Reglera temp på värmetråd?
Postat: 8 september 2005, 16:17:51
Förutom diverse elektronik projekt så pågår det också lite bilbyggen och motorstyrningar i mitt garage.
En fundering som jag har tänkt försöka överföra till verklighet nu inför hösten/vintern är att lösa kallstartproblemet på min etanol konverterade gamla Renault.
Den är så gammal att den har förgasare.
Tidigare experiment visar att den startar snällt även på vintern om man lyckas värma bränslet en del, gärna direkt i förgasaren.
Mina försök har fått ut på att jag har haft en snutt kanthaltråd nersänkt i flottörhuset, den drar ungefär 100 watt och värmer upp den lilla bränslemängden där tillräckligt fort.
Mina farhågor är nu vad som händer om det av någon anledning inte är fullt med bränsle runt tråden, om delar av den börjar glöda kan det vara en dålig kombination med alkohol....
Eller om man inte starta bilen relativt snart efter påslag av värmen.
Någon som har någon bra ide på hur man mäter temperaturen på tråden och reglerar den aktivt?
Eller om det finns värmetråd som har en positiv motståndsökning med temperaturen?
Har inte hittat någon lämplig sensor att linda tråden runt, man vill ju helst mäte tempen överallt.
Just nu slår jag bara på strömmen om det är kallare än fem plus, och sedan är den på så länge bilen är igång.
--- Jonas
En fundering som jag har tänkt försöka överföra till verklighet nu inför hösten/vintern är att lösa kallstartproblemet på min etanol konverterade gamla Renault.
Den är så gammal att den har förgasare.
Tidigare experiment visar att den startar snällt även på vintern om man lyckas värma bränslet en del, gärna direkt i förgasaren.
Mina försök har fått ut på att jag har haft en snutt kanthaltråd nersänkt i flottörhuset, den drar ungefär 100 watt och värmer upp den lilla bränslemängden där tillräckligt fort.
Mina farhågor är nu vad som händer om det av någon anledning inte är fullt med bränsle runt tråden, om delar av den börjar glöda kan det vara en dålig kombination med alkohol....
Eller om man inte starta bilen relativt snart efter påslag av värmen.
Någon som har någon bra ide på hur man mäter temperaturen på tråden och reglerar den aktivt?
Eller om det finns värmetråd som har en positiv motståndsökning med temperaturen?
Har inte hittat någon lämplig sensor att linda tråden runt, man vill ju helst mäte tempen överallt.
Just nu slår jag bara på strömmen om det är kallare än fem plus, och sedan är den på så länge bilen är igång.
--- Jonas