QBasic programmering, spara data, ladda subrutiner
Postat: 24 oktober 2012, 19:02:54
Håller på med ett spel i qbasic, inser fort att koderna kommer hamna i flera kb.
Vet någon om qbasic 7.1 har något max storlek av fil.
Samt om man kan göra så att man spar varje funktion, tex bank,inventory osv i separata bas filer.
Att sedan hämta alla olika ifrån menyn i första sidan i spelet.
Allt är text baserat.
Och ha en slags fil som spar alla värden, tex pengar,saker som man har köpt osv.
Och enkelt kunna hämta dess data ifrån enskild bas fil och på så sätt göra det enklare att ändra olika funktioner.
Att man har separata filer för alla saker i menyn
tex :
Bank.bas
Meny.bas
Shop.bas
Och en fil för värden som innehåller tex antal pengar.
Så måste ju alla olika bas filer kunna hämta datan och ändra den.
Vid tex köp i shop måste pengarna dras ifrån denna fil och tex en etta läggs på:
Flashlight = 1
Så att sedan meny,n kan läsa av värdet och man har då en ficklampa.
Låter allt bara struligt?
Vet någon om qbasic 7.1 har något max storlek av fil.
Samt om man kan göra så att man spar varje funktion, tex bank,inventory osv i separata bas filer.
Att sedan hämta alla olika ifrån menyn i första sidan i spelet.
Allt är text baserat.
Och ha en slags fil som spar alla värden, tex pengar,saker som man har köpt osv.
Och enkelt kunna hämta dess data ifrån enskild bas fil och på så sätt göra det enklare att ändra olika funktioner.
Att man har separata filer för alla saker i menyn
tex :
Bank.bas
Meny.bas
Shop.bas
Och en fil för värden som innehåller tex antal pengar.
Så måste ju alla olika bas filer kunna hämta datan och ändra den.
Vid tex köp i shop måste pengarna dras ifrån denna fil och tex en etta läggs på:
Flashlight = 1
Så att sedan meny,n kan läsa av värdet och man har då en ficklampa.
Låter allt bara struligt?