Varför säljer företag inte till privatpersoner? Solectro

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Varför säljer företag inte till privatpersoner? Solectro

Inlägg av adent »

Kanske har frågan diskuterats tidigare... Jag hade för några månader sedan funderat länge och till slut kommit
fram till att jag ändå måste köpa lite nya frässtål till min kretskortsfräs, eftersom jag fräst ihop några kronor,
så kunde de få komma maskinen till gagn. Glad i hågen mailade jag solectro och bad att få köpa två frässtål och
undrade om man som privatperson inte kunde få lite rabatt om man köpte två eller nått...

Fick till svar att de inte säljer till privatpersoner. Går man sen in på lpkfusa.com store så står det bara:

" You appear to be from a country that is not serviced by this web store.
If you feel this is incorrect please contact us and let us know. "

Ungefär här nånstans började jag faktiskt bli lite sur.

Via google translate kan jag titta och visst är det lite billigare, även med moms och tull, men inte jättemycket. (Jag vet att det finns proxys och även "tunnel"-tjänster för att beställa till amerikansk adress. Har även kompisar i USA men)

Har även spanat in den tyska site:n och nått mer ställe där det verkade som man kunde beställa och något billigare.

Problemet med frässtålen är att de, som jag sagt i en annan tråd, måste vara _exakt_ 36mm långa.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
zeus

Re: Varför säljer företag inte till privatpersoner? Solectro

Inlägg av zeus »

Kan beställa åt dig om du vill.

Skicka PM så löser vi det.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Skulle gissa att den största anledningen till att företag inte säljer till privatpersoner är att försäljningen regleras av ett annat regelverk. Försäljning mellan företag regleras av "köplagen", och den är dispositiv (dvs den går att avtala bort). Däremot en försäljning mellan företag och privatperson reglerad av "konsumentköplagen", och den är tvingande (dvs den går inte att avtala bort). Det ställer alltså oftast högre krav på en sådan affär för företaget, och det har de kanske inte tagit höjd för i sin prissättning.
En annan anledning är väl att de anser att volymerna till en privatkund troligtvis generellt är mycket mindre än till företagskunder och att det då blir svårt att tjäna in tiden att expidiera en lågvolymförsäljning.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag skulle säga att anledningen är att försäljning till privatpersoner oftast inte genererar pengar att tala om, men genererar mycket problem och förbrukad arbetstid.

På ett tidigare jobb så valde man att faktiskt sälja till privatpersoner, men då antingen mot kontant betalning på plats, eller mot förskottsbetalning, men det var ändå egentligen inte lönsamt, utan fick räknas hem på goodwillkontot.
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

Jag har hört att företag inte får neka privatpersoner att köpa. Så om de nekar att sälja till dig så bryter de mot lagen. Däremot kan de ju sätta ett pris som gör det ointressant att köpa av dom.
Du kan ju vara lite fräck tillbaka, ensklilda företag har personnummer som organisationsnummer, så chansa och säg ditt namn+Teknikservice (eller annat lämpligt) och personnummer som organisationsnummer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ett företag får välja till vilka de vill sälja till, såvida de inte har vad som kallas en "dominant" ställning.
petercab

Inlägg av petercab »

Precis, ICA kan neka dig att köpa mjölk om dom vill :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

j.po skrev: Du kan ju vara lite fräck tillbaka, ensklilda företag har personnummer som organisationsnummer, så chansa och säg ditt namn+Teknikservice (eller annat lämpligt) och personnummer som organisationsnummer.
Ja, så kan man göra om vill bryta mot lagen.

Grejen är att köper du som företag så betalar du normalt ingen moms till företaget du köper från utan momsen betalar du (om det blir aktuellt) direkt till skatteverket. Så om du låtsas vara enskild firma så begår du skattebrott genom att smita utan momsen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, det är helt fel, du betalar alltid med moms, oavsett om du är företag eller inte, så länge som säljaren befinner sig i samma land som du själv.
Det är enbart vid handel mellan länder inom EU som man vid B2B fakturerar utan moms.
Momsen betalar du in till skatteverket, samtidigt som du drar av den, så nettosumman blir 0.

Vid inhemsk handel får du tillbaka momsen du betalt till leverantörerna av skatteverket, eller snarare så här:
Du betalar in skillnaden mellan ingående och utgående moms till skatteverket, dock om ditt företag går dåligt, så att du har mer i momsavdrag från inköp än du har i försäljning, får du tillbaka mellanskillnaden av skattemyndigheten.
Det är enbart företag med stor andel av export som normalt sett får tillbaka på momsen
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Momsen betalar du in till skatteverket, samtidigt som du drar av den, så nettosumman blir 0.

samtidigt som du drar av den från egen debiterad moms !
Har du inte haft några egna momspliktiga intäkter så blir det
inte heller någon kvittning av moms, så klart. Nettosumman
blir inte alls 0, utom ifall har du haft samma intäkter som kostnader
i rörelsen och det kan ju inte vara någon målsättning direkt...

Det *normala* för en näringsverksamhet är dock att intäkterna
är större än kostnaderna, och då "försvinner" momsen på
kostnaderna och du betalar in moms-överskottet (varje månad).

Sen så har ju Nerre naturligstvis hel-fel i att man inte skulle betala
moms som företag... :-)

Varför många företag inte vill ha med privatpersoner att göra
har väl redan utretts här (och i många tidigare trådar)...
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

sodjan, antingen misssförstår du TomaL eller så har du inte koll på hur det funkar.

Köper du in nån pryttel från t ex Tyskland för 1000:- så ska staten ha 250 :- Vilket redovisas som inköp av varor från annat eg-land, men du har också avdragsrätt på denna moms, du ska alltså lägga till dessa 250.- på avdragsgill ingående moms. Vad gäller momsen på inköp från annat eg-land så är den för momsrtegistrerade alltid 0 i praktiken. Och detta system är så jävla löjligt så det knappt är sant. Vem fan kom på den här redovisningsidiotin?
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Värst med privatpersoner är att de upptar enorma mängder tid som man inte kan debitera, sedan ska de hävda ångerrätt och ha pengarna tillbaka för att de är så jävla korkade och inte fattar vad de köpt, eller har djup köpångest!Konsument- och distansköplagen är utformade så att de anser att företag är stora skurkar och konsumenterna är rena idioter som ska skyddas från de otäcka företagen. Ungefär samma förutsättningar som ges den kommunistiska förtryckarregimen (fackförbunden). Egentligen är man dum i huvudet som driver verksamehet i Sverige...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> antingen misssförstår du TomaL

Ja, jag missade meningen innan, jag var helt inne på att det var
affärer *inom* Sverige som det hela handlade om... :-)

Ja, moms kvittningen vid handel inom EU är lite rörig, så till den
grad att jag själv helst slipper handel inom EU, utanför EU är
det mycket enklare...

> Egentligen är man dum i huvudet som driver verksamehet i Sverige...

Ja, uppenbarligen är det så.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

handel inom EU är lite rörig
Rörig vet jag inte men klart över arbetad pappers exercis.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, det var så jag menade. Principerna som sådana är väl
ganska tydliga och klara, men alla extrapapper som ska till...
Å andra sidan så är det väl samma papersarbete inom hela
EU, om sen alla (i alla) länder följer det är en annan fråga... :-)
Skriv svar