Sida 1 av 1
Självreglerande värmekabel?
Postat: 14 augusti 2005, 23:28:01
av Sinumerik
Har kopplat in en värmekabel som ska hålla vattenledningen ofrysen vid sommarstugan, kabeln köptes av förre ägaren så har inga papper på den. Men den ska vara "självreglerande", hur kan den vara det?
Postat: 14 augusti 2005, 23:37:05
av Pjoms
Kan vara så att den har egenskaper som ett PTC-motstånd ungefär. När tempen stiger så ökar resistansen i kablen, vilket gör att strömen och därmed värmen minskar. Och vips - "självreglering".
Jag håller för övrigt just nu på att renovera hallen i kåken, där jag kommer att lägga in golvvärme från
PolyOhm som arbetar på just det viset.
Postat: 14 augusti 2005, 23:40:45
av Sinumerik
Jag har smygkollat lite i ena änden, verkade bara vara vanlig kopparkabel, men det verkar rimligt som du säger att den har nånslags PTC-egenskaper.
Postat: 14 augusti 2005, 23:46:55
av Pjoms
Jag kan vara ute på lite djupt vatten nu, men jag har för mig att det är "isoleringen" i en värmekabel som leder strömmen mellan ledarna och på så vis skapar en krets.
Postat: 15 augusti 2005, 00:47:12
av Sinumerik
Min kabel har en märkning: "10w/m" och jag har mätt med tångamperemeter, den drog 0.2A = ca 50w vilket stämmer med märkningen (ca 5m * 10w per meter). Då måste dessa 10w/m vara maxförbrukningen eftersom den är självreglerande...
Postat: 15 augusti 2005, 01:04:32
av Henry
Koppar kablarna som du sett är med stor sannolikhet bara kopplingstrådarna till själva värmeledarna som har dessa ptc egenskaper.
Postat: 15 augusti 2005, 07:36:15
av Icecap
På mitt tidigare jobb använde vi just sånt kabel till värme i ett ganska stort skylt så att fronten inte immade igen.
Det är "isoleringen" som är den värmealstrande komponenten och den massa har en PTC-effekt, jag har svagt för mig att den slutar värma vid 40°C.
Postat: 27 september 2005, 20:42:37
av AndersE
Jag har hört talas om sån kabel förut... Låter ju perfekt att linda runt fuelrailen i bilen för att fixa förvärmning av E85 i vinter.
Var får man tag på sån??
Postat: 27 september 2005, 21:00:45
av rikkitikkitavi
är det inte 10W/m vid 220 V? Kanske finns för lägre spänning också?
Går det inte bra att lösa uppvärmningen med motståndstråd runt bränslelinan?
Med massa brassa säkerhetsgrejor, sista man vill med E85 är att bränna hål på bränsleledningen så att E85 skvätter runt i motorrummet eller någonstans där det kan tända mot avgassystemet...
/rickard
Postat: 27 september 2005, 21:25:34
av AndersE
220V är precis vad jag vill ha! Det är ju perfekt att bara köra den när motorvärmaren är inkopplad (som jag inte har installerat än).
Har funderat på kanthaltråd också, men det verkar ju bekvämare (och säkrare!) med självreglerande värmekabel.