Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Inlägg av danei »

Jag funderar på bästa sättet att mäta badtemperaturen i en sjö. I mitt specifika fall gäller det Varamon Vättern. Vättern är en tämligen stor och väldigt djup sjö, vilket resulterar i att vattentemperaturen kan skilja 10°C från en dag till en annan, beroende på vindriktningen. Men hur mäter man det på ett vettigt sätt?

Förutsättningar:
Jag har inte tillgång till egen brygga eller dyligt.
Jag har tillgång till en fastighet 350m från vattnet.
Badet är en långgrund sandstrand. Det finns bojar som båtar ska hålla sig utanför typ 150m ut i vattnet.

Lösningar jag funderat på:
1. Mätboj med GSM som skickat temperatur 1 gång per timme via sms. Man kan ju anpassa uppdaterings tiden efter tid på dygnet och datum, men tanken i så fall är ett batteri som ska räcka maj t.o.m. augusti. Bojen placeras då vid en av markerings bojarna.

2. Liknade som nr 1. men i stället använder man sig av en radiolänk upp till fastigheten och löser det på annat sätt därifrån. Där finns ingen server eller liknande så det måste antagligen till en mobil lösning därifrån i sin tur.

3. En lösning som liknar nr.1 Men genom att hitta en mätpunkt bredvid badet kan det finnas möjlighet att gömma en låda på land. Efter som stranden är lång blir det en bit bort.

Är det någon som genomfört något liknande?
Senast redigerad av danei 14 juli 2013, 21:19:32, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Badtemperatur.

Inlägg av Purre »

Vad sägs om att kolla väderleken och sen gå 350m och känna på vattnet? Kanske tråkigt men smidigast ;)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Badtemperatur.

Inlägg av Icecap »

Att mäta temperaturen 150m från land är knappast användbart - om du inte simmar väldigt långt ut.

Jag skulle tro att den bästa lösning är att hålla koll på vindriktning och hastighet och ha en statistik över detta.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Badtemperatur.

Inlägg av danei »

Jag bor 3,3km bort, fågelvägen. Tanken var att kunna få upp temperaturen på en hemsida så att fler har nytta av den.
Att gå via statistik tror jag är svårt. Man måste ju i princip modellera hela sjön. Det kräver ju dessutom väldiga mängder mätdata och det är ju det jag inte har.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hur mäta badtemperatur i en sjö 350 m bort?

Inlägg av blueint »

Soldrivna radiolänkar?

(de kan ju även kaskadlänkas typ mesh)
sm5tfx
Inlägg: 114
Blev medlem: 20 juli 2011, 14:28:41
Ort: Gnällbältet

Re: Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Inlägg av sm5tfx »

Ingen granne med brygga som kan husera mätenheten?
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Inlägg av bearing »

Kan du inte lägga termometern under bryggan som syns i länken till satellitbilden?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Inlägg av danei »

Det är möjligt att det går om man ser till att den ser ut att höra dit. Men jag har fortfarande ingen el tillgänglig.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Inlägg av bearing »

Våggenerator? :D


Seriöst så skulle det nog faktiskt fungera utmärkt. Men jag tror att du skulle behöva tillverka den själv, för jag tror inte att det finns att köpa (iaf inte i lämplig storlek).
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Inlägg av danei »

Det tror jag inte är en lämplig lösning mitt i nordens största insjöbad. Den här bilden är tagen i söndags. Jag tror inte att det är en lämplig miljö för en våggenerator. Rejält batteri och snål elektronik är en rimligare väg att gå. Att gömma den bredvid stranden är nog en vettigare lösning. Söder ut är det inte så långt till strand som inte är badbar.
Bild
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Inlägg av bearing »

Aha, ja det låter ju som en bra idé. Men menar du att folk kommer ta sig in under bryggan och ha sönder den?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Inlägg av danei »

Är det inte det som folk brukar sysselsätta sig med när de är ute och roar sig?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Inlägg av Meduza »

Har du hyfsat fri sikt till fastigheten från bryggan?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Inlägg av danei »

Nja det ligger nog lite hus i mellan. Men det kunde vara värre.

Men en GSM modul som man väcker en gång i timmen och skickar ett SMS borde väl inte dra så mycket. Eller kommer det att ta mycket energi att koppla upp sig mot nätet. Man kan ju ta längre uppehåll under natten, och om man vill köra även utanför badsäsong.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Inlägg av Meduza »

Om du kan få någorlunda fri sikt för radio så borde denna lösning fungera och vara rätt ekonomisk.

Jag tänker mig att monterar detta på en av stolparna vid bryggnocken typ

Montera en mikroprocessor och en NRF24L01+ med antennförstärkare
(http://www.ebay.com/itm/121118816046) i en vattentät plastlåda på ca 125x125mm innermått,
bygger en BiQuad-antenn som passar i lådan enligt denna guide: http://martybugs.net/wireless/biquad/
och monterar in ett rejält LiPo-batteri, typ detta: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Cell_.html.

Om du ser till att radiomodulen ligger i sleep större delen av tiden så drar den otroligt lite (4.2µA) och sedan låter du den skicka en burst varje timme eller så där du startar upp radiomodulen i typ en sekund, skickar datat, får svar att det är mottaget och sedan stänger av radiomodulen igen, det bör i worst-case ta mindre än 3sek och förbruka maximalt 0.1mAh varje databurst, dvs 2.5mAh/dygn vid timmesrapportering.

Med en liten µC som även den ligger i sleep större delen av tiden och typ en gång var tionde minut vaknar och startar upp och läser av tex en vattentät DS18B20 (http://www.ebay.com/itm/190738017226) och skriver ner i sitt interna minne tills att nästa databurst ska skickas så borde man klara sig på typ samma strömförbrukning som radiomodulen och ett 2200mAh batteri ska då i teorin ge dig en batteritid på 440 dygn men i realiteten så blir det nog rätt lagom med en laddning om året innan det är dags att plocka in och ladda pga bland annat självurladdning och att man inte vill dra batteriet i botten.

På fastigheten (där jag förmodar att du har ström) sätter du sedan en likadan NRF-modul med en lite rejälare antenn, tex en sånhär: http://www.ebay.com/itm/330769600892 som får ligga konstant och lyssna efter databurst från enheten på bryggan och sedan skicka datan vidare på valfritt sätt, antingen bara koppla in dig på fastighetens nätverk om sådant finnes eller skicka över GSM.


Jag misstänker att en GSM-modul tar en del tid på sig att koppla upp osv och drar en del ström under den tiden.
Senast redigerad av Meduza 14 juli 2013, 23:57:26, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar