Sida 1 av 1

Tolerans på ventilslider (hydraulik)

Postat: 1 juni 2013, 10:02:53
av thewho
Hejsan

Jag har byggt en miniskotare som jag använde till att köra hem veden med i år, jäklar vad kul det är att köra grejer med hydraulik :D
Jag har använt ventilbord från tre gamla bet-upptagningsmaskiner som jag fick köpa rikigt billigt. Men det är väldigt enkla bord som inte är designade att köra fler funktioner tillika.
Så jag har funderat på att fräsa egna ventiler med lite specialfunktioner :humm:

Problemet jag har nu är att hitta material till ventilsliden, dvs. en ca 16mm axel. Men hur mycket spel får finnas för att den ska röra sig lätt, men inte läcka för mycket?

Här är en bild från i vintras
Bild

Re: Tolerans på ventilslider (hydraulik)

Postat: 1 juni 2013, 15:21:05
av ghost_rider
Du vill alltså gör ett hål för en ventil som är 'lagom' stort så att inte hydralvätskan rinner fritt igenom?
Med rätt ytjämnhet kan du nog göra ett hål som är 0,005mm större och K6
kanske ;)

Re: Tolerans på ventilslider (hydraulik)

Postat: 1 juni 2013, 18:41:59
av Bosen
Skotaren ser kul ut! Kan du inte berätta närmare?

Re: Tolerans på ventilslider (hydraulik)

Postat: 1 juni 2013, 19:28:40
av PeterH
Varför inte använda packningar för att få det tätt?

Re: Tolerans på ventilslider (hydraulik)

Postat: 1 juni 2013, 21:52:36
av DW
Grabben jobbar med montering av ventiler på Parker men får inte tag ppå han nu.
Jag gissar att noggranheten ligger på 0.005mm du måste hona som sista steg.
När de tillverkas märker man de med olika färger eftersom man inte kan göra exakt lika.
Så montören har en bunt ventiler med samma funktion och ett antal färger att välja på. Sen prov mäter man.
Vad är det för ventilpaket du har HV03 en stor gjuten klump med 3-5 ventiler i eller en HV07 som är ett paket där gavlarna är de
enda som inte byts ut om man vill ha anna funktion. De kan nog vara upp till 9 st packet på en lina om man byter till 12:6 på dragstängerna.
Materialet de använder är ett kortspånigt Automatstål, runt kalldraget 11SMnPb30+C ISO h9.

Justerat efter orginal texten:

Noggrannheten skall vara +- 0.0045. Ett känt problem är tydligen att vid honing kan hålen bli "fyrkantiga" eller att de inte möts då de
honas från två håll.

Re: Tolerans på ventilslider (hydraulik)

Postat: 2 juni 2013, 15:31:32
av thewho
Skotaren är byggd helt från grunden med delar från tre betmaskiner och en 500cc dieselmotor från en mopedbil. Den är för tillfället bara 4x6 med hydrauldrift.
Hydraulpump, tank och hyd.motorer kommer från en stor gräsklippare.
Det skulle inte vara helt fel med en större motor, men nästa steg blir väl en bilmotor om man inte vill lägga ut en massa pengar.
Jag hann inte fixa någon rotator på den innan veden måste ut, så det blev en del manuellt snurrande på stockarna :doh:
Notan på hela bygget blev lite drygt 1000eur, och byggtiden ungefär 2månader av kvällar och helger.
Jag har en massa bilder på bygget, men dom är inte uppladdade någonstanns dock.

Tillbaka till ventilerna.
Jag vet att det måste vara otroligt bra passform för att det inte ska läcka allt för mycket, frågan är om man kan få det tillräckligt bra själv?
Men var kan man hitta slipad axel med bra toleranser? Vanligt axelstål ska väl hålla +0 -27 om jag inte minns fel, men då hamnar man i västa fall på 3 hundradelar i spel vilket antagligen blir för mycket?
Hur är det med axlar till linjärlager? Dom är väl iof härdade vilket försvårar bearbetningen en hel del..

DW:
Bordet jag har nu har lösa delar som man kan plocka ihop hur som.

Jag ser nu att ett passande bord kostar ca 3000kr exkl. (6 ventiler 40L) Så jag kanske får gå den vägen istället.

Re: Tolerans på ventilslider (hydraulik)

Postat: 3 juni 2013, 21:50:07
av DW
Detta skall vara et HV07. Billiga och lätta att få tag på. Kolla bara så att du får rätt ventil. Det finns motor slid, kolvslider bl.a.
Om man nyttjar motorslid skall man se till att det finns en spår för "läckage" ytterst för annar går axeln av om du stoppar tvärt.
Man kan lösa det på annat vis med men man skall vara medveten om att den levande kraften i roterande grejor.
Kul grej du byggt. Jag kollade med grabben men han var osäker på tolleransen för efter att de är kromade så slipas de igen.
Så hittar du en för 3000kr så slå till direkt. Vill du ha hydraulisk broms på maskinen utan att smyga med spakarna så kan du
sätta på strypbackventiler o ställa dessa på typ 50 Bars mottryck. Inget roterar föränn man uppnått 50Bar.
HV07 hus med 2 gavlar.jpg
En länk med det mesta man behöver veta om hydraulik.
http://sv.wikipedia.org/wiki/VOAC

Här är mitt lilla hemmabygge. Luftkyld 2 cyl Lombardini på 1400cc. Hydraulpump en Volvo F11-019 som är god för 450 Bar men då lär man få ha
stålrör. Jag har lagt systemet på ~180Bar så att slangarna håller. Maskinen har stått sedan 2011 och startmotorn gick inte 2 sekunder innan
den startade på tomgång :tumupp: Våryra 1 Juni, rivning av slipersmur.
IMG_0293.JPG

Re: Tolerans på ventilslider (hydraulik)

Postat: 4 juni 2013, 06:28:19
av thewho
Vilken cool maskin DW! :tumupp: Fler bilder? :roll:
Jag har ett annat bord till styrning och drivning som matas av tre olika pumpar, en till styrning och dom andra till drivningen.
Bordet till kranen matas av bara en pump.

Här är det jag pratar om
http://www.weimer.se/Shop/List/Monoblockventil/81/1

Re: Tolerans på ventilslider (hydraulik)

Postat: 4 juni 2013, 08:18:40
av DW
Har du någon mer bild på dina "bord" antar du menar ventilpaket eller?
Jag skrev fel angående min pump som skall vara denna http://randallhydraulics.com.au/Parker%20F11-F12.htm F11-019ccm.
Den är väldigt vanlig som motor oxå. Då som sågmotor på skogsprocessorer. Min har fast deplacement men de finare har en liten kolv
som justerar vinkel på pumpen efterhand som mer flöde behövs. Det sitter 5st keramiska kolvar i en sådan.
Jag får väl ta några kort under dagen.
Om du får tag på HV07 ventilpaket så är du aldrig låst men de är kanske lite dyra idag. Din länk var bra och jag tror nog priserna är ok.
Italieska kugghjulspumpar brukar vara okey ofta till bra pris.

Re: Tolerans på ventilslider (hydraulik)

Postat: 4 juni 2013, 17:27:24
av thewho
Här kommer lite bilder

Drivbord
Bild
Kranbord
Bild

Pump
Bild

Designar grip
Bild
Klar
Bild


Nu väntar jag på dina bilder DW :wink:
Fungerar bättre än förväntat! :D
Bild

Re: Tolerans på ventilslider (hydraulik)

Postat: 4 juni 2013, 19:34:41
av DW
Du är väldigt skicklig på att bygga funktionellt, proffsigt :tumupp:
Ju är jag med på ditt resonemang med de olika borden. Ja, några HV07 är det inte vad jag kan se men det spelar ingen roll.
En rejäl pump som ger möjlighet till fina köregenskaper. jag har tyvärr bara en pump. Jag köpte en pall med en ny motor,
en ny duo-pump men som jag tror var kass....jag slängde den i soporna, massa slangar, lampor, blinkers + massor med prylar.
Bakgrunden var att en inköpt palltruck som gick på diesel skulle gå inomhus och man ville ha gasoldrift. Så motorn plockades bort
omgående. Under ombyggnationen skippade man att sätta dit en massa saker.
Pris 3500kr om jag minns rätt.

ok jag tog lite bilder på maskinen som fungerade för bra från början. tanken var att den skulle in i verkstaden efter lite provkörning
men den blev kvar ute och har nu funkat bra i 10 år?

Tanken var att det skulle vara band. Jag har 2st slitbanor från enorma däck från en KATO kran men aldrig påbörjat drivningen.
IMG_0296.JPG
Ett paket med 8st ventiler (7st inkopplade) i en HV07. Se i vänstra hörnet under mätaren så ser du gängstänger. Dessa håller ihop paketet.
IMG_0299.JPG
Kolvpump
IMG_0298.JPG
Plogen har varit ute för deformationer pga av att sten som pressas mellan skopan o plogen kröker 5mm plåt + att jag fått byta 4st 40mm
kolvar i övre liggande kolven. När skopan pressar på så håller den kolven emot i ett läge som är ca 75% ute. Då kröks den direkt.
Jag räknar med att det blir runt 2300kg + utväxlingen.
IMG_0295.JPG
Plogen sett från sidan.
IMG_0297.JPG
Första varianten av plogmekanism tog jag iden från stridsvagn 103 (S-vagnen) den kunde vika upp sitt chacktblad i horisontellt läge.
Jag lyckades få den så och dessutom när jag pressade ner den mot marken så vred bladet sej så att det lyfte maskinen + låste bra i marken
men det var helt värdelöst för jag kunde aldrig chackta med det. Obelastat så låg det platt på marken som en spade :)
För att inte fastna överallt så är bak-framdelen ledad. maskinen är 4hjulsdriven med en stjärnmotor om 5 cylindrar / hjul.
Lite för stort deplacement men den slirar även när jag kör på tomgång. Jag höjer aldrig varvtalet högre än 800v/min.

strv103b05.jpg
30cm breda band. Jag vet inte om slitbanan kommer att klara en diameter på ca 50cm utan att spricka eller dela på sej.
Om någon som har erfarenhet av detta är jag väldigt tacksam för en kommentar. Det blir ett jätte jobb så jag måste få fakta innan start.
Ev kan man skruva fast drivenheter med rostfria självborrande skruv som man kan kapa på utsidan eller borra vilket inte är lätt för korden
styr borret vart den vill. Men då kan man bulta med vagnsbult om man löser borr biten.
IMG_0301.JPG
Dessa bilder är väl en bra början. frågan är bara om dessa skall ligga under mekatronik men det får överheten bestämma.

Re: Tolerans på ventilslider (hydraulik)

Postat: 4 juni 2013, 22:55:42
av Morgons
Noggrannheten skall vara +- 0.0045. Ett känt problem är tydligen att vid honing kan hålen bli "fyrkantiga" eller att de inte möts då de
honas från två håll.
Kan instämma där! toleraserna i hydraulik är väldigt små, vilket folk ofta underskatta.

Man bruka anse att partiklar över 4um är för stort (vilket ni kanske se på toleransen).
Hydraulolja behöver ett spel på 0.002-0.004mm för att tränga igenom, beronde på tempratur (viskositet). Har man för litet spel så smörjer den in komponenterna och detta resulterar i slitage.
Har man förstora (och för mycket) partiklar över 0.004mm så skapar man slitage och mer partiklar... Ond cirkel!