Slitage axel och hjul Emmaljunga city cross
Postat: 3 maj 2013, 23:23:45
Hejhopp!
Vi har en Emmaljunga city cross barnvagn från ca 2007, vi köpte den begagnad 2009 och körde den till ett barn.
Grundproblemet nu är att hjulen glappar, glider i sidled och nått av dem kan trilla av när man drar den.
Fälgen är av plast, i centrum av fälgen sitter ett plastnav (smulig, hård plast?) D.v.s. inga lager.
I plastnavet är en ganska sinnrik konstruktion med en fjädrad plastknapp som man trycker in och som då särar på två metallpinnar
som i vanliga fall skär/går ner i en skåra i axeln och på så vis gör att hjulet inte glider av. Axeln roterar inte, utan de två metallpinnarna roterar med hjulet.
Plockade bort hjulen och lyckades med en 12mm-hylsa (vars utsida precis gick ner i fälgen) pressa ihop snäppfästet och på
så vis få bort navet från fälgen.
Axeln är 10mm i diameter, men två av plasthjulnaven är nästan uppslitna till 11mm diameter. Så min plan är att borra upp dem till 11 och pressa/limma i en liten bit mässingsrör 11x0.5. Bättre med plast?
När jag tittade närmare på axlarna så var skåran (som ska vara ca 2mm bred (pinnarna som går ner i den är ca 2mm i diameter)) uppsliten så att den är runt 4mm bred vilket gör att däcket kan glida i sidled och därmed komma mot bromspinnen även när fotbromsen inte är dragen. Provade att fylla i det uppslitna utrymmet med kemisk metall nu och sedan slipa till det jämnt, det blev rätt bra faktiskt, men tveksam till om det kommer hålla så länge, tror inte plastic paddings kemisk metall är så bra mot nötning?
Här börjar tanken på att tillverka en ny axel slå rot... Har nog tillgång till hjälp och svarv på jobbet med lite tur
Axeln går in i ett ovalt aluminiumrör, med plastkåpor på sidorna vid infästningen i själva barnvagnen, det är ett litet hål så man kan kika in där dock och då ser det ut som om axeln inuti aluminiumröret är ca 18mm i diameter. (Metallaxeln är ca 57cm lång totalt, där hjulen sitter är den 10mm i diameter och ca 8.5cm långt på vardera sidan).
Plast, aluminium och gissningsvis axeln inuti är ihopnitat med en nit i vardera ändan.
Jag är rätt sugen på att borra bort dem för att se mer hur det ser ut och om det går att byta själva axeln.
Mina funderingar just nu.
1. Vad är axeln troligen gjord av? Den är magnetisk. Stål? Kvalitet?
2. Kan man svarva i svaret på 1?
3. Det borde väl gå bra att ersätta nitarna med skruv och mutter med gänglåsning?
4. Vad kostar 1.5meter 18mm rundstång i material: svaret på 1?
5. Axel med aluminiumrör och allt väger ca 600 gram. 50cm 17mm-axel på maskindelen.se står att den väger 900gram?
Bifogar lite bilder. Så blir det lite roligare. Känns så dumt att köpa ny begagnad vagn när allt annat är bra på denna.
Men bara nya hjul kostar 1200:- för 4. Fram och bakaxel-enhet lär väl gå på 500 spänn styck (totalt 2200:-).
För 3000 får vi köpa en bra begagnad vagn...
MVH: Mikael
Vi har en Emmaljunga city cross barnvagn från ca 2007, vi köpte den begagnad 2009 och körde den till ett barn.
Grundproblemet nu är att hjulen glappar, glider i sidled och nått av dem kan trilla av när man drar den.
Fälgen är av plast, i centrum av fälgen sitter ett plastnav (smulig, hård plast?) D.v.s. inga lager.
I plastnavet är en ganska sinnrik konstruktion med en fjädrad plastknapp som man trycker in och som då särar på två metallpinnar
som i vanliga fall skär/går ner i en skåra i axeln och på så vis gör att hjulet inte glider av. Axeln roterar inte, utan de två metallpinnarna roterar med hjulet.
Plockade bort hjulen och lyckades med en 12mm-hylsa (vars utsida precis gick ner i fälgen) pressa ihop snäppfästet och på
så vis få bort navet från fälgen.
Axeln är 10mm i diameter, men två av plasthjulnaven är nästan uppslitna till 11mm diameter. Så min plan är att borra upp dem till 11 och pressa/limma i en liten bit mässingsrör 11x0.5. Bättre med plast?
När jag tittade närmare på axlarna så var skåran (som ska vara ca 2mm bred (pinnarna som går ner i den är ca 2mm i diameter)) uppsliten så att den är runt 4mm bred vilket gör att däcket kan glida i sidled och därmed komma mot bromspinnen även när fotbromsen inte är dragen. Provade att fylla i det uppslitna utrymmet med kemisk metall nu och sedan slipa till det jämnt, det blev rätt bra faktiskt, men tveksam till om det kommer hålla så länge, tror inte plastic paddings kemisk metall är så bra mot nötning?
Här börjar tanken på att tillverka en ny axel slå rot... Har nog tillgång till hjälp och svarv på jobbet med lite tur

Axeln går in i ett ovalt aluminiumrör, med plastkåpor på sidorna vid infästningen i själva barnvagnen, det är ett litet hål så man kan kika in där dock och då ser det ut som om axeln inuti aluminiumröret är ca 18mm i diameter. (Metallaxeln är ca 57cm lång totalt, där hjulen sitter är den 10mm i diameter och ca 8.5cm långt på vardera sidan).
Plast, aluminium och gissningsvis axeln inuti är ihopnitat med en nit i vardera ändan.
Jag är rätt sugen på att borra bort dem för att se mer hur det ser ut och om det går att byta själva axeln.
Mina funderingar just nu.
1. Vad är axeln troligen gjord av? Den är magnetisk. Stål? Kvalitet?
2. Kan man svarva i svaret på 1?
3. Det borde väl gå bra att ersätta nitarna med skruv och mutter med gänglåsning?
4. Vad kostar 1.5meter 18mm rundstång i material: svaret på 1?
5. Axel med aluminiumrör och allt väger ca 600 gram. 50cm 17mm-axel på maskindelen.se står att den väger 900gram?
Bifogar lite bilder. Så blir det lite roligare. Känns så dumt att köpa ny begagnad vagn när allt annat är bra på denna.
Men bara nya hjul kostar 1200:- för 4. Fram och bakaxel-enhet lär väl gå på 500 spänn styck (totalt 2200:-).
För 3000 får vi köpa en bra begagnad vagn...
MVH: Mikael