3D CAM
Postat: 23 mars 2013, 00:47:11
Hej.
Skratta inte nu.
Jag har börjat skriva mitt eget 3D-cam-program.
Jag har kommit en bra bit. Jag kan generera finfina verktygsbanor och något som åtminstone Mach3 verkar uppfatta som G-kod. Förutsatt att inget är tokfel i G-kodsgenereringen är det nog snudd på användbart.
Programmet läser både binära och textbaserade stl-filer. Man kan enkelt definiera ytor med 4 hörn (behöver ej vara kvadratiska eller rektangulära) eller cirkulära ytor. Funktioner för att köra flera pass på olika djup på samma yta finns också, samt grovbearbetning (lämna material). Förutsatt att det fungerar, då...
Har själv bara testat lite i simulatormode i Mach3, men... det verkar fungera. Min fräs blir inte klar förrän senare i vår. Då ska jag provköra!
Jag skulle verkligen uppskatta om någon ville kika på G-koden som genereras. Verkar den vettig i största allmänhet?
Ett bra GUI är viktigt. Nuvarande GUI är visserligen funktionellt, men det är inte särskilt smidigt. Hur vill du att ett GUI för 3D-fräsning ska vara upplagt? Kom gärna med bra idéer!
http://rosenborg.homelinux.org/JMill/JMill.rar
Programmet behöver .NET 4.0.
Och nej, jag begär inte att någon ska provköra i sin maskin. Vad som helst kan hända.
All info om krascher/buggar mottages tacksamt! Det finns säkert massor, man har ju en tendens att fastna i samma banor när man testar själv...
Importera STL-fil
Skapa ytor som täcker det du vill bearbeta
Fyll i värden för respektive yta
Sätt ytorna i den ordning du vill köra dem i
Kör "Make Path" för alla ytor
Kör "Generate G-code"
Just det, g-koden hamnar i en hårdkodad fil, c:\output.tap. Ska fixa det.
Mvh Jonas
Skratta inte nu.

Jag har börjat skriva mitt eget 3D-cam-program.
Jag har kommit en bra bit. Jag kan generera finfina verktygsbanor och något som åtminstone Mach3 verkar uppfatta som G-kod. Förutsatt att inget är tokfel i G-kodsgenereringen är det nog snudd på användbart.
Programmet läser både binära och textbaserade stl-filer. Man kan enkelt definiera ytor med 4 hörn (behöver ej vara kvadratiska eller rektangulära) eller cirkulära ytor. Funktioner för att köra flera pass på olika djup på samma yta finns också, samt grovbearbetning (lämna material). Förutsatt att det fungerar, då...

Har själv bara testat lite i simulatormode i Mach3, men... det verkar fungera. Min fräs blir inte klar förrän senare i vår. Då ska jag provköra!

Jag skulle verkligen uppskatta om någon ville kika på G-koden som genereras. Verkar den vettig i största allmänhet?
Ett bra GUI är viktigt. Nuvarande GUI är visserligen funktionellt, men det är inte särskilt smidigt. Hur vill du att ett GUI för 3D-fräsning ska vara upplagt? Kom gärna med bra idéer!
http://rosenborg.homelinux.org/JMill/JMill.rar
Programmet behöver .NET 4.0.
Och nej, jag begär inte att någon ska provköra i sin maskin. Vad som helst kan hända.

All info om krascher/buggar mottages tacksamt! Det finns säkert massor, man har ju en tendens att fastna i samma banor när man testar själv...
Importera STL-fil
Skapa ytor som täcker det du vill bearbeta
Fyll i värden för respektive yta
Sätt ytorna i den ordning du vill köra dem i
Kör "Make Path" för alla ytor
Kör "Generate G-code"
Just det, g-koden hamnar i en hårdkodad fil, c:\output.tap. Ska fixa det.


Mvh Jonas