ElectricMan bygger Mendelmax 3D-skrivare!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

ElectricMan bygger Mendelmax 3D-skrivare!

Inlägg av ElectricMan »

Då var det dags för mig också. :D


Planen är att bygga en Mendelmax 1.5 så billigt som möjligt, utan att offra kvalité allt för mycket.
Jag har satt ett prismål på 4kkr. Så det ska bli väldigt intressant att se hur det går med den biten. :)

Delarna kommer jag köpa mestadels från eBay och Aliexpress för att få ner priset så mycket som möjligt.
Nackdelen med att köpa delarna från eBay och Aliexpress är att dom billigare försäljarna ofta finns i Kina, och alla vet ju hur det är med frakttider från Kina...


Igår beställde jag dom första delarna, så det jag har köpt hittills är;

Kod: Markera allt

- Plastdelarna                              90 UDS + 15 USD Frakt      686 kr
- Aluminiumprofilerna inkl T-muttrar        110 USD + 53,3 USD Frakt  1066 kr
- 5m GT2 Drivrem inkl. två stycken drivhjul 18 USD                     117 kr

Summa                                                                 1869 kr
Jag hade planer på att köra mitt vanliga färgschema med spygröna detaljer. Men jag valde att gå på det mer subtila, svarta temat. ;)
Så plastdelarna och aluprofilerna är svarta. Tror det kan bli rätt fräckt med svarta delar och vita och silverdetaljer, men vi får se!


En bildtråd är ju inte komplett utan bilder. Tyvärr har inte jag ju inte fått några delar än, så det blir svårare med den biten. :D
Här får ni en snabbrenderad modell av en Mendelmax i alla fall!

Bild
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: ElectricMan bygger Mendelmax 3D-skrivare!

Inlägg av Zkronk »

Skoj!
Jag har börjat ge mig på att bygga en MendelMax 2.0, ifrån lösa delar.
Förhoppningsvis kommer man undan lite billigare än att köpa en färdig byggsats,
men jag har börjat tvivla på att det är så stor skillnad.

Så det ska bli spännande att räkna ihop kostnaden sen när det är klart och se vad det totalt landar på.

Jag borde väl också dra igång en projekttråd när jag sätter lite fart med bygget så småningom :)
nhl21
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 januari 2011, 11:04:43
Ort: Göteborg

Re: ElectricMan bygger Mendelmax 3D-skrivare!

Inlägg av nhl21 »

Trevlig skrivare du bygger.
Lägg gärna ut från vilka ställen du köper ifrån, så hjälper du andra vid framtida byggen av 3d skrivare.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: ElectricMan bygger Mendelmax 3D-skrivare!

Inlägg av ElectricMan »

Det billigaste kittet jag hittade kostade runt 6kkr inkl frakt. Men då lär det ju tillkomma moms och tull på det...
Jag ska försöka hålla mig under 4kkr som sagt.

En annan fördel med att köpa alla delar själv är ju att man har full kontroll på vilka delar man vill använda.
Känner man att man vill ha en viss pryl så kan man köpa den istället för att vara låst med det som kommer i kittet.


Jag har bara beställt delar från eBay och Aliexpress so far. Men J-head tror jag att jag kommer köpa från uppfinnaren (http://hotends.com).

Kod: Markera allt

- Plastdelarna                              90  UDS + 15   USD Frakt   686 kr
- Aluminiumprofilerna inkl T-muttrar        110 USD + 53,3 USD Frakt  1066 kr
- 5m GT2 Drivrem inkl. två stycken drivhjul 18  USD                    117 kr
- Nätaggregat 12V 300W (25A)                35  USD                    228 kr
- Motorkoppling 5mm -> 8mm                  5,6 USD                     36 kr
- Linjärlager 2 st LM10UU                   3   USD                     20 kr
- Linjärlager 10 st LM8UU                   6,4 USD                     41 kr
- NEMA 17 stegmotorer 5 st (5 kg/cm 1,7A)   37  USD + 32   USD Frakt   462 kr

Summa                                                                 2656 kr
Det jag måste beställa nu är all elektronik. Det får bli kvällens sysselsättning. ;)
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: ElectricMan bygger Mendelmax 3D-skrivare!

Inlägg av konig7070 »

Jag kan annars tipsa om e3d-hotend från http://e3d-online.com/index.php?route=common/home
Jag använder själv en sådan för bowden feed och den fungerar väldigt bra. Den klarar även väldigt hög temp om man vill t.ex. skriva ut nylon.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: ElectricMan bygger Mendelmax 3D-skrivare!

Inlägg av orvar-e »

Intressant att följa. :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: ElectricMan bygger Mendelmax 3D-skrivare!

Inlägg av ElectricMan »

Jag hade först tänkt svarva/fräsa egen hotend. Men jag har bestämt mig för att köra på en vanlig J-head, förhoppningsvis sparar det en hel del rackel.
Sen när man får det att fungera kan man ju börja experimentera för fullt! :)

Köpte elektronik och heatbed nu också. Självklart en svart heatbed. ;)

Kod: Markera allt

- Plastdelarna                                                 90  UDS + 15 USD Frakt   686 kr
- Aluminiumprofilerna inkl T-muttrar                           110 USD + 53 USD Frakt  1066 kr
- 5m GT2 Drivrem inkl. två stycken drivhjul                    18  USD                  117 kr
- Nätaggregat 12V 300W (25A)                                   35  USD                  228 kr
- Motorkoppling 5mm -> 8mm                                     5,6 USD                   36 kr
- Linjärlager 2 st LM10UU                                      3   USD                   20 kr
- Linjärlager 10 st LM8UU                                      6,4 USD                   41 kr
- NEMA 17 stegmotorer 5 st (5 kg/cm 1,7A)                      37  USD + 32 USD Frakt   462 kr
- Heatbed, svart                                               14  USD + 10 USD Frakt   156 kr
- RAMPS 1.4, Arduino, 5 st A4988, kabelhärva, ändstopp, fläkt  77  USD                  503 kr

Summa                                                                                  3315 kr
Jag börjar inse att 4kkr kommer bli väl så tight. :D
Hotend med diverse tillbehör kommer nog gå på ca 550 kr skulle jag tro. Sen har jag ju inte köpt en enda skruv, rundstång, aluplåt osv. hela den biten lär ju gå på några hundringar också.

När jag räknade att det skulle gå att få ihop det hela för under 4kkr räknade jag bara på de billigaste priserna jag kunde hitta på eBay.
Nu när jag har börjat handla har jag börjat inse att man inte vill snåla på vissa delar. Visst hade det funkat att göra så, men jag har inte lust att rackla allt för mycket.

Till exempel så såg jag något exempel på hur varierande kvalité det var på J-heads från Kina. Så jag kommer köpa en komplett hotend från uppfinnaren som jag vet är tillverkad enligt specs.
Dock kostar originalet två och en halv gånger så mycket som kinakopian. Men det är det värt hoppas jag. :P


Sen köpte jag som sagt en svart heatbed, den kostade nog dubbelt upp vad en röd kostar. Men har man färgtema så ska det fan hållas!

Bild

RAMPS med diverse tillbehör.

Bild
Pixi
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 augusti 2003, 18:02:21
Kontakt:

Re: ElectricMan bygger Mendelmax 3D-skrivare!

Inlägg av Pixi »

Finns det någon spec på hur aluprofilen ser ut ?
Även vilka dimensioner ?
Vi har liknande dimensioner på jobbar som skrotbitar :-)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: ElectricMan bygger Mendelmax 3D-skrivare!

Inlägg av ElectricMan »

Jag tror att det är Misumis 20x20 (den längst till vänster) som gäller.

Bild
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: ElectricMan bygger Mendelmax 3D-skrivare!

Inlägg av Andax »

http://www.motedis.com har hyffsat billiga profiler 20x20, 30x30, 40x40. Frakten är ok.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: ElectricMan bygger Mendelmax 3D-skrivare!

Inlägg av ElectricMan »

Bra att veta!


Jag hittade en engelsman som sålde J-heads på eBay som såg ut att vara fint tillverkade till ett helt okej pris. Länk: http://www.ebay.com/itm/230998866730
För 45 GBP fick man en komplett J-head med två stycken munstycken, jag valde ett 0,35mm och 0,5mm. :)


För att montera J-headen så lär man ju behöva lite kapton-tape, så det beställde jag idag också. En rulle 5mm, 10mm, 20mm blev det.

Kod: Markera allt

- Plastdelarna                                                 90    UDS + 15  USD Frakt   686 kr
- Aluminiumprofilerna inkl T-muttrar                           110   USD + 53  USD Frakt  1066 kr
- 5m GT2 Drivrem inkl. två stycken drivhjul                    18    USD                   117 kr
- Nätaggregat 12V 300W (25A)                                   35    USD                   228 kr
- Motorkoppling 5mm -> 8mm                                     5,6   USD                    36 kr
- Linjärlager 4 st LM10UU                                      6     USD                    40 kr
- Linjärlager 10 st LM8UU                                      6,4   USD                    41 kr
- NEMA 17 stegmotorer 5 st (5 kg/cm 1,7A)                      37    USD + 32  USD Frakt   462 kr
- Heatbed, svart                                               14    USD + 10  USD Frakt   156 kr
- RAMPS 1.4, Arduino, 5 st A4988, kabelhärva, ändstopp, fläkt  77    USD                   503 kr
- J-head, 0,5mm och 0,35mm munstycke                           36,75 GBP + 8,3 GBP Frakt   476 kr
- Kaptontape, 5mm, 10mm, 20mm                                  5,2   USD                    34 kr

Summa                                                                                     3845 kr
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: ElectricMan bygger Mendelmax 3D-skrivare!

Inlägg av NULL »

Sitter de övre profilerna bara ihop med plaststagen(där det står MendelMax)?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: ElectricMan bygger Mendelmax 3D-skrivare!

Inlägg av ElectricMan »

Nej, dom skall skruvas ovanifrån också. :)
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: ElectricMan bygger Mendelmax 3D-skrivare!

Inlägg av malx »

Om du tänkt bygga mendelmax 1.5 så slår jag ett slag för min X-max istället.
Har ett antal förbättringar jämfört med 1.5 och använder samtliga "icke-plast-delar" från 1.5....

"Korken" (här på forumet), hade en 1.5 som han sedan byggde om till X-max och verkade vara rätt förtjust i ändringarna.

Om du kollar min länk nedan så ska du dock vara medveten om att både jag och Korken gått över till att använda j-head hotends efter sidorna skrevs.
QU-BD är helt enkelt inte tillräckligt bra även efter modifikationer.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: ElectricMan bygger Mendelmax 3D-skrivare!

Inlägg av ElectricMan »

Korken är ju Korken irl också. ;)
Jo, jag har sett hans skrivare några gånger nu, det var nog den som fick mig att bestämma mig för en Mendelmax från första början. :)

Jag hade tänkt bygga en "ren" 1.5 från början. Sedan när jag har en fungerande skrivare kan man ju börja modifiera det man känner behövs fixas.


I fredags testade jag och en polare att svarva till en "hobbed bar".

Bild


Resultatet blev helt klart över förväntan med tanke på fixturen vi meckade ihop. :D

Bild

Fyrkantsprofil med två kullager fastsvetsade på vardera sida!


Finns det intresse av sånna här "hobbade bars", eller vanliga skruvar?
Jag funderar om jag ska orka göra en riktig fixtur och tillverka några stycken när jag lika håller på... :)
Skriv svar