Sida 1 av 1
42-knappars matris
Postat: 21 augusti 2013, 20:36:13
av dunz
Jag har fått för mig att jag ska bygga en jättestor joystick(eller ett tangentbord, det kan man lösa i mjukvara sedan) för att spela spelet
Kerbal Space Program.
Det känns som vettigast att göra alla tryckknappar och så vidare som en matrix på 6 rader gånger 7 kolumner, men jag är inte riktigt säker på om jag har gjort rätt.
Tanken är att kolumnerna/raderna skall gå in i en mikroprocessor(lutar åt en Atmega32u4 just nu), sedan så drar jag kolumn för kolumn till jord/Vcc och läser av raderna.
Sådär ser schemat ut nu, huruvida jag drar kolumnerna till jord eller Vcc när jag läser raderna går att ändra på, men om någon tror att det ena eller andra är bättre så får ni gärna informera mig om det och varför det är så.
Har jag missat någonting?
Skall påpekas att det är +5V som skall driva härket om det hjälper.
Re: 42-knappars matris
Postat: 22 augusti 2013, 16:01:52
av B1n4ry
Är det inte bättre att alla kolumner normalt ligger på GND och att du sedan lägger Vcc på en rad åt gången samtidigt som du läser av raderna...
Sedan så borde du kunna hoppa över motstånden på kolumnerna och bara ha pulldown på raderna.
Edit: Då ser du ju vilka knappar som är nedtryckta på utgångarna och inte vilka knappar som INTE är nedtryckta som jag tror det blir med din koppling även om jag är för trött i huvudet för att reda ut hur det blir just nu. Det ser bakvänt ut iaf...
Så har jag för mig att det brukar se ut iaf...
//B1N4RY
Re: 42-knappars matris
Postat: 22 augusti 2013, 16:57:24
av dunz
Du har så rätt, tror jag. Jag är också lite trött i huvudet, jobbat hårt hela dagen.
Jag ser ju vilka som är ned tryckta, men de är tryckta till GND istället för VCC
Pulldown på raderna endast alltså, låter iofs rätt vettigt, vet inte om det kanske blir kortis med pulldown och pullup sådär

Re: 42-knappars matris
Postat: 22 augusti 2013, 17:13:09
av HUGGBÄVERN
Om du inte har en avkodningsidé en tangentbordskrets kanske skulle fungera:
http://www.unicornelectronics.com/IC/Tele.html.
De här har jag handlat av tidigare och de funkar bra.

Re: 42-knappars matris
Postat: 22 augusti 2013, 19:02:44
av dunz
Har ingen specifik idé för avkodning direkt, den där 88-tangents-grejen var lite ball dock, verkar lite småbökig att läsa av däremot, och n-key lockout(som jag misstänker är motsatsen till N-key rollover?) låter hemskt.
Re: 42-knappars matris
Postat: 22 augusti 2013, 22:53:33
av sodjan
Re: 42-knappars matris
Postat: 23 augusti 2013, 15:33:10
av dunz
Sodjan: Den där verkar ju inte alls tokig, i2c är alltid trevligt, synd att den inte orkar med 5V. Finns det en 5V-version tro?
Edit: Såg att det inte var världens bästa paket nu, BGA har jag aldrig försökt mig på, är det jobbigt?
Re: 42-knappars matris
Postat: 23 augusti 2013, 16:15:11
av sodjan
Aj fan, var det BGA...

Ja, det har blivit lite av ett problem med Maxim för hobbyister.
Se även :
http://para.maximintegrated.com/results ... =keyswitch
Re: 42-knappars matris
Postat: 6 september 2013, 11:29:43
av dunz
Byggde en liten test-matris med 2x2 knappar igår, självklart ska dioderna sitta åt andra hållet eftersom att man sätter kolumner som inte läses till hög impedans och sedan läser aktiv låg. Tur att jag inte byggde hela och efter mitt schema, för där är dioderna åt fel håll

Re: 42-knappars matris
Postat: 6 september 2013, 12:02:32
av sodjan
Jag har alltid rekomenderat ett "proof-of-concept" oavsett vad det gäller...

Speciellt innan man "säljer" en lösning till kunden...