Byta LED i solcells lampa/Trädgårdsbelysning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Byta LED i solcells lampa/Trädgårdsbelysning

Inlägg av Miramithe »

Hej alla.

Tänkte byta LED i några trädgårdslampor jag har, dom drivs av 1,5v batteri, laddas av solcell på dagen.
Eftersom dom bara har 1,5v så sitter det en liten ic som det står 5252 på. misstänker att det är QX5252F eller liknade. Sitter i liknade billiga solcells lampor
Den får upp spänningen för att driva LEDen med en spole/induktor som ser ut som ett 1/4w motstånd i storlek (ja ni vet nog vad jag menar)
min fråga är då om man kan få ut mer kräm ur denna och få den att lysa starkare om man byter den induktorn?
och hur ser man skillnad på dessa induktorer och ett motstånd? är det bara färgen?

Mvh Micke
Mindmapper
Inlägg: 6424
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Byta LED i solcells lampa/Trädgårdsbelysning

Inlägg av Mindmapper »

Att byta induktorn ger knappast mera ljus från lampan. Ett byte av LED kan ge bättre ljus om du hittar en LED som är effektivare än den som sitter där.

Det som begränsar mest av allt är den mängd energi som solcellen kan lämna. Allt är hopbyggt till ett system där varje del är starkt integrerat med varandra. Eftersom det mesta är byggt med tanke på att vara så billigt som möjligt så är det knappast några under man kan förvänta sig av någon mindre mod.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Byta LED i solcells lampa/Trädgårdsbelysning

Inlägg av xxargs »

visst, byta till en mindre drossel (se kretsens datablad) ger mer ström till lysdioden - dock för upplevd dubbla ljusstyrkan så behöver du köra 10 ggr mer ström genom lysdioden och detta kommer att påverka lystiden mycket.

ett mer effektivt sätt är att byta till en modern effektiv vit lysdiod och kanske får betydligt mer ljus den vägen utan att strömförbrukningen ökar
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Byta LED i solcells lampa/Trädgårdsbelysning

Inlägg av Miramithe »

Bytet av led var mer för att få annan färg än starkare. Den som satt där var orange och nu hade jag en fin rosa/lila som jag ville ha ist. Har inget data blad på solcells lampan. Men tror den nya dioden vill ha både mer spänning och ström. Men då borde det alltså gå att få mer kräm i. Det går ju att sätta ett bättre batteri i så får man upp lystiden oxå. Om nu den orkar ladda det.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Byta LED i solcells lampa/Trädgårdsbelysning

Inlägg av v-g »

Bäst är nog att dra kabel och sen 1w cree och vips lyser det deluxe!

Fattar inte att det går att göra de dära+laddbart batteri när de säljs i alla butiker för 10 spänn. :humm:
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Byta LED i solcells lampa/Trädgårdsbelysning

Inlägg av Miramithe »

Yes självklart om man vill ha ljus och lyktorna på samma ställe.

Men om man bara ska modda kretsen som finns var det jag undra över. Men ska man bygga med 1w diod kanske man ska ha ett annat skal. Dom är ju inte så fina.
Skriv svar