Kinaspindel låter men snurrar inte
Kinaspindel låter men snurrar inte
Har en 1,5kW vattenkyld kinafräsmotor som fungerat kanonbra fram till idag. Höll på att testa lite när den helt plötsligt inte ville snurra mer. Den låter som den varvar upp, men snurrar inte. Har inte gjort några ändringar från det att den fungerade, så det känns ju lite som att det är ett mekaniskt fel. Någon som varit med om detta innan eller som har en bra aning om vad det kan vara?
Update:
Lyckas få den att snurra om jag hjälper till med handen samtidigt som jag startar den. Kan alltså utesluta något mekaniskt fel i motorn. Nu lutar det kanske åt kabelbrott?
//Magnus
Update:
Lyckas få den att snurra om jag hjälper till med handen samtidigt som jag startar den. Kan alltså utesluta något mekaniskt fel i motorn. Nu lutar det kanske åt kabelbrott?
//Magnus
Re: Kinaspindel låter men snurrar inte
Ja, låter som att en fas saknas. Kabelbrott, problem med kontaktdonet (högst tvivelaktigt val av kontaktdon på de där) eller en trasig omformare.
Har felsökt lite och kan utesluta kabelbrott och fel i kontaktdon. Har inte skruvat isär motorn för att se ev. ledningsfel inne i motorn. Någon som tror det är värt att fabriksåterställa om vfd:n? Vet inte hur eller om det är möjligt, men kan kanske vara en idé?
Yes, det är planen imorgon när jag köpt nya batterier till multimetern 

ok, hur mäter jag detta? Varför ska jag kolla detta? Jag har väldigt basic kunskap i el...
Precis så betedde sig min när jag kopplat till två faser och en jordpunkt (ej förbunden med resten av jord, snyggt jobbat konstruktören!) Men har du inte kopplat om något så låter det som tidigare påpekat som kabel, motor eller vfd tappat en fas.
Väl medveten om att jag är väldigt dålig på att löda, men nu vet jag om en i kina som är sämre än mig.
Hade alla tre faser framme till motorn så jag skruvade upp den. Kollade lödningar och såg att alla var rätt så amatörmässiga och en hade mycket riktigt lossnat.
Så nu fungerar den igen
Hade alla tre faser framme till motorn så jag skruvade upp den. Kollade lödningar och såg att alla var rätt så amatörmässiga och en hade mycket riktigt lossnat.
Så nu fungerar den igen