Jag skulle vilja simulera ljuset från det som presenteras på en projektorduk. Min tanke är att ha starka lysdioder som lyser på publiken men inte på själva projektorduken. Dessa dioder skall styras av ljusstyrkan som projektorn belyser duken med. Så om bilden som visas har mycket ljus i sig (ofta tagen i dagsljus) så ska dioderna lysa mycket, men om bilden är mörk så ska dioderna lysa mindre (en riktigt mörk bild ska alltså få dioderna att släckas helt).
Eftersom mina elektronikkunskaper sträcker sig till potentiometrar så vet jag inte riktigt hur en fotodiod/fotoresistor fungerar.
Jag misstänker att jag behöver styra dioderna med PWM då de kommer dra lite ström.
Beter sig en fotodiod på samma sätt som en potentiometer fast den ändrar resistans efter ljusstyrka istället för fysisk rörelse av en axel?
Re: Simulera dagsljus
Postat: 2 december 2013, 02:30:54
av Meduza
Jag misstänker att det är bättre att göra styrningen av lysdioderna med mjukvara, i stil med: http://amblone.com/
Re: Simulera dagsljus
Postat: 2 december 2013, 02:37:25
av frazer
Det var min första tanke, men efter lite googling så verkar det svårt att göra utan att förlora prestanda, vilket är kritiskt i det här läget. Därav min fundering på en helt separat lösning.
Re: Simulera dagsljus
Postat: 2 december 2013, 02:40:13
av Meduza
Fast vad pratar vi om för prestanda i det här fallet, jag tolkade dina "bilder" som att det handlade mer om stillbilder än actionfilm?
Re: Simulera dagsljus
Postat: 2 december 2013, 03:10:49
av frazer
Sorry, var lite otydlig där. Är spel som kör DirectX 11, t.ex Battlefield 4 eller liknande. Då är det ganska viktigt att man inte tappar prestanda.
Re: Simulera dagsljus
Postat: 2 december 2013, 03:27:06
av Meduza
Okej, då kan jag säga att du troligtvis kommer ha väldigt mycket jobb med att få en analog lösning att ge ett tillfredsställande resultat.
Det finns varianten att köra "ambiligt-funktionen" på en Raspberry Pi så slippper du programvara på datorn: https://github.com/gkaindl/ambi-tv
Re: Simulera dagsljus
Postat: 2 december 2013, 03:32:55
av netrunner
Nja, han kan ju ha en fotodiod med lins som göra att den tittar på duken, så driver den power-LED:s
Re: Simulera dagsljus
Postat: 2 december 2013, 03:41:19
av Meduza
Men med tanke på hur ojämn bilden är mellan mörkt/ljust i snabba dataspel som tex Battlefield 4 lär resultatet vara svårt att få till något vettigt.
Re: Simulera dagsljus
Postat: 22 december 2013, 23:17:38
av hanzibal
Jag har också gått i dessa tankar, dvs att fixa egen ambilight.
Den där ambi-tv lösningen med R-Pi fungerar säkert bra, ser ju väldigt bra ut på videon, men att förutom R-Pi och LED-slinga också skaffa 1) hdmi-splitter, 2) hdmi/compositkonverter och sedan 3) usb video grabber känns som en ganska dyrbar omväg.
Att bara sätta en fotodiod att "titta på bilden" tror jag inte duger, de ju bara intensiteten och ingen färginformation med mindre än att man har flera med olika filter att växla emellan. Tror även man måste använda lins för att kunna begränsa "synfältet" till de intressanta områdena i bilden. En stor genomsnittsberäkning av hela bilden skulle nog inte ge de ljuseffekter man önskar. Precis som Meduza skrev.
Om jag fattat saken rätt, handlar det om att beräkna "genomsnittsfärgen" inom ett antal olika geografiska delområden av bilden och sedan låta ett antal ljuspunkter återspegla informationen på lämpligt sätt.
Har inte kollat koden för ambi-tv men gissar att man gör en rutindelning längs kanterna, beräknar snittfärgen inom varje ruta områdena och sedan låter var och en av dessa representeras av en individuellt adresserbar RGB-led i slingan.
Kanske skulle det vara billigare att sätta upp en billig USB-kamera i rummet, ansluta den till R-Pi och sedan applicera ambi-tv programmet på utvald del av kamerabilden. En webbkamera klarar väl i alla fall 20 - 30 bilder per sekund och det borde väl räcka även för spel?
Några tankar bara.
Re: Simulera dagsljus
Postat: 22 december 2013, 23:20:15
av frazer
Jag har köpt in komponenter tillsammans med en Arduino för att testa mig fram, återkommer med resultat
Bifogar en bild på hur det blev med bara på/av (just nu med en fjärrkontroll till vägguttaget):
med_utan_dls.png
Re: Simulera dagsljus
Postat: 22 december 2013, 23:26:15
av hanzibal
Nu i en flygsimulator kommer ju saken i ett helt annat ljus
Ser klart mer realistiskt ut!
EDIT: Ja, på med PWM också så blir det nog riktigt bra.
EDIT: Förresten, hur ser din lösning ut så här långt?