Har under våren lekt lite med en Raspberry Pi som köptes för att agera "musiknav" hemma.
Såhär kommer det ungefär att vara kopplat.

[fixat]
* Knappsatsen - den byter låt, startar/pausar osv. Tagen från en gammal trasig DVD-spelare.
* 2,5" hdd kopplad till RPi:n - var mer problem än det låter, strömförsörjningen som kom med USB-hubben (1A) orkade inte så jag fick ta en på 2A.
* Mpdroid androidapp - startar upp med RPi:n och man kan styra musikuppspelningen väldigt smidigt. Åtkomst via WiFi.
* USB-ljudkort med digitala utgångar (för att få bättre ljud) - konfigurerats och fungerar nu bra med RPi
[kvar att fixa]
* En låda att ha allt i - beställt en:
kommer att bli trångt men kanske går
* LCD-displayen - jag har påbörjat försök att få ordning på den men just nu visas bara skräp på skärmen.
Displayen då.. Jag beställde en 1602 16x2 LCD Character Display + IIC/I2C/TWI Serial interface Board Module
http://www.ebay.com/itm/1602-16x2-LCD-C ... 0465203362
Interface-kortet bygger på någon grej som ska kunna kopplas till Raspberryn via I2C vilket gör att bara 2 utgångar för data behövs.
Jag har alldeles för dålig koll på detta, varför jag kämpar med att få det att fungera.
Har fått igång lcdprop och LCDd på raspberryn där det är konfigurerat med HD44780. Det startar och så och displayen verkar hittas på adress 27 när jag kör i2cdetect.
Men som sagt visas bara skräp på displayen.

Har ni några idéer?

Fortsättning följer