Hjälp angående 12V Larmcentral & 24V rökdetektorer
Hjälp angående 12V Larmcentral & 24V rökdetektorer
Hej, det jag undrar över är om detta kommer fungera.
Mina kunskaper inom elektronik är inte särskilt höga så ha lite överseende med detta.
Det är såhär att jag har en larmcentral som högst ger ut 12 volt, till denna vill jag koppla in några rökdetektorer & nu har jag blivit erbjuden att köpa ett gäng sådana. Problemet är dock att dessa kräver 24volt för att fungera.
Om rökdetektorerna hade varit 12voltsdektektorer så hade inkopplingen bara varit såhär:
OUT4 är en "Open collector utgång" har jag fått lära mig.
Min fråga är, vad händer om jag tar plusen från en 24volts trafo & sedan lägger in minusen på OUT4, kommer detta fungera? Vill bara försäkra mig om att det fungerar innan jag köper rökdetektorerna.
Tacksam för svar.
Om rökdetektorerna hade varit 12voltsdektektorer så hade inkopplingen bara varit såhär:
Mina kunskaper inom elektronik är inte särskilt höga så ha lite överseende med detta.
Det är såhär att jag har en larmcentral som högst ger ut 12 volt, till denna vill jag koppla in några rökdetektorer & nu har jag blivit erbjuden att köpa ett gäng sådana. Problemet är dock att dessa kräver 24volt för att fungera.
OUT4 är en "Open collector utgång" har jag fått lära mig.
Min fråga är, vad händer om jag tar plusen från en 24volts trafo & sedan lägger in minusen på OUT4, kommer detta fungera? Vill bara försäkra mig om att det fungerar innan jag köper rökdetektorerna.
Tacksam för svar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dizzee 18 februari 2013, 20:00:25, redigerad totalt 1 gång.
- Klas-Kenny
Re: Hjälp angående 12v Larmcentral & 24v rökdetektorer.
Det vore bra om du berättade vad det är för modell på centralen och deckarna. 

Re: Hjälp angående 12v Larmcentral & 24v rökdetektorer.
Deckarna heter Aritech FFD4022 & centralen är en Aritech SD896.
Re: Hjälp angående 12V Larmcentral & 24V rökdetektorer
SMPS om rökdetektorn klarar de ledningsburna störningarna. Eller externt batteri..
Är det inte bättre/enklare att sätta en 24volts trafo? Då får ju detektorerna konstant 24volt..
Hur fungerar egentligen en open collector utgång? Ligger inte den bara och känner av motståndet som man satt i den sista detektorn?
Tycker det borde fungera att ta AUX(plusen) från en 24volts trafo istället för att ta den ifrån centralen.
Hur fungerar egentligen en open collector utgång? Ligger inte den bara och känner av motståndet som man satt i den sista detektorn?

Tycker det borde fungera att ta AUX(plusen) från en 24volts trafo istället för att ta den ifrån centralen.
Denna bild kanske säger er mer än vad den säger mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ok ännu en fråga för mig ser jag
låt oss börja med att beskriva hur en komvetionel detektorslinga funkar
du matar med 24 v och mäter endkretsen (i ditt fall ett motstånd = den mäter en konstant ström)
när en detektor löser ut börjar den dra ström motsvarande 470 ohm (vanligaste värdet)
nollställning är när du släpper spänningen (där av ett behov att ansluta ena parten till en utgång)
många 24v detektorer funkar på 12v
sen moste tilläga att det var synd att du hade en aritech central då i alla fall de gammla apsuger
jag är glad förespråkare av galaxy
föresten safetyline har en enslingors brand central
du matar med 24 v och mäter endkretsen (i ditt fall ett motstånd = den mäter en konstant ström)
när en detektor löser ut börjar den dra ström motsvarande 470 ohm (vanligaste värdet)
nollställning är när du släpper spänningen (där av ett behov att ansluta ena parten till en utgång)
sen moste tilläga att det var synd att du hade en aritech central då i alla fall de gammla apsuger
Tack för ditt svar, du verkar insatt!elste skrev:ok ännu en fråga för mig ser jag
Får prova att mata detektorerna med 12v från centralen och se om de fungerar, men ifall detta inte skulle fungera så borde det med andra ord fungera att sätta upp en extern 24v trafo, ta plussen från denna och lägga in minusen på OUT4? Eller är jag helt ute och cyklar då?
då måste du lura in strömmätningen det är nog mer lurt än du tror
då rekommenderar jag nog den länken jag skickade
+ att du vill ju inte att det ska dö vid strömbortfall
har jobbat med det sen jag slutade skolan 2005
då rekommenderar jag nog den länken jag skickade
+ att du vill ju inte att det ska dö vid strömbortfall
har jobbat med det sen jag slutade skolan 2005
Okej, perfekt att få kontakt med nån som vet hur det fungerar! Börjar med att prova om det går med 12volt, har dock sett på deckarna att det står 17-24v men det kanske fungerar ändå (?)..återkommer med besked och tack igen för svaren.
har denna detektor indikeringsutgång så kanske den orkar dra ett litet rellä