Terco CNC användare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Terco CNC användare

Inlägg av Swemill »

Har köpt på mig en Terco styrenhet (CNC 1000) av en här på forumet och tänkte använda den till ett X-Y koordinatbord monterat på min supportsvarv.
Ska även köpa bordet och tänkte byta ut trapetsskruvar mot kulskruvar men funderar på det här med andra skruvar och motorer...
Går det att reglera detta i parametrar i styrsystemet eller är alla värde fasta / "brända" i chip? Har arbetsboken till fräsen men här står inget om detta...

Är det problem med andra stegmotorer så kan det kanske lösas genom att köpa orginalmotorer från någon som bytt ut dessa men stigningen blir kanske svårare...?
Vad jag förstått så har skruvarna 2.5mm/v i stigning orginal och det blir kanske svårt med kulskruvar...

Enligt uppgifter på forum så ska styrsystemet vara ett Siemens SINUMERIK 810M GA1. Har även sett ett flertal på nätet som efterlyst programvara efter att batteriet gått ner och kontrollen tappat minnet... Finns det backup tillgängligt för detta som går att skicka / knappa in eller vad gör man i det läget?

Har inte haft igång kontrollen ännu så jag vet inte hur det ser ut. Får ju även hoppas att det går att köra systemet med endast X & Y, helt utan spindel och Z...

Funderar även på det att jag nu ska använda ett större arbetsområde än orginal... Sitter det gränslägesbrytare för bordet på dessa Terco/Arboga fräsar eller hur regleras arbetsområdet?

Någon med tips / info kring detta?
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: Terco CNC användare

Inlägg av Swemill »

Jaha... Det fanns intresse för denna tråden med 265 visningar men är det verkligen ingen som pulat med dessa kontroller?
Har alla ägare konverterat bort kontrollen direkt utan att ens prova dem...?
Skriv svar