Värmarstyrning version 2
Värmarstyrning version 2
Hej på er!
I våras så höll jag ju på med att fixa styrkortet till dieselvärmaren. I version 1 (http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=4956) så var kravet att hålla ruffhäxan nöjd, och hindra barnen från att förfrysa. Det gick att starta, och sedan stänga av värmaren när det blev varmt. Thats it.
Det var ju lite tråkigt, så nu kommer version 2. Den har:
* Grafisk display med menysystem och massa inställningar så att man kan trimma in värmaren i minsta detalj.
* Atmega16-baserad.
* Feta trissor på utgångarna, så att man kan slippa reläer på lite mindre laster. (tex pumpreläet som är mäkta irriterande).
* DS18X20 digital termometer.
* Termostat!!! Dvs, den autostartar 2*C under inställd temp och kör till 2*C över inställd temp.
* Sparar alla inställningar i EEPROM, så att dom är kvar nästa gång man startar.
* Två kort, ett med displayen och knappara, och ett med logiken och reläutgångarna.
* Lysdioder på alla utgångar. Ger en härlig pimp-stämning när de blinkar på nätterna.
* En reset-knapp för användning i nödfall. (dvs inte den där gången som jag tryckte på den så fläkten stannade när den fortfarande brann. Vilket ledde till att det rök in ganska ordentligt. (hade jag bara kopplat på insugsslangen hade det inte varit några problem för då hade röken gått överbord istället))
Den saknar fortfarande följande:
* Överhettningsskydd. Detta ska ju lösas utanför kontrollerkortet. Dvs, hooka upp reläerna så att glödning och pumpning endast kan gå då värmen är ok.
* Orginal flamdetektorn funkar inte. Jag vet inte om det är jag som inte lyckats med den eller om den är kass pga att jag försökt koppla den på alldeles för många sätt. Jag for nog beställa en ny, om jag är beredd att offra en underarm, eller vad båtfirman kan tänkas ta betalt för den.
* ute-temp och vattentemp, ska jag fixa senare.
* snygg kapsling
Det att flamdetektorn inte funkade var ju lite tråkigt. Det gjorde ju att jag inte kunde köra på termostatläge, eftersom logiken då inte visste när den skulle sluta glöda. Jag satt några gånger med en strömbrytare och slog till när jag hörde att det brann, inte mycket till automatik, men fixade värmen den kvällen. I sann man-tager-vad-man-haver-anda hittade jag en stektermometer på båten. Perfekt, temp-proben gick att ta dän, och jag körde den rätt in i värmeutblåset och modifierade kretskortet mha saker man kan hitta på en båt. Och vips, en spänningsdelare, där stektermometern var ena motståndet. Allt fungerade fin-fint, bara att den får glöda alldeles för länge, men ändå...
Nu har jag gjort en mycket båtmässig installation som skulle passa i någon nyare storebro-båt över 54 fot, se bild.
Nu är det dags att bygga en snygg kapsling med panel i ädelträ. Då förstår ni varför nästa projekt är en CNC-fräs!
EDIT: Eagle-filer kan fås på begäran. Källkod eller hex-filer till processorn likaså.
I våras så höll jag ju på med att fixa styrkortet till dieselvärmaren. I version 1 (http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=4956) så var kravet att hålla ruffhäxan nöjd, och hindra barnen från att förfrysa. Det gick att starta, och sedan stänga av värmaren när det blev varmt. Thats it.
Det var ju lite tråkigt, så nu kommer version 2. Den har:
* Grafisk display med menysystem och massa inställningar så att man kan trimma in värmaren i minsta detalj.
* Atmega16-baserad.
* Feta trissor på utgångarna, så att man kan slippa reläer på lite mindre laster. (tex pumpreläet som är mäkta irriterande).
* DS18X20 digital termometer.
* Termostat!!! Dvs, den autostartar 2*C under inställd temp och kör till 2*C över inställd temp.
* Sparar alla inställningar i EEPROM, så att dom är kvar nästa gång man startar.
* Två kort, ett med displayen och knappara, och ett med logiken och reläutgångarna.
* Lysdioder på alla utgångar. Ger en härlig pimp-stämning när de blinkar på nätterna.
* En reset-knapp för användning i nödfall. (dvs inte den där gången som jag tryckte på den så fläkten stannade när den fortfarande brann. Vilket ledde till att det rök in ganska ordentligt. (hade jag bara kopplat på insugsslangen hade det inte varit några problem för då hade röken gått överbord istället))
Den saknar fortfarande följande:
* Överhettningsskydd. Detta ska ju lösas utanför kontrollerkortet. Dvs, hooka upp reläerna så att glödning och pumpning endast kan gå då värmen är ok.
* Orginal flamdetektorn funkar inte. Jag vet inte om det är jag som inte lyckats med den eller om den är kass pga att jag försökt koppla den på alldeles för många sätt. Jag for nog beställa en ny, om jag är beredd att offra en underarm, eller vad båtfirman kan tänkas ta betalt för den.
* ute-temp och vattentemp, ska jag fixa senare.
* snygg kapsling
Det att flamdetektorn inte funkade var ju lite tråkigt. Det gjorde ju att jag inte kunde köra på termostatläge, eftersom logiken då inte visste när den skulle sluta glöda. Jag satt några gånger med en strömbrytare och slog till när jag hörde att det brann, inte mycket till automatik, men fixade värmen den kvällen. I sann man-tager-vad-man-haver-anda hittade jag en stektermometer på båten. Perfekt, temp-proben gick att ta dän, och jag körde den rätt in i värmeutblåset och modifierade kretskortet mha saker man kan hitta på en båt. Och vips, en spänningsdelare, där stektermometern var ena motståndet. Allt fungerade fin-fint, bara att den får glöda alldeles för länge, men ändå...
Nu har jag gjort en mycket båtmässig installation som skulle passa i någon nyare storebro-båt över 54 fot, se bild.
Nu är det dags att bygga en snygg kapsling med panel i ädelträ. Då förstår ni varför nästa projekt är en CNC-fräs!
EDIT: Eagle-filer kan fås på begäran. Källkod eller hex-filer till processorn likaså.
Visst är det en 3310-skärm. Min favorit, enkla att jobba med och lätta att få tag på. Lite mer info finns i denna tråd: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=5130
AA gaffa tejp =)
Härligt bygge =)
ang nokia lcd så kolla här http://www.myplace.nu/mp3/files/pcd8544.pdf
Härligt bygge =)
ang nokia lcd så kolla här http://www.myplace.nu/mp3/files/pcd8544.pdf