Sida 1 av 2

Slitage axel och hjul Emmaljunga city cross

Postat: 3 maj 2013, 23:23:45
av adent
Hejhopp!

Vi har en Emmaljunga city cross barnvagn från ca 2007, vi köpte den begagnad 2009 och körde den till ett barn.
Grundproblemet nu är att hjulen glappar, glider i sidled och nått av dem kan trilla av när man drar den.

Fälgen är av plast, i centrum av fälgen sitter ett plastnav (smulig, hård plast?) D.v.s. inga lager.

I plastnavet är en ganska sinnrik konstruktion med en fjädrad plastknapp som man trycker in och som då särar på två metallpinnar
som i vanliga fall skär/går ner i en skåra i axeln och på så vis gör att hjulet inte glider av. Axeln roterar inte, utan de två metallpinnarna roterar med hjulet.

Plockade bort hjulen och lyckades med en 12mm-hylsa (vars utsida precis gick ner i fälgen) pressa ihop snäppfästet och på
så vis få bort navet från fälgen.

Axeln är 10mm i diameter, men två av plasthjulnaven är nästan uppslitna till 11mm diameter. Så min plan är att borra upp dem till 11 och pressa/limma i en liten bit mässingsrör 11x0.5. Bättre med plast?

När jag tittade närmare på axlarna så var skåran (som ska vara ca 2mm bred (pinnarna som går ner i den är ca 2mm i diameter)) uppsliten så att den är runt 4mm bred vilket gör att däcket kan glida i sidled och därmed komma mot bromspinnen även när fotbromsen inte är dragen. Provade att fylla i det uppslitna utrymmet med kemisk metall nu och sedan slipa till det jämnt, det blev rätt bra faktiskt, men tveksam till om det kommer hålla så länge, tror inte plastic paddings kemisk metall är så bra mot nötning?

Här börjar tanken på att tillverka en ny axel slå rot... Har nog tillgång till hjälp och svarv på jobbet med lite tur :)

Axeln går in i ett ovalt aluminiumrör, med plastkåpor på sidorna vid infästningen i själva barnvagnen, det är ett litet hål så man kan kika in där dock och då ser det ut som om axeln inuti aluminiumröret är ca 18mm i diameter. (Metallaxeln är ca 57cm lång totalt, där hjulen sitter är den 10mm i diameter och ca 8.5cm långt på vardera sidan).
Plast, aluminium och gissningsvis axeln inuti är ihopnitat med en nit i vardera ändan.
Jag är rätt sugen på att borra bort dem för att se mer hur det ser ut och om det går att byta själva axeln.

Mina funderingar just nu.

1. Vad är axeln troligen gjord av? Den är magnetisk. Stål? Kvalitet?
2. Kan man svarva i svaret på 1?
3. Det borde väl gå bra att ersätta nitarna med skruv och mutter med gänglåsning?
4. Vad kostar 1.5meter 18mm rundstång i material: svaret på 1?
5. Axel med aluminiumrör och allt väger ca 600 gram. 50cm 17mm-axel på maskindelen.se står att den väger 900gram?

Bifogar lite bilder. Så blir det lite roligare. Känns så dumt att köpa ny begagnad vagn när allt annat är bra på denna.
Men bara nya hjul kostar 1200:- för 4. Fram och bakaxel-enhet lär väl gå på 500 spänn styck (totalt 2200:-).
För 3000 får vi köpa en bra begagnad vagn...

MVH: Mikael

Re: Slitage axel och hjul Emmaljunga city cross

Postat: 4 maj 2013, 00:22:48
av frownlayer
Jag har med en sån vagn. Det är åt skogen att man betalar nära 10kkr för en vagn där lägerbanor och liknande är tillverkade i plast och billigt automatstål i axlarna ss1914 eller liknande.

Jag har insett att jag nån gång kommer stöta på samma problem som du.
Jag funderade på om man kan sätta dit kullager istället för glidlager. Det kanske skulle kunna få plats.
och sedan låsa fast hjulet med spårryttare eller liknande. alltså frångå helt från deras kassa originallösning, där plast möter fett med grus i.
för min del behöver inte jag plocka bort hjulen mer än när jag smörjer in axlarna med fett.

hur stort är hålet där navet sitter? får det plats 2st 10x26x8 lager (6000 std.lager)?

Re: Slitage axel och hjul Emmaljunga city cross

Postat: 4 maj 2013, 00:43:31
av adent
Det stora hålet i fälgen som vetter utåt är ca 29mm i diameter, det lilla inåt är 16mm ca.
"Knapphålet" i navet är ca 23mm.

Men med underhåll borde det gå att förebygga det här, vi har inte gjort något med den tyvärr :/
Men jag har också vart sugen på att sätta dit kullager istället.

MVH: Mikael

Re: Slitage axel och hjul Emmaljunga city cross

Postat: 4 maj 2013, 01:22:28
av adent
Jajust, tar du bort hjulet så är där en svart bromskrans (med massa runda hål som bromspinnen kan gå in i). Den är också en del i lagringen. Bara att ta av hjulet och dra loss bromskransen från hjulet, där bör det gå fint att få in ett lager också.

EDIT: eller kanske inte när jag vänder på den :/

MVH: Mikkael

Re: Slitage axel och hjul Emmaljunga city cross

Postat: 8 maj 2013, 01:06:34
av adent
Tog mod till mig och borrade ur nitarna. Visade sig att axeln inte är genomgående.

Bifogar lite bilder på framaxeln. Niten går igenom allt på följande vis:

Nitskalle, svart plastände, typ ovalt aluminiumrör, svart plastände igen, blankt rör, luft, axeln (och tvärtom ut igen).

Re: Slitage axel och hjul Emmaljunga city cross

Postat: 8 maj 2013, 02:42:29
av gOry
En svarv behöver du då inte för att tillverka en ny axel, som de ser ut så borde de väl gå att vända axeln så den gamla uppslitna skåran blir inåt.
Sen tillverkar man sig en egen liten rundslip med hjälp av borrmaskinen/pelarborren sätter axeln i chucken. Fullt varvtal på borrmaskinen sen slipar man upp en ny skåra med hjälp av vinkelslipen och 1mm rondell.
Brukar kapa skruv/axlar/gängstänger på detta vis blir väldigt raka snitt och man kan göra ett snygg gradning så muttern går på lätt..

Jag hade nog tittat på ifall man inte kan pressa i ett maskinlager i fälgen!
Jag skulle nog kunna tillverka nya axlar annars tror jag har 10mm rostfritt ämne, om du fixar en ritning..

Re: Slitage axel och hjul Emmaljunga city cross

Postat: 8 maj 2013, 07:50:14
av PHermansson
Liknar våran Scout-vagn som jag fixade häromdan. Där var problemet iofs bara att stoppet längst ut på axeln slitits ned, det till höger:

Bild

Fick hjälp av svärfar så att det gick att fixa. Först sågades det som var kvar av stoppet bort. Sen användes en specialsvarvad styrhylsa för att göra det möjligt att borra rakt in i axeln. Hålet gängades och en tillslipad M6-bult monterades med Locktite. Funkar kanon!
2013-04-26 18.05.30.jpg

Re: Slitage axel och hjul Emmaljunga city cross

Postat: 8 maj 2013, 10:07:47
av adent
Aha, allt mitt slitage har skett inåt istället, så hjulet kan glida in och komma emot bromsen.

Fin lösning! Saknar pelarborr och svarv hemma :/

MVH: Mikael

Re: Slitage axel och hjul Emmaljunga city cross

Postat: 8 maj 2013, 10:10:09
av gOry
Som sagt, behövs ingen svarv, har du ingen skruvdragare/borrmaskin hemma? En vinkelslip har du väl ändå? Annars funkar de nog med ett bågfilsblad.. Axelämnen har du ju :D
Ska ta en bild på en pryl när jag kommer till garaget jag gjorde för skojs skull när jag ändå skulle kapa av en skruv...

Re: Slitage axel och hjul Emmaljunga city cross

Postat: 8 maj 2013, 10:11:56
av adent
gOry: Ja tanken har slagit mig både att vända på axeln och att slipa ner det som du säger.
Enda lilla nackdelen är att nithålet hamnar i hjulet, men gradar man ner det ordentligt ska det nog inte spela någon roll. Ska se vad jag kan åstakomma på jobbet :) Vore nice med helt nya axlar och nya mässingsrör i hjulen och mycket fett så håller det nog tillräckligt länge sen.

Tack iaf! (Fast jag skulle iaf gärna HA en svarv, men du har rätt ja :)

MVH: Mikael

Re: Slitage axel och hjul Emmaljunga city cross

Postat: 8 maj 2013, 10:17:56
av Micke_s
Rätt så spännande att det inte sitter kullager i dom, fast vill man sälja många så ska de max hålla för ett barn.

Nu har vi en chikko sulko, kostar 1200kr. ok i den prislappen kan jag förstå att det inte är kullager. Men för 10k så borde de har lager.

Re: Slitage axel och hjul Emmaljunga city cross

Postat: 8 maj 2013, 11:02:42
av gOry
Grada ner hålet och fyll med super adhesive fett!

Tycker man har rätt bra precision med fattigmans rundslip :)

Re: Slitage axel och hjul Emmaljunga city cross

Postat: 8 maj 2013, 16:33:34
av adent
Nu har jag kört lite svarv, det var roligt, snabbt och lätt. Vände helt enkelt på axeln. Fick fatt i lämpligt fett också.

Re: Slitage axel och hjul Emmaljunga city cross

Postat: 16 maj 2013, 00:34:55
av adent
För en komplett framaxel- eller bakaxel-enhet vill babyproffsen ha ca 720 kr...

Två nya axelenheter och fyra nya hjul kostar alltså 2640:- totalt :shock:

Re: Slitage axel och hjul Emmaljunga city cross

Postat: 18 oktober 2013, 22:41:55
av eppi
Fy tusan vad dåliga barnvagnar är i nuläget, har en gammal ifrån 198o-talet som jag tänkte ersätta. Fann en Emaljunga i container som var ny enl. mitt sätt att se. Den hade bara gått i sönder i remverket. Men.... vilket tunnväggigt skit, jag gav upp den var inte lönt att offra svets på.
I stället för litet barn så så tar man en runda ibland med någon tung kartong och visar upp för omgivningen, dom kollar läget och tycker veden är söt, är det en Björk eller Tall?

Har man en så fin vagn som ovan så rekomenderar jag att den smörjs med fett från tyska firman Klyber.