Sida 1 av 1

Nya svarven på jobbet

Postat: 2 augusti 2013, 23:40:19
av Micke_71
Dubbdockan har lite manlig storlek. :mrgreen:
V__E2BB.jpeg

Re: Nya svarven på jobbet

Postat: 3 augusti 2013, 00:48:33
av säter
Vi vill ha lite data på svarven. :)

Re: Nya svarven på jobbet

Postat: 3 augusti 2013, 03:24:27
av JimmyAndersson
Så ni ska börja svarva utbåtar alltså... :)

Re: Nya svarven på jobbet

Postat: 6 augusti 2013, 12:38:19
av Micke_71
Ja e inte så insatt i datan på maskinen men jag tror det var den här vi köpte. Det här är samma eller snarlik. http://www.cmabs.se/newsletters/SMT55.html. Kommer väl att köras med stora backskivan på 1800mm (option)

Fäste för innerbom. http://f.metal-supply.se/27wnxvc6o79mjuwb.jpg

Stora backskivan. http://f.metal-supply.se/2hzaevj21k9x034b.jpg

Maskinen http://www.topturn.com/en/images/CNC-S80CYS100CY.jpg

Re: Nya svarven på jobbet

Postat: 6 augusti 2013, 16:01:32
av tecno
Som jag brukar saga *Manlig storlek* ;)

Re: Nya svarven på jobbet

Postat: 6 augusti 2013, 16:30:55
av Jonaz
Jisses vilket as!
Urmakarsvarv.....

Almänn fråga, Varför finns det inte uttag för både tre och fyra backar, så man slipper byta hela skivan, framförallt i dessa storlekar?

Re: Nya svarven på jobbet

Postat: 6 augusti 2013, 16:43:21
av säter
"Varför finns det inte uttag för både tre och fyra backar"
Jag tror inte man har någon större nytta av tre backar vid denna storlek.

För övrigt såg ju backskivan vettig ut.
Det normala vid dessa storlekar är väl annars, ej avtagbar, planskiva med spännenheter?

Är dubbdockan gjord så att man kan åka förbi med supporten?

Re: Nya svarven på jobbet

Postat: 6 augusti 2013, 22:36:56
av Micke_71
Jodå, dubbdockan, stödlagren sitter på en egen gejd. Bild med lilla backskivan monterad. http://f.metal-supply.se/2rpq5mf3fy19hsib.jpg

Re: Nya svarven på jobbet

Postat: 7 augusti 2013, 10:43:27
av persa
Ser ut att vara ett rätt unikt tillfälle ni tagit vara på. 900 timmar drifttid och verkligen välutrustad :tumupp:. Var det någon konkurs utomlands ?

Ser ut på fotot som att Y-axeln åstadkommes genom lutande gejdrar i maskinens längdled. Har sett denna typ av lösning även på mindre maskiner men då lutande gejdrar i maskinens tvärled

Om man t.ex. vill fräsa runt ett kilspår så måste ju Y och Z interpoleras. I detta fall innebär det ju att interpolationen åstadkommes genom en överlagrad rörelse mellan Z-axeln och dom lutande gejdrarna

Är detta något man behöver tänka på vid programmeringen ?. Tar Fanuc hand om hela beräkningen och man skriver bara in Y- och Z-koordinater som i ett kartesiskt system ?. Misstänker att det måste fungera på det sättet, men vill gärna få bekräftat

Re: Nya svarven på jobbet

Postat: 7 augusti 2013, 16:43:40
av Micke_71
Styrsystemet tar hand om interpoleringen så som jag förstått det.

Re: Nya svarven på jobbet

Postat: 14 augusti 2013, 21:58:58
av sledneck
persa skrev:Ser ut att vara ett rätt unikt tillfälle ni tagit vara på. 900 timmar drifttid och verkligen välutrustad :tumupp:. Var det någon konkurs utomlands ?

Ser ut på fotot som att Y-axeln åstadkommes genom lutande gejdrar i maskinens längdled. Har sett denna typ av lösning även på mindre maskiner men då lutande gejdrar i maskinens tvärled

Om man t.ex. vill fräsa runt ett kilspår så måste ju Y och Z interpoleras. I detta fall innebär det ju att interpolationen åstadkommes genom en överlagrad rörelse mellan Z-axeln och dom lutande gejdrarna

Är detta något man behöver tänka på vid programmeringen ?. Tar Fanuc hand om hela beräkningen och man skriver bara in Y- och Z-koordinater som i ett kartesiskt system ?. Misstänker att det måste fungera på det sättet, men vill gärna få bekräftat
Nc:n fixar det naturligtvis.
Bestäm vilket plan du bearbetar i. G17 G18 eller G19,
Tool Call Z Tool Call X Tool Call Y
Samma sak med Haidenhein och spindelriktning .

Re: Nya svarven på jobbet

Postat: 14 augusti 2013, 22:43:29
av sledneck
persa!
O7000-O9000 gillar jag.
Skicka ett pm.Fanuc och hedenhain kan jag.