Sida 1 av 2
bromsljus som blinkers
Postat: 4 december 2012, 23:31:25
av hua
Hej! Har för mig att det på 50-talet fanns en speciell lösning på blinkersen för en del bilar. Det var bara två glödlampor bak på varje sida färdljus och bromsljus. Bromsljuset och blinkersen delade glödlampa på så sätt att om man bromsade och blinkade samtidigt så blinkade det åt ett håll och bromsljuset åt de andra hållet lyste konstant. Tror att det var ett speciellt relä som var erfoderligt samt att det skulle vara en ledning till, framdragen till lampan. PÅ den här tiden fanns ingen lag på att blinkersen skulle vara orange bakåt. Fråga: Finns det någon som kan visa ett elektroniskt sådant som man kan bygga.
Re: bromsljus som blinkers
Postat: 5 december 2012, 00:02:46
av säter
Den vanligaste lösningen är en speciell blinkersspak.
Den fixar så att bromsljuset släcks på den blinkande sidan.
Då behövs vare sig relän eller opålitlig elektronik.
Re: bromsljus som blinkers
Postat: 5 december 2012, 00:33:26
av hua
Hej! Tack för visat intresse. Du menar att det har funnits en sådan spak eller menar du att man skall konstruera en sån funktion på en befintlig spak. Menar du det första. Frågar jag; vet du vilken bil var det så på. Den bilmodell som jag vet hade det som beskrivs i första inlägget denna tråden var Opel Kapitän. Min tanke var att en bil med den gamla sortens körriktningspilar skulle bli lite trafiksäkrare utan att man för den skull skulle behöva montera missprydande extra armaturer.
Re: bromsljus som blinkers
Postat: 5 december 2012, 01:09:47
av Glenn
Amerikanska bilar har eller hade iaf ofta sådant, dock är dte olagligt i större delen av europa (inkl sverige) så den funktionen byggs normalt sett bort när bilen ska reggas här.
Re: bromsljus som blinkers
Postat: 5 december 2012, 06:55:43
av FormerMazda
Hade en volvo valp från 1963 innan, och den hade endast orange sidoblinkers samt bromsljusblinkers bak.
Fullt godkänt att köra och besiktiga med i och med att den byggdes så då.
Funktionen erhölls vad jag minns med relä. Bromsljus gick genom NC på relät, och vid blink utövades nån magi så det blinkade. Rota rätt på elschema för en volvo valp (9033) så lär det vara så enkelt som möjligt där.
Re: bromsljus som blinkers
Postat: 5 december 2012, 08:49:02
av hua
Hej! Kopplingsschemat för valpen kan jag nog få fram. Men på schemat det är väl bara en tillsluten liten låda som man inte har insyn i. Det jag efterfrågade var egentligen om någon kunde i en enkel skiss klargöra funktionen och kanske med komponentlista ge ett konkret exempel på ett bygge, som fungerar praktiskt
Om det är olagligt eller inte har med både ursprungsutförandet och årsmodellen att göra. Det en modell var typat med ska nog funka i dag med. Det kommer förmodligen att bli lagligt att framföra en gammal bil med enbart ett bromsljus om det var så på just det fordonet när det typades.
Men om det är lämpligt, det är en annan sak.
Re: bromsljus som blinkers
Postat: 5 december 2012, 08:50:54
av FormerMazda
Har sett lite olika scheman, men vill minnas att man oftast ser in i reläer och brytare.
Men även om man inte skulle se in så kan man med schemat kanske gissa sig till hur det fungerar.
Re: bromsljus som blinkers
Postat: 5 december 2012, 09:13:30
av Icecap
hua: som utgångspunkt tycker jag att du ska beskriva exakt vad som ska ske vid de olika lägen som finns. Med de data i handen blir det lättare att lösa allt.
De faktorer som det rör sig om är:
* Bromsa/icke bromsa
* Blinka/icke blinka
* Positionsljus kontra halv/helljus om det har betydelse.
När du vet exakt vad som ska ske vid dessa lägen är resten enkelt.
Re: bromsljus som blinkers
Postat: 5 december 2012, 09:50:17
av Glenn
FormerMazda skrev:Hade en volvo valp från 1963 innan, och den hade endast orange sidoblinkers samt bromsljusblinkers bak.
Fullt godkänt att köra och besiktiga med i och med att den byggdes så då.
Har den verkligen det, röda ja, i samma lykta kanske, men är det samma lampa ?
Bilar innan 1975 får ha vita blinkers fram och röda bak, men jag har för mej att dom inte får vara ihopkopplade med bromsljuset.
Förr fanns det dispans för amerikanska bilar om dom var flyttgods, annars var man tvungen att montera E-godkända orange blinkersar och ta bort den där funktionen, det kan man
ofta se på amerikanska bilar, att det sitter en ful blinkers av "släpvagnsmodell" fastskruvad typ under bakljuset.
Re: bromsljus som blinkers
Postat: 5 december 2012, 10:29:50
av PHermansson
Kopplingen är samma i de gamla Saabarna. Tyvärr är elschemana till dessa bilar dåligt scannade i de böcker/PDF:er jag har här nu, men finns bättre i instruktionsböckerna.
Annars har vi diskuterat det här:
http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads. ... mber=78812
Det blir samma koppling som på de flesta jänkare där du har tre funktioner parkljus, bromsljus och blinkljus i en två-tråds lampa.
1, Park ljusets spänning kommer från huvudljusomkopplaren genom en kabel till bägge lampornas 5Watts tråd (kabeln delas till bägge lamporna bak i skuffen)
2, Broms ljusets spänning från bromljuskontakten går "rakt igenom" blinkersomkopplaren så länge blinkspaken inte "är fälld", i varsin kabel från blinkspaken till höger/vänster lampas 21Watts tråd.
3, Blink ljuset får spänning genom ett blinkrelä (pulser) som växlas ut till den sida som spaken fällts, genom samma kabel som bromsljuset till 21watts tråden i lampan som bromsljuset på den valda körriktningen. Samtidigt bryts bromsljusets eventuella spänning i blinkspaken till den aktuella sidan. Du blinkar alltså höger/vänster som vanligt med 21W tråden som även är till för bromsljus
4, Broms ljuset tänds på den sida du inte blinkar genom att spänningen fortfarande kan passera genom blinkspaken till den sida som inte blinkar. Kort sagt, bromsljuset och blinkljuset går över blinkspaken och fördelas bägge sidor-höger/vänster beroende på spakens läge.
Re: bromsljus som blinkers
Postat: 5 december 2012, 12:41:38
av hua
Tack alla för synpunkter. Det blev P Hermansson som kom med instruktionen jag behövde. Tänkte ju prova konstruktionen på en SAAB men av de äldre med en strömbrytare mitt uppe på instrumentbrädan. Den har ju bara körriktningspilar och jag har märkt att pilarna inte uppmärkssammas på ett bra sätt i alla vinklar, speciellt i cirkulationsplatser. Tror att jag har en blinkersspak från en 93:a får väl ta och undersöka den och se om det går att lista ut nåt.
Re: bromsljus som blinkers
Postat: 5 december 2012, 12:59:40
av FormerMazda
Glenn skrev:Har den verkligen det, röda ja, i samma lykta kanske, men är det samma lampa ?
Japp, som jag minns.
Sen hade den olika lampor och kombinationer för fred/krig.
Hittade scheman:
http://www.ludd.ltu.se/~piteper/valp/koppling.html
Re: bromsljus som blinkers
Postat: 5 december 2012, 13:15:52
av FormerMazda
JAG RÄTTAR MIG!
Nuuu kom minnet tillbaka!
Det var lykta med en röd halva, och en orange halva!
Men, twisten var att den röda var bara för position i fred, och den orangea var för broms/blink i fred.
Sen fanns det en lykta brevid som användes i krig, där var det en röd punkt för position i krig och två punkter för broms/blink i krig.
Se bild här:
http://www.jeepfinder.dk/Volvo%20Valpen ... ternal.htm
(Kuriosa: den bilden där kortet är från sidan med upprullat kapell är just den som jag hade! Kul att den hittat till nån helt annan sida.

)
Re: bromsljus som blinkers
Postat: 5 december 2012, 14:27:23
av säter
Spakarna satt i praktiskt taget alla amerikanska bilar av äldre datum.
Jag tror även de satt i Volvo.
En DKW jag äger, har däremot reläbox.
Problemet, som jag ser det, är att kombinera pilarna med blinkers.
Glenn:
Alla regler du pratar om, gäller bara efter 1974 års modell.
Re: bromsljus som blinkers
Postat: 6 december 2012, 16:53:56
av Rolf Zetterberg
SAAB 93A:
