PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det är som Mattis skiver, ovanför CPU:n sitter en låda från en PDP-8/A-100 som jag fått från just Mattis, Jag har byggt om den till en 10-slottars CPU expansion. Den har numer ett modernt switchat nätaggregat och är väldigt behändig. I den sitter TD8E konrollern och RK8E. Det finns inte plats för dessa i BA8-C. Just nu har jag varken TU5x eller RK05 inkopllad så då är inte heller denna inkopplad. Man flyttar termineringen till lådan och kopplar in kablarna till expansionen. Sen är det bara att åka!
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Aha. Så du har en expansionslåda. Den syntes inte på den tidigare bilden på kabbet när det var halvtomt.

Ok. Men lådan du har CPUn i såg ut som om det skulle vara med ett större bakplan med (20 platser?). Behöver du verkligen en expansion? Med 8/A CPU, bara ett eller två minneskort, och några obligatoriska kort, så är du inte ens uppe i 10 kort än.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja, lådan med CPU:n äe BA8-C med 20 platser. Det är bara en ledig plats i bakplanet.

Jag har ju KK8E (PDP-8E CPU) med EAE så det är sex kort bara där.
IMG_1554.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Ah. KK8E med EAE. Ja, det tar lite mer plats. :)
Några kort där inne som jag inte vet vad dom är heller (2 par med top-koppling). Två olika kärnminnen? Antar att båda är 16K? Jag vill minnas att jag haft sådana utan att lämna tomma kortplatser bredvid, men det var länge sedan jag rotade i mina åttor.
Men ja, det ser ganska fullt ut. Kul att leka med...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det är två minnesstackar med 16K, en DEC orginal stack och en tredjeparts från "Dataram corp.".

Det översta setet med topkontakt är VC8E, XY plot kortet. Det undre är DK8E, programerbar realtidsklocka. Den visar inte tid som i timmar och minuter utan är mer en timer.
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Aha. VC8E har jag inte stött på själv. DK8-EP (så heter den väl) har jag däremot själv också. Men kom inte ihåg att det var två kort.

Ja, jag undrade över minnesstacken som inte var vit... Tredjepart förklarar saken.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja det heter DK8-EP (M518), men jag har också kortet DK8-ED (M860). Han man båda ska de kopplas ihop med en top-kontakt. Nu kommer jag inte ihåg med vilka funktioner man få med båda korten. Man kan använda DK8E-EP utan DK8E-ED.
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Extern trigger/klocka som man kan räkna på, om jag minns rätt.
I dokumentation vill jag minnas att de två korten tillsammans kallas DK8-EP. Men jag borde bergis göra en refresh på mitt minne...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

IMG_1607.JPG
Senaste fixen, nytt drivpaket på dotterns moppe. Nu tänker ni, varför postar han detta här. Jo, ett av hjullagren var kass och behövde bytas, vad är oddsen för att man har ett sådan hemma? Jo det hade jag, jag fick ju ett över från mitt försök på att byta lagren i spindeln på RL01-driven. Det visade sig att lagren i RL01-spindeln och bakhjulslagren på en Derbi Senda är samma, 6202! Onödigt vetande men nu vet ni!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 31 juli 2023, 20:23:44, redigerad totalt 1 gång.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av ASEA »

Kul sammanträffande! :D
Vad är oddsen för det, är det ödets makter som kanske vill säga något? :lol:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det hade varit ännu märkligare om lagret hette 6502... Men något sådant lager finns inte.
Skriv svar