RPM-räknare, PCB klart, ritningar finns med.

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

RPM-räknare, PCB klart, ritningar finns med.

Inlägg av Icecap »

Av olika anledningar kände jag mig inspirerat av SeniorLemurens varvräknarprojekt och kom på att som ett mindre projekt rita mönsterkort till en sådan enhet. Jag har designad med en PIC16F1824/SS och det finns 3 anslutningar:
* GND
* Puls in. Skyddad mot överspänning och felpolaritet.
* V+ in. Polaritetsskyddad via en shottkydiod till en 78L05 (SO8 kapsel).

Anslutningen till LCD-modulen är en 1x16-pinnars stiftlist, alltså till ett LCD-modul med backlight.

Features:
* PWM-styrning av kontrasten. Justering sker vid att kortsluta ett par pinnar vilket reglerar PWM-utgången och värdet sparas i EEPROM i PIC'en.
* Inbyggd stiftlist för PICKit3.
* PWM-styrning av backlight-intensiteten om man vill.

Mönsterkortets storlek är ung. 44x27mm, alltså nätt och jämt så pass långt att stiftlisten fyller upp hela ena långsidan. Alla komponenter förutom stiftlisten till displayen, ICSP-anslutning och anslutningsdonet är ytmonterade, kondensatorer och motstånd i storlek 0805. Jag jobbar hårt för att det ska klaras med enkelsidigt men jag ser att det iaf. blir någon bygling.

Jag har ingen planer på att få tillverkat mönsterkort på fabrik och att sälja dessa, jag gör det för skoj skull men om någon är intresserat är gerberfiler och schema gratis så länge det inte är kommersiell tillverkning. Jag ska göra klar ritningen men ha klart för er att kretsen är i SSOP och att det mesta är ganska tight så hemmaslabbning är bara möjligt med en del vana.

Vill någon leka med kommersiell tillverkning är det bara att kontakta mig, jag är ganska säker på att vi kan komma överens.

Själv känner jag att använda ett helt LCD per varvräknare är lite i överkurs. Om man utgår ifrån 16 tecken kan man fint ha två varvräknare - och just där kom jag på att det ju är lika bra att lägga in en extra kanal direkt. Alltså blir mönsterkortet en aning större... Hur som helst blir 7 tecken per kanal rikligt, kan evt. vara "xxxxx RPM yyyyy" i utläsning, alltså max. RPM på 99.999 vilket ju räcker en bra bit. Mjukvaran avgör sedan om man vill göra annat eller ha decimaler med, jag kommer nog att skriva en mjukvara men bara ifall jag får enheter i handen.

EDIT: Nej, storleken kommer att öka en aning och enkelsidigt blir nog omöjligt om det ska vara något så när ordentligt.

EDIT+: Då så, nu är det klart. För att göra inställningar är det så enkelt att jag ha kopplat ett par pull-down motstånd på ICSP-pinnarna, då kan man bygla medelst det don, det sitter där ju ändå och då kan man likaväl använda det.

EDIT++: lite grafik:
Schema
RPM_Counter_100_Schema.png
Komponentplacering
RPM_Counter_100_Comp.png
Komponentsidan
RPM_Counter_100_Top.png
Botten (sett ovanifrån)
RPM_Counter_100_Bottom.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: RPM-räknare, PCB klart, ritningar finns med.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ser intressant ut. Grejen är dock den, att en varvräknare för 2 motorer riktar sig ganska hårt mot båtvärlden. Om man tittar på hur instrumenteringen traditionellt ser ut vid dubbelmontage så är alla instrument uppdelade på styrbords resp babords motor och sitter väl åtskilda tillsammans med respektive motorpådrag. Detta har till en del säkert med imponatorfunktionen att göra.

Men en viktig del är också att det i de fall när snabba beslut måste fattas i trånga lägen för att komma dit man avser för att undvika en olycka, är det klart fördelaktigare att ha instrumenten tydligt positionerade. Man styr ju med motorerna så att dra i fel spak kan bli ödesdigert. :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: RPM-räknare, PCB klart, ritningar finns med.

Inlägg av Icecap »

Helt rätt! Men att det finns två ingångar betyder inte att de båda måste användas! Det går alldeles fint att använda den ena, man kan även använda enheten för att t.ex. mäta tiden mellan två pulser osv.
* Om man t.ex. har två ljusbarriär med ett känd avstånd mellan kan man mäta hastighet. Används på det portabla hastighetsvisningssystem jag har utvecklat till bilbanor (halkbana + race) där mätavståndet är 1m.
* Med två ljusbarriär placerat nära intill varandra kan man räkna personer in/ut (om det bara är en person som kan passera åt gången).
* Man kan ha två enheter som visar för var sin motor och skulle den ena flippa ut kan de vara kopplat så att de båda får signalerna från båda motorer och då kan ställas om till att visa hastigheten på båda motorer samtidig. Det ger back-up utan extra hårdvara eller snabba byten.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: RPM-räknare, PCB klart, ritningar finns med.

Inlägg av PeterH »

Intressant projekt, kommer du att ta fram några kort att sälja? Har du någon fungerande prototyp (bilder)?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: RPM-räknare, PCB klart, ritningar finns med.

Inlägg av Icecap »

Som jag skrev i första inlägget: Det var mest tidsfördriv. Men får jag en beställning på enheter nog är det inget problem. Och nej, jag har ingen prototyp, designen är i princip plankat rakt från SenionLemurens design som ju bevisligen fungerar bra.
Skriv svar