Sida 1 av 2
Bilgenerator som motor till kartbygge?
Postat: 24 augusti 2005, 19:38:19
av Jirgyg
Jag har försökt googla men inte kommit fram till om en generator i en bil kan drivas med likspänning (ska användas som motor). Det verkar som att man förväntas veta det.
Jag funderar på att bygga ett gokart liknande fordon men har svårt att hitta en lämplig motor. Den måste gå att driva med 12VDC och ska helst inte dra mer än 60A.
Räcker en motor med så låg effekt? eller blir det slött och långsamt... i såna fall är det ju ingen mening.
Postat: 24 augusti 2005, 19:42:14
av tusse
Ja, om det är en likströmsgenerator vilket inte lär vara lätt att hitta på skroten
Postat: 24 augusti 2005, 20:08:56
av Tekko
Du behöver typ en startmotor för att gokarten ens ska röra sej med dej i sätet. En generator som går som motor är inte särskilt stark.
Postat: 24 augusti 2005, 20:19:15
av Tony
12V * 60A = 780W
1hk = 735,5W
En moped har ungefär 1hk.
Likströmsgeneratorer sitter på engelska fordon från 60-talet och bakåt, kolla på traktor-skroten om du vill försöka.
Du får betydligt fler hk/kr om du köper en bensinmotor, fast det kanske är uteslutet ?
På startmotorer är lindningarna seriekopplade och dessutom är lagren bara brons-bussningar så det är inte så lämpliga för kontinuerlig drift.
Man kan förståss bygga om dem.
Postat: 24 augusti 2005, 20:23:04
av Jirgyg
Nog skulle det vara roligare med en högvarvig liten tvåtaktare. Men anledningen till att jag vill använda elmotorer är att för att jag inte kan någonting om förbränningsmotorer. Det blir ju så jobbigt då om den går sönder...
Postat: 24 augusti 2005, 20:30:03
av Tekko
På en 2taktare finns inte mycket som kan pajja, bara tändstift eller tändspole. Om motorn skär pga fel oljeblandning måste man byta hela motorn oavsett.
Postat: 24 augusti 2005, 20:31:48
av Macce
Skär motorn räcker det i stort sätt att man byter kolv och cylinder (+ kolvringar etc.).
Postat: 24 augusti 2005, 20:59:41
av Henry
Angående detta att använda en startmotor; problemet med en startmotor som går under lång tid är att kyla den. Under max belastning drar den runt, och säkert över, 200A och då har vi helt plötsligt 2.4KW att föra bort och då kan det bli lite problematiskt.
Postat: 24 augusti 2005, 21:14:30
av Jirgyg
Kan man inte begränsa strömmen till startmotorn så att den inte drar mer än kanske 90A? Då borde den ju inte bli lika varm
Postat: 24 augusti 2005, 21:58:21
av LaRdA
Ni skulle kunna använda en startmotor för 24v och köra den på 12v.
Postat: 24 augusti 2005, 22:34:51
av AMP
Ni kan glömma start motorer direkt dom håller inte för att köra några längre stunder med.
Postat: 25 augusti 2005, 09:06:26
av Snabelost
Startmotorer brukar inte ens vara kullagrade!
Postat: 25 augusti 2005, 11:44:53
av simon78
Detta har jag för mig diskuterades i en tråd för länge sedan, då någon skulle bygga någon dykargrej. Jag vet inte om de kom fram till nått...
Postat: 25 augusti 2005, 12:49:28
av Motormannen
Som förr så rekommenderar jag att du går in på
www.technobots.co.uk
Klicka på "Motors" -> "100W to 1000W Motors" -> gå ner till "Bosch 24V 750W 1420-002".
Där har du en som kan ge runt 1000W på 24V. kom ihåg att du behöver en "hög" nerväxling för att du inte ska bränna motorn. Mycket populär motor inom Robotwars.
Annars så finns lite fläskigare motorer där också. "Technobots Power Drive 1430-020" menar jag då. Skit i magmotorerna

.
För begagnade motorer, se:
www.fightingrobots.co.uk/forum
OBS, motorer på 24V, 12V är inte lika passande då du får högre strömmar.
Postat: 25 augusti 2005, 15:30:59
av danei
Jag har planer på att använda en generator till en cykel. Men det är knappast lättare än en förbrännings motor.
Du behöver 3 halvbryggor
och någon typ av styrninga av magnetiserings strömen. Typ en FET med PWM.
Och så någon bra styrning till allt detta.