något annat fel eller har det blivit ett nytt/till fel hos eventuell "reparatör"? :humm: Alltid bra att konstatera felet innan man byter något (och drar på sig tillhörande kostnad) och dessutom riskerar ytterligare fel...
Är de strömbegränsning inbyggt i vanliga simpla multimetrar? Annars tycker jag de låter som en väldigt dålig idé att mäta över dessa två punkter utan en säkring i serie.. EDIT: Eller annan strömbegränsning
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: T: Behöver hjälp med finlödning på moderkort

Inlägg av JimmyAndersson »

Det finns ytterst sällan någon strömbegränsning i vanliga multimetrar.
Har man den inställd på ström-mätning så ska man se det som att
det sitter en sladd (istället för multimeter) mellan mätproberna.

Det är en av orsakerna till att man alltid ska mäta ström i serie med en krets.
Aldrig parallellt, dvs "över" en komponent eller matningspänning.
Det kan förstöra både multimeter och det man kopplat in sig på.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4695
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: T: Behöver hjälp med finlödning på moderkort

Inlägg av Swech »

Nu vet jag inte vad ni snurrar om över huvud taget

"Det är en av orsakerna till att man alltid ska mäta ström i serie med en krets.
Aldrig parallellt, dvs "över" en komponent eller matningspänning.
Det kan förstöra både multimeter och det man kopplat in sig på."

Säkringen är ju för tusan trasig...... då blir det parallellt med ingenting
Om säkringen i det här fallet mot förmodan är hel.... så händer vad....
Inget skadligt för instrumentet iallafall


Det sitter en säkring mig veterligen i alla instrument på typ 300mA
Brinner denna av så drog det mer än 300mA och det är väl högre än säkringen i sig?

Alternativt sätter man den på 10A.
Skulle laptopen i detta fall producera mer än 10A där den säkringen satt så
skulle det redan innan vara kolsvart där.

Personligen skulle jag ersatt säkringen med en lödkula först för att se att inget annat
är trasigt också

Swech
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: T: Behöver hjälp med finlödning på moderkort

Inlägg av Retroperra »

>Personligen skulle jag ersatt säkringen med en lödkula först för att se att inget annat
>är trasigt också


”Gilla!”
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: T: Behöver hjälp med finlödning på moderkort

Inlägg av Purre »

Swech skrev: Det sitter en säkring mig veterligen i alla instrument på typ 300mA
Brinner denna av så drog det mer än 300mA och det är väl högre än säkringen i sig?
Står att det är en 2A säkring så den metoden är bara att glömma.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: T: Behöver hjälp med finlödning på moderkort

Inlägg av JimmyAndersson »

Swech:
"Det sitter en säkring mig veterligen i alla instrument på typ 300mA
Brinner denna av så drog det mer än 300mA och det är väl högre än säkringen i sig?"


Det står i trådens första inlägg att säkringen på logikkortet är på 2 Ampere. :wink:
Säkringen i en multimeter är för långsam och inte tänkt att rädda multimetern.
Därför går oftast multimetern också sönder.
Detta gäller alltså den typ av multimetrar som gOry frågade om.

"Nu vet jag inte vad ni snurrar om över huvud taget"

Jag svarade bara på gOry's fråga. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11348
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: T: Behöver hjälp med finlödning på moderkort

Inlägg av Klas-Kenny »

Säkringen i en multimeter är för långsam och inte tänkt att rädda multimetern.
Därför går oftast multimetern också sönder.
Det är väl inte riktigt sant. :humm:
Säkringen är väl snarare inte tänkt för mycket annat än att just rädda multimetern.
Den multimeter som går sönder av att man mäter lite för hög ström (OK, inte i stil med att kortsluta ett bilbatteri) ger jag då inte mycket för.
Skriv svar