Sida 1 av 2
Spänningsreglering eller konstant ström?
Postat: 26 september 2012, 01:16:19
av Repaterion
Nu får det vara slut bytt med lampor för min nummerplåt på V70...
Tanken var att använda mig utav LED vita, fem i varje lamphus.
De har specen.
16-19000mcd
5mm
3,2-3,4Vdc
20mA
Min idé är att ge dessa något lägre ström ca 15mA istället för 20.
Så frågan är vilket som fungerar bäst, spänningsreglering eller en konstant strömgenerator?
Fördelarna med sp.reg. är ju att alla dioder får sin spänning oavsett om någon eller några LED stämplar ut, fast då måste jag sätta en resistor/LED för att dämpa strömmen.
Fördelen med konstant ström är ju att de kommer lysa med sin intensitet oavsett vad som händer, förutom när någon ger upp.
Tanken var att använda en LM317 som konstant ström. har några 2A liggandes, den totala strömmen bör bli i runda slängar 150mA beroende på resistorerna jag hittar.
Är rätt så seg i cellen nu så om ingen fattar riktigt hur jag tänker är allt i sin ordning

Re: Spänningsreglering eller konstant ström?
Postat: 26 september 2012, 01:38:03
av blueint
Lysdioderna bör kopplas i serie samt drivas med konstantströms reglering. Faller någon lysdiod bort som kortslutning så kompenseras det med mindre spänning som då ger konstant ström. Ljusstyrning sker med pulsbreddsmodulering (PWM) och då gärna med hög frekvens om man inte ska irritera andra trafikanter (> 4 kHz).
Re: Spänningsreglering eller konstant ström?
Postat: 26 september 2012, 01:51:08
av Repaterion
PWM var det ja, har inte kollat på detta.
Skulle det gå att använda en 555 och laborera med pulskvoten? Eller kräver det en krets som gör jobbet?
Re: Spänningsreglering eller konstant ström?
Postat: 26 september 2012, 02:01:02
av blueint
555:an duger säkert.
Så länge du inte vill ha CAN-bus till huvuddatorn som kommunicerar via 3G till din mobiltelefon

Re: Spänningsreglering eller konstant ström?
Postat: 26 september 2012, 06:22:13
av Icecap
I mitt tycke en alldels för krånglig lösning!
Det rör sig om 5 st LED i varje lamphus, koppla 2 st i serie med ett seriemotstådg. Det blir 2 st seriekopplingar + 1 st LED som också ska ha ett seriemotstånd. Enklare än så går det knappast att göra: 5 st LED + 3 st motstånd per lamphus.
Ingen elektronikklump som ska skruvas fast eller liknande.
Skillnaden i ljus kontra ström är obefintlig vid normala variationer av bilens spänning.
Re: Spänningsreglering eller konstant ström?
Postat: 26 september 2012, 07:28:32
av PHermansson
Håller med Icecap. Kiss så får du längre mtbf.
Re: Spänningsreglering eller konstant ström?
Postat: 26 september 2012, 10:04:45
av Repaterion
blueint: Bilen är en -98, och jag har inte hittat någon kommunikation.
Icecap: Ok.
Re: Spänningsreglering eller konstant ström?
Postat: 26 september 2012, 13:17:24
av Glenn
Nackdelen med begränsningsmotstånd är ju att spänningen i en bil varierar en del, men det kommer säkert funka bra ändå i praktiken.
Re: Spänningsreglering eller konstant ström?
Postat: 26 september 2012, 14:16:35
av Swech
Om man kostar på sig ett motstånd per lysdiod så blir spänningsvariationerna inte direkt märkbara.
Sen är det ju till nummerplåten..

Att blanda in PWM till detta är verkligen overkill
Swech
Re: Spänningsreglering eller konstant ström?
Postat: 26 september 2012, 14:29:05
av Icecap
Normalspänning (utan load-dump osv) ligger på 14,7V när motorn kör o det laddas. Med 2 st vita LED serie blir Vf 6,4V (worst case). Detta ger ett seriemotstånd på 553 ohm = 510 ohm som närmsta standardvärde.
510 ohm vid 14,7V ger 16,3mA.
När bilen är utan laddning kan spänningen sjunka till 12V, det ger då en ström på 11mA
Så visst varierar intensiteten men allvar: vem bryr sig? Jag har aldrig hört att det är livsviktigt att reg. plåtens ljus är på full styrka när bilen inte kör. Men är det ett problem, gör då som Swech skriver: ett motstånd per LED och saken är avklarat.
Re: Spänningsreglering eller konstant ström?
Postat: 26 september 2012, 14:35:25
av Nerre
Är det inte enklare att köpa en färdig lampa med LED? Det är väl vanliga spol-lampor som sitter där? Såna finns med LED numera.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... -V-421922/
Visst kan det vara kul att bygga själv, men om man sen ska sälja bilen så får man nog lite problem om man byggt en egen lösning, går den sönder lär ju ingen verkstad vilja reparera den. Går en LED-lampa sönder så kan den nya ägaren byta till en annan LED eller en vanlig glödlampa.
Re: Spänningsreglering eller konstant ström?
Postat: 26 september 2012, 15:59:23
av 4kTRB
Ska du inte ha RGB-LED så det ser coolt ut när du tex åker i en tunnel?
Rödgult mysljus på skyltarna när novembermörkret sänker sig och
skyltar som följer trafikljusens växlingar i kön till korsningen.
Får ju inte bli nåt fel då det klart så de bakom får för sig att det
är grönt när det är rött...
Re: Spänningsreglering eller konstant ström?
Postat: 26 september 2012, 23:00:58
av Super7
En liten fundering, hur mycket varierar ljuset i styrka på en vanlig glödlampa vid tomgång / marschfart ?
Re: Spänningsreglering eller konstant ström?
Postat: 27 september 2012, 06:46:20
av danei
Ingenting, laddningsregulatorn håller spänningen konstant.
Re: Spänningsreglering eller konstant ström?
Postat: 28 september 2012, 12:30:11
av Repaterion
4kTRB skrev:Ska du inte ha RGB-LED så det ser coolt ut när du tex åker i en tunnel?
Rödgult mysljus på skyltarna när novembermörkret sänker sig och
skyltar som följer trafikljusens växlingar i kön till korsningen.
Får ju inte bli nåt fel då det klart så de bakom får för sig att det
är grönt när det är rött...
För det första ang tunnlar så hittar du nog inte många här -> N 59° 11.549', E 12° 6.570'
Det andra är väll att reg. plåtens belysning skall vara vit har jag för mig, inte för att farbror blå är i vägen här ute...
Rött/grönt hmm det kan ju får lite vad skall man säga oanade händelser i rörels
Nerre skrev:
Är det inte enklare att köpa en färdig lampa med LED? Det är väl vanliga spol-lampor som sitter där? Såna finns med LED numera.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... -V-421922/
Visst kan det vara kul att bygga själv, men om man sen ska sälja bilen så får man nog lite problem om man byggt en egen lösning, går den sönder lär ju ingen verkstad vilja reparera den. Går en LED-lampa sönder så kan den nya ägaren byta till en annan LED eller en vanlig glödlampa.
421936 som biltema har lyser som det ser ut rakt fram, och dessa lampor sitter i ca 40* vinkel så jag tror inte att dessa kommer belysa plåten.
Det andra är ju att även dessa kommer kontaktytor att ärga bort.
Enklare kanske det är eller föresten, håller på att blir skogstokig innan jag pillat in lamphelvetet

i den där sockel på V70.
Sitter och vänta på en 100pack vita dioder, resistorerna har jag redan.
Handen på hjärtat inte hade du väll suttit på detta forum om du alltid valt den enkla vägen
Är ganska säker på att en försäljning inte blir aktuell på denna bil det är en V70 -98 som snart är inkörd (37700mil)
Rostfri, går som en klocka, startar i alla väder, en aning törstig i dags läget.
Sockeln som dessa lampor sitter i är en gummiflärp som fungerar som både packning och sockel kan man säga, som ansluts till bilens befintliga elsystem via en kontakt.
Så om den nya ägaren skall byta och inte får ljus i grejerna så åker denne kanske till Volvo och ber om hjälp eller köper delen själv och byter, detta sitter tillsammans med handtaget på luckan kan man säga.
Hittar ingen bild på den nu annars hade jag länkat.
Icecap skrev:
Normalspänning (utan load-dump osv) ligger på 14,7V när motorn kör o det laddas. Med 2 st vita LED serie blir Vf 6,4V (worst case). Detta ger ett seriemotstånd på 553 ohm = 510 ohm som närmsta standardvärde.
510 ohm vid 14,7V ger 16,3mA.
Worst case skriver du?
HUr menar du nu, är det resistorvärdena i förhållande till strömmen du tänker på då? för de jag har hojtat in ligger i spannet 3,2-3,4V