Fjärrstyrd el-element termostat

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Fjärrstyrd el-element termostat

Inlägg av Icecap »

Som en del av förberedelsen av hjälp till en släktning behöver jag en termostat till deras el-element. Det är ju som sådan inget problem.

Jag vill ha det fjärrstyrd - inget problem det heller. RS485 är bra och plats för en Easy Radio-modul blir fint.

Det ska kunde styra elementet - enkelt den sak med, en TRIAC med opto-DIAC och saken är biff.

Men vad är d det speciella? Egentligen ingenting - förutom möjligen att den kan köra på 230V (noll + fas) eller 400V (fas - fas).

Jag har lagt in två st. transformatorer som gör att man kan montera en av dom och köra på 230V, TRIAC'en ska klara 4A utan att svettas allt för mycket så ett element på ~1kW ska gå bra. Men i detta specialfall sitter deras element mellan två faser vilket gör det intressant med elektronik som klarar detta.

Det sitter en PIC18F2xK22-I/SO på, det är stiftlist för en PICKit3 och det är anslutning för 1-Wire sensorer (om man vill) och man kan lägga in en Easy Radio TRS400 om man vill.

På kretskortet är det plats för jackbara skruvplint med spacing på 7,62mm, en med 3 anslutningar för 230V eller 400V till själva kretskortets matning samt ett 2-poligt av samma typ för att styra värmeelementet. Jag ser dock att det vore en bra gärning om jag istället tar ett 4-poligt kontaktdon och använder det istället, då sparar man en bygling.

Storleken på mönsterkortet är ung. 106*86mm och runt 30% av all yta tas upp av de två transformatorer. Det är såklart skärmning där det går. Alla krav på isoleringsavstånd uppfylls såklart med råga.

Features:
* Trådlös kommunikation.
* Anslutning av RS485 nätverk. (Om man vill)
* Anslutning av 1-Wire-enheter. (Om man vill)
* Synkroniseringspulser från nätfrekvensen, kan alltså, med rätt mjukvara, dimma per fjärrkontroll. För att dimma lampor måste man välja en optokopplare utan zero-crossing funktion.

När schemat är klart och mindre fult kommer jag att lägga in det i detta inlägg.

Jag kommer inte att beställa mönsterkort till detta projekt, inte än iaf. Men såklart: om nog skulle vara intresserat kan det komma på tal.
Element_100.png
Mönsterkortet blev 3,85"x3,35" (98x85mm), har jackbara kopplingsplintar, 1-Wire-delen har matning med, alltså 3 ledare. Det finns GP på kortet som är ett vanligt dubbelsidigt mönsterkort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Icecap 17 december 2012, 17:57:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ulf
Inlägg: 399
Blev medlem: 15 februari 2006, 14:04:03

Re: Fjärrstyrd el-element termostat

Inlägg av Ulf »

Jag har inte hunnit med att kika på forumet på ett tag.
Så springer man på detta MYCKET intressanta projekt! :bravo:

Jag har själv funderat i dessa banor om att styra el-element, inte bara ett utan husets (husens) alla element.
Min tanke är att schemalägga alla element så att ström uttaget blir så låg och jämn som möjligt på varje fas. Och när elementet är aktivt (på) så ska det ändå ge lite värme för att förhindra kallras och imma.

Ska försöka kika närmare på schemat när jag får mer tid (väntar på en kompilering just nu).
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Fjärrstyrd el-element termostat

Inlägg av MiaM »

Jag skulle nog använt en fempolig plint och paralellkopplat två poler för "nolla in" och "nolla vidare till elementet". Ja, egentligen blir det en sexpolig plint om det ska gå att göra så både för 400V- och 230V-konfigurationerna.


Ulf: en fördel med tröga säkringar är att de tål ganska mycket högre momentan last än den kontinuerliga lasten sett även över "termostatlånga" tidsperioder. Däremot vore det en bra idé att kunna fördela jämnare över faserna, och undvika de värsta överströmtopparna då man drar igång nån annan manick på en viss fas.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fjärrstyrd el-element termostat

Inlägg av Icecap »

MiaM: då elementet i det fall jag utgår ifrån sitter mellan två faser lär nollan till element inte användas. Jag var ursprungligen inne på att ha fler poler på kontaktdonet men för att hålla storleken nere valde jag denna lösning.

Med ett krav på isoleringsavstånd på 5mm som minst är 5,08mm kontaktdon ute ur spelet, det är alltså 7,62mm som gäller och då kostar fler poler mycket plats.

Jag har med monteringshål och säkring och samlat allt 230V/400V på ena kortsidan av kretskortet och då blev valet mellan att göra ett större mönsterkort eller att välja denna koppling.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Fjärrstyrd el-element termostat

Inlägg av MiaM »

Nu är jag kanske ute å cyklar, men nog finns det två isolationsavståndskrav beroende på om det är "plats i allmänhet" och "plats där det är lite krångligt att få det jättebra"?

Om jag inte minns helt fel så sa de gamla Semko-reglerna före EU-medlemskapet nåt i stil med 2/4mm mellan fas-nolla och 3/6mm mellan strömförande del och beröringsbar del (inkl skyddsjord). Jag minns dock inget särskilt om 400V, men har svårt att tro att 5,08mm-delade plintar inte duger.

Angående poltal på plinten: Med "nolla" avsåg jag då alltså antingen nollan vid 230V-drift eller "den andra fasen" vid 400V-drift.

Eftersom du ändå vad jag förstått kommer göra kortet så att du bestycker det olika för 230/400V så kan du kanske skippa plinten för "mellan trafona" och för 230V-varianten bara bygla primäranslutningspunkterna för den trafo som inte monteras. (Detta funkar förstås inte om du vill ha en modell som verkligen är universal för både 230 och 400V).

Frågan är väl var/hur du kommer montera kortet - om det ska sitta precis invid/bakom elementet så lär du väl ändå antingen få skarva "nollan" (="andra" fasen) antingen via två ihopkopplade plintar på kortet eller med en separat skarvdoning ("U-båt", wago eller vad man nu väljer). Det är väl iofs smaksak men nog borde en separat skarvning ta än mer plats än att ha en extra pol på kortet? Men visst, det funkar kanske bra att ansluta två ledare till samma plint - men då bör de nog var av samma typ (d.v.s. det är kanske inte jättebra att blanda t.ex. EK och FK)?
Skriv svar