Projekt vintercykeln

Berätta om dina pågående projekt.
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Projekt vintercykeln

Inlägg av walle87 »

Har några km till jobbet. Så cykla är att föredra, dock är det sjukt jobbigt att cykla på vintern. Därför snodde jag ihop en elcykel. Men har svårt för köpesprylar när man kan bygga själv och lära sig lite på köpet.
Inhandlade en fulldämpad MTB på blocket och en 1000w elmotor.
Jag ville fortfarande ha möjligheten att trampa så ett nav av dubbla frihjulsnav svarvades och svettsades ihop.
Motrocontrollern är egen design och komponenterna är inhandlade bland annat här på elektronikforumet och lite andra sidor. Teoretisk effekt 4000w. Strömbegränsningskretsen är inte riktigt klar så begränsningen ligger på 35A huvudsäkringen.

Tidigt i byggandet.
Bild

Inhandlade 4st 22v 5Ah Li-po Från Hobbyking samt deras fetaste 400w 4 ports laddare.
Bild

Provning
Bild
Bild

Testmonterning och provkörning på cykeln. Kör med Arduino microkontroller.
Bild

Förarvy
Bild

Färdig!!!
Bild
Bild
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Projekt vintercykeln

Inlägg av walle87 »

Battterierna har jag på ryggen. Hur fungerar den? FANTASTISKT :!: Inte mätt upp hastigheten men man ska ha rejält med is i magen för att våga trycka fullt 8)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt vintercykeln

Inlägg av danei »

Är det biltemas dubbdäck du har fram? Det är i så fall rent skit. dubben är runda efter 10mil. Efter en säsong är utsticket på glidstiften negativt. Gummit är allt annat än lämpligt för vinter bruk. Men om du gillar det så har jag ett till som du kan få för porto -10kr.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Projekt vintercykeln

Inlägg av pbgp »

Vad gick alla grejjer på? Bara laddaren kostade väl en slant.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Projekt vintercykeln

Inlägg av Fagge »

Trevligt bygge! :tumupp: . Ge oss gärna lite fler & bättre bilder, gärna på motorn & monteringen av denna!.
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Projekt vintercykeln

Inlägg av walle87 »

danei: Jo det är biltema däck. Är mycket snö här uppe i norrland så jag tror inte dubben slits så mycket. Men vi får väll se.

pbgp: Det blev betydligt mycket dyrare än att köpa ett färdigt kit. Men sjukt mycket roligare att bygga själv.

Fagge: Jo fler bilder kommer. men är fan mörkt dygnet runt så det blir inga bra foton. Tänkte bjuda på en film också, så fort det börjar ljusna lite
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Projekt vintercykeln

Inlägg av walle87 »

Skulle "cykla" till jobbet i morse och då var styrboxen död. Slutade en timme tidigare för att felsöka. Som vanligt så var det mosfetdrivarna TC428 som krånglade. Bytte ut dom (har en bunt för de brukar paja) och nu funkar allt igen :)
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Projekt vintercykeln

Inlägg av Fagge »

Varför pajar dom?. Har du ett schema, så kanske vi kan lista ut det!?.
Användarvisningsbild
Helgesson
Inlägg: 298
Blev medlem: 19 november 2008, 22:51:11
Ort: Linköping

Re: Projekt vintercykeln

Inlägg av Helgesson »

Svårt att se på bilderna men du har inga transientskyddsdioder över motorn?
Har upptäckt själv att det kan resultera i att röken smiter från trissorna i förtid... ;)
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Projekt vintercykeln

Inlägg av walle87 »

Hmm kanske var därför TC428orna pajade för tidigare i veckan brann en diod upp pga en dålig lödning.

Flera saker jag byggt med TC428 har det brunnit upp minst två stycken per projekt.
Roger_Soderblom
Inlägg: 164
Blev medlem: 23 juni 2008, 10:24:30
Ort: Bro

Re: Projekt vintercykeln

Inlägg av Roger_Soderblom »

Tycker ditt dubbla frihjulsnav låter väldigt intressant, men jag kan inte se hur det fungerar på bilderna.
Du kan inte beskriva det lite mer detaljerat?
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Projekt vintercykeln

Inlägg av walle87 »

Köpte två frihjulsnav från en cykelbutik på nätet. De sitter oftast på BMX. Blockade lös drevkasetten och svarvade ner fyra av dreven så det endast blev en ring kvar. Svarvade sedan ur spår i frihjulsnaven så att ringen passade i dessa. Punktsvettsade sedan ihop det. På så sätt ersatte jag drevkasetten av två frihjulsnav istället.
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Projekt vintercykeln

Inlägg av walle87 »

Tänkte fota lite mer i dag, men det var mulet och mörkt hela dagen sådet sket sig. Lägger upp en bild på laddaren med moddad PSU tills vidare :)
Bild
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Projekt vintercykeln

Inlägg av walle87 »

En liten film från då jag åkte hem från jobbet i dag. Fortfarande mörkt här i norr. Kommer med bättre film då det börjar ljusna.
Roger_Soderblom
Inlägg: 164
Blev medlem: 23 juni 2008, 10:24:30
Ort: Bro

Re: Projekt vintercykeln

Inlägg av Roger_Soderblom »

Du har inte en länk till delarna du köpte till frihjulsnavet?
Jag hittar bara frihjulsbody när jag söker.

Kanske lite bilder på detaljerna skulle också vara intressant
Skriv svar