Problem med switchat nätaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Problem med switchat nätaggregat

Inlägg av EagleSpirit »

Vi har fått problem med ett nätaggregat som ska användas till en 3D-printer. Det är ett 230V -> 12V kina-aggregat på 240W från YXDY.

Igår fungerade aggregatet som det skulle utan problem men idag verkar det vara helt dött. Det vill säga lysdiod lyser inte, det är 0V ut på utgången. Det enda vi kan komma på har hänt sedan dess är att nya monteringsskruvar har skruvats dit. När vi inspekterade kortet visade det sig att en monteringsskruv gått in för långt och kortslutit en diod (gissar på D9 och D10 i schemat nedan). Efter att vi skruvade bort skruven så fungerade fortfarande inte kortet. Har någon förslag på vad som skulle kunna gå sönder vid en sådan kortslutning?

Transformatorn verkar vara OK vid ohmmätning, båda dioderna (D9 och D10) är OK vid diodmätning och urplockade från kortet. Bara ena switch-transistorn (Q1 i schemat) blir varm utan belastning (körde utan kylfläns så det kanske inte är orimligt) och F1 är hel.

Schema över ett nätaggregat som verkar ha liknande konstruktion men för flera utspänningar:
http://www.eleccircuit.com/wp-content/u ... -tl494.jpg

Har ni några förslag på vad man kan mäta på? Vi tänker beställa ett nytt aggregat men jag är väldigt sugen på att felsöka bara för att lära mig.

// Simon
Nerre
Inlägg: 26725
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Problem med switchat nätaggregat

Inlägg av Nerre »

Har du kollat hur långt fram du har spänning?

I och med att schemat inte är på rätt nätdel är det rätt meningslöst, de flesta switchade nätdelar bygger på samma grundprincip men det skiljer lite med hur feedback och skyddsfunktioner är implementerat.

Normalt har du en likriktare som ger dig en likriktad nätspänning (i vissa fall sitter det en PFC eller liknande som gör att du får 400 V DC oavsett om du matar med 100 V eller 240 V), sen sitter det en switchtransistor som switchar den där spänningen genom primärlidningen. Hur den transistorn switchas och skyddas är det som skiljer.

Sen ser sekundärerna nästan alltid likadana ut, en likriktardiod, en frihjulsdiod och sen en drossel och en glättningskonding. Ibland sitter det nån RC-snubber, men det har jag inte sett så ofta.

Eftersom bara ena switchtransistorn blir varm så känns det rätt sannolikt att det är avbrott i den andra.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Problem med switchat nätaggregat

Inlägg av EagleSpirit »

Tog mig lite tid till att montera loss transistorerna till slut och den kalla transistorn är trasig precis som du skriver. Får testa att byta ut den och hoppas att inget annat pajjat.

Tack för svaret!
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Problem med switchat nätaggregat

Inlägg av blueint »

0) Kolla att du har ca 325 V DC efter likriktarbryggan på ingången.
1) Att transistorernas styringång får puls 10 - 500 kHz.
2) Spänning på sekundärsidan.
3) Spänning efter likriktning och filtrering på sekundärsidan.
4) Spänning efter sekundärsidans reglering.

Sedan finns det några överraskningar som att en extralindning på transformatorn matar tillbaks till transistorerna och fungerar ej transistorerna så kommer ingen pulsmatning men det innebär inte att signalkällan i sig är trasig. Ibland är det en optokopplare som återkopplar pulsbredden från sekundärsidans spänning.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Problem med switchat nätaggregat

Inlägg av EagleSpirit »

Jag fick tag på en likadan switchtransistor och nu fungerar nätagget som det ska igen :)
Skriv svar