Bygge av elmotorcykel
Postat: 27 juli 2013, 00:38:09
Såklart man ska ha något att fräsa funt med på sommaren. Eller åtminstone något som tyst och smidigt kan ta en till skogsjöar och dylikt när cykeln, som förövrigt väl är världshistoriens bästa fordon, inte riktigt räcker till.
En mopedram från en Honda MT5 fanns. Bakhjul saknades, så en komplett MT5 köptes. Denna syns här: Man kan få oerhört mycket för pengarna när man köper en mopedram.
Motorjakt
Att hitta en elmotor var oerhört besvärligt. Det enda jag hittade var några enstaka gokart handlare som kunde ordna motorer för 8000 kr och uppåt. Tre veckors väntetid för ett eBay fynd var inte att tänka på.
Hydraul- och truckmotorer var också svåra att få tag på. Den enda jag kunde få tag på var för dyr.
I jakten skruvades tre gamla tvättmaskiner sönder. Motorerna såg fräscha och rejäla ut, men hade för mycket ankarresistans för att vara användbara för ett lågspänningssystem ( Pmax=V^2/(4R) är väl bland de snyggare analytiska motorsamband som finns?).
Till slut fick jag snurr på en gammal startmotor som låg i en hög med andra motorer. Förvisso är den konstruerad av mannen som ofta krediteras för att ha uppfunnit mörkret, Lucas, men specificerad till runt 3 kW i uteffekt. Inga riktiga lager i, men man får väl knacka i en bussning när den börjar skramla för mycket.
Det är tillräckligt mycket koppar i motorn för att dubbla projektets värde ungefär och jag har svårt att se hur något annat än borstarna skulle kunna gå sönder i den elektriska delen.
Vridmoment
Frågan var bara vad man kunde förvänta sig för vridmoment på en sådan. Det enklaste jag kunde lösa på några minuter var att svetsa på ett tillplattat rör på kuggen satt på utgående axel, sen se hur påverkad en fjädervåg blev.
Resultatet blev ganska ynka 7-10 Nm.
Jag behövde helt andra drev än vad som redan satt på hojen för ett sånt vridmoment. Dessa skulle kosta mer än hela projektet i övrigt så idén suspenderades, kasserades och makulerades. Dock var det både kul och gratis att ställa upp ekvationerna.
Strategin fick istället bli att försöka dra igenom mer ström och således förhoppningsvis öka vridmomentet.
Nedan svetsas ett drev på kuggen som sitter original på startmotorns axel och smörjfettet i börjar brinna så där rituellt som det brukar göra. Jag letade överallt efter en bra plats att sätta motorn. Den var minst i vägen över hjulet, men här fick den inte plats först. Som tur vad hade MT5:an som nyss köpts förlängda bakdämpare som gjorde att motorn kunde få plats.
Sadelns original fästen passade rätt bra till motorn. Ett fästöra svetsades på motorn och ett på ramen.
Den lilla huset där solenoiden sitter kapades brutalt bort då det var ivägen.
Så här såg det ut sen: Det hela verkar ha blivit anständigt rakt.
Bättre batterier
Första testet blev en besvikelse. Lade på något gammalt fritidsbatteri som stod och det fick knappt hjulet att snurra lite lamt när man lyfte hojen.
Fick så tag på ett batteri att prova med som hade 800A i specificerad utström. Nu sablarns!
Bakdäcket grävde som en skenande jordfräs i gruset när jag inte satt på.
När jag sen satt på var det sån kraft i kedjan att bakdämparna nästan bottnade, kedjan slackade och hoppade av.
Motorn är det alltså inget fel på, behöver bara ett vettigt batteripaket och kraftelektronik. Det ser ut som att tjeckiska GWL har en del vettigt.
En tanke var att montera tillbaks förbränningsmotorn och bygga en parallellhybrid om batterier och dubbla drev får plats men man har nog ändå fått nog av stinkande mopedmotorer med dålig verkningsgrad.
I första testerna blir kraftelektroniken förmodligen en hög mosfetar på en fläns och en open-loop styrning med PWM.
En mopedram från en Honda MT5 fanns. Bakhjul saknades, så en komplett MT5 köptes. Denna syns här: Man kan få oerhört mycket för pengarna när man köper en mopedram.
Motorjakt
Att hitta en elmotor var oerhört besvärligt. Det enda jag hittade var några enstaka gokart handlare som kunde ordna motorer för 8000 kr och uppåt. Tre veckors väntetid för ett eBay fynd var inte att tänka på.
Hydraul- och truckmotorer var också svåra att få tag på. Den enda jag kunde få tag på var för dyr.
I jakten skruvades tre gamla tvättmaskiner sönder. Motorerna såg fräscha och rejäla ut, men hade för mycket ankarresistans för att vara användbara för ett lågspänningssystem ( Pmax=V^2/(4R) är väl bland de snyggare analytiska motorsamband som finns?).
Till slut fick jag snurr på en gammal startmotor som låg i en hög med andra motorer. Förvisso är den konstruerad av mannen som ofta krediteras för att ha uppfunnit mörkret, Lucas, men specificerad till runt 3 kW i uteffekt. Inga riktiga lager i, men man får väl knacka i en bussning när den börjar skramla för mycket.
Det är tillräckligt mycket koppar i motorn för att dubbla projektets värde ungefär och jag har svårt att se hur något annat än borstarna skulle kunna gå sönder i den elektriska delen.
Vridmoment
Frågan var bara vad man kunde förvänta sig för vridmoment på en sådan. Det enklaste jag kunde lösa på några minuter var att svetsa på ett tillplattat rör på kuggen satt på utgående axel, sen se hur påverkad en fjädervåg blev.
Resultatet blev ganska ynka 7-10 Nm.
Jag behövde helt andra drev än vad som redan satt på hojen för ett sånt vridmoment. Dessa skulle kosta mer än hela projektet i övrigt så idén suspenderades, kasserades och makulerades. Dock var det både kul och gratis att ställa upp ekvationerna.
Strategin fick istället bli att försöka dra igenom mer ström och således förhoppningsvis öka vridmomentet.
Nedan svetsas ett drev på kuggen som sitter original på startmotorns axel och smörjfettet i börjar brinna så där rituellt som det brukar göra. Jag letade överallt efter en bra plats att sätta motorn. Den var minst i vägen över hjulet, men här fick den inte plats först. Som tur vad hade MT5:an som nyss köpts förlängda bakdämpare som gjorde att motorn kunde få plats.
Sadelns original fästen passade rätt bra till motorn. Ett fästöra svetsades på motorn och ett på ramen.
Den lilla huset där solenoiden sitter kapades brutalt bort då det var ivägen.
Så här såg det ut sen: Det hela verkar ha blivit anständigt rakt.
Bättre batterier
Första testet blev en besvikelse. Lade på något gammalt fritidsbatteri som stod och det fick knappt hjulet att snurra lite lamt när man lyfte hojen.
Fick så tag på ett batteri att prova med som hade 800A i specificerad utström. Nu sablarns!
Bakdäcket grävde som en skenande jordfräs i gruset när jag inte satt på.
När jag sen satt på var det sån kraft i kedjan att bakdämparna nästan bottnade, kedjan slackade och hoppade av.
Motorn är det alltså inget fel på, behöver bara ett vettigt batteripaket och kraftelektronik. Det ser ut som att tjeckiska GWL har en del vettigt.
En tanke var att montera tillbaks förbränningsmotorn och bygga en parallellhybrid om batterier och dubbla drev får plats men man har nog ändå fått nog av stinkande mopedmotorer med dålig verkningsgrad.
I första testerna blir kraftelektroniken förmodligen en hög mosfetar på en fläns och en open-loop styrning med PWM.