Bänkdiskmaskin fungerar ej som den ska..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eken74

Bänkdiskmaskin fungerar ej som den ska..

Inlägg av eken74 »

Har en bänk disk maskin som inte vill funka som den ska. Felet är att den tar in vatten men när den borde spola gör den inte det. Sedan tömmer den som den ska. Program väljaren funkar tickar på. Hittar inga självklara fel.

det är en Siemens SK25200 hittade bra scheman på nätet http://www.tehcomservis.com/dounload/WM ... 02_AET.pdf.

Gjorde rent 26 7272 (riktigt grisigt) funderar på hur 26 7273 fungerar om det kan vara en motor som är kass (svår att komma åt) i så fall vilken..

HJÄLP ge mig alla tips ni har
Senast redigerad av blueint 27 november 2012, 03:59:22, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: bänk diskmaskin
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: bänk diskmaskin

Inlägg av gOry »

Mäta spänningen över spolpumpen när den väl ska gå...
Thomas O

Re: Bänkdiskmaskin fungerar ej som den ska..

Inlägg av Thomas O »

Om det är separat spolpump och länspump, kan det hända att spolpumpen är blockerad av t.ex en tandpetare.
eken74

Inlägg av eken74 »

Tack då får jag hoppas på en tandpetare ;)
Ska kolla i morgon kväll!
Seroster

Inlägg av Seroster »

Kan du koppla loss pumpen och "tvinga" den med 230v?
jockysoft
Kontakt:

Inlägg av jockysoft »

Har en bosch bänkdiskmaskin här hemma, nästan identisk design med denna och jag hade problem med att den inte fyllde som den ska.
Visade sig att slangen som i schemat är märkt 17 3763 var fylld med skit, normal innerdiameter skulle vara typ 15mm men effektivt med all skit så var den typ 5mm.
överfyllnadsskyddet gick igång eftersom vattnet inte rann in i maskinen så snabbt som det borde.

Min rekommendation är att du monterar ner den och kollar alla slangar och pumpar så de inte är fyllda med gunk.

/Joakim
eken74

Inlägg av eken74 »

Då vet jag att det är bara att köra till tippen.. det var impellernsom saknade vart enda blad "065550" ser ut så här när den är hel http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6g&cad=rjt kostar 350:- + frakt vet inte om det är värt de.

Tack för era tips
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hej forumet.

Jag har också en sånhär bänkdiskmaskin. Beskrivningen i länken i trådstarten stämmer vad jag kan se helt, fast min är märkt Bosch.

Även jag råkade ut för att impellern för pumpen som kör själva diskningen var helt död. Har inte kollat om den går att köpa som reservdel.

Resultatet blev ett impulsköp av en ny golvdiskmaskin av billigaste modell på en känd tysk hemelektronikkedja för 2390:-. Plötsligt ryms mer än allt från en måltid, istället för att behöva köra stekpannan och ett par tallrikar i en vända och kastrullen och bestickkorgen i nästa vända i bänkmaskinen.

Med tanke på att en begagnad diskmaskin ändå är värd några hundralappar så vore det kanske värt att kolla upp om impellern finns som reservdel eller om det kanske skulle gå att 3D-printa en sån. Ifall den inte finns som reservdel så kanske fler skulle vilja ha 3D-printade som reservdelar. Eller så kanske man till och med skulle tillverka en impeller i rostfritt som håller längre än resten av maskinen. (Har nog ett ställe som bänkmaskinen skulle passa fint i när jag tänker efter).
Sforskarn

Inlägg av Sforskarn »

Impeller av rostfritt är väl en dum idé?
Anledningen till att den är av plast är väl att ett blad hellre ska gå av än att motorn bränns om något, typ en tandpetare, hindrar impellern från att snurra? :humm:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom impeller oftast inte finns att köpa löst utan allt kommer i paket med motor och impeller så spelar det inte så stor roll...

En möjlig förbättring skulle ju vara termosäkring på motorn.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

I mitt fall så var det inget synligt som var i vägen. Det är dessutom en sil med hål på någon millimeter i diameter, så teoretiskt kan kanske en tandpetare komma emellan men det är väl bara bra om det rostfria helt enkelt fräser av den hypotetiska tandpetaren och skickar ut den i molekylär form vidare i systemet.
Skriv svar