Parametrar i Fanuc0

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Parametrar i Fanuc0

Inlägg av DW »

I tråden Mätinstrument / verktyg ställer lite frågor om hur RS232 kan kontrolleras från portarna på en pc/cnc.

Eftersom jag aldrig kört Fanuc0 eller har hum om hur jag aktiverar o ändrar i olika parametrar vill jag gärna få hjälp
med detta enkla. Nedan kommer 3 bilder på parametrar jag inte vet om de är rätt eller fel.
Fråga ett är. Hur aktiverar jag en justering (var är enter-knappen)
DSC09163.JPG[/attachment [attachment=1]DSC09168.JPG
DSC09170.JPG
Bild 2 PWE power? 0 eller 1

Sista bilden. >Para. 0002 skall vara 10000001 Hur väljer jag / justerar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Parametrar i Fanuc0

Inlägg av svenne1985 »

Nu har jag bara jobbat med modernare fanuc system, bör finnas ett vred edit, run/prg (osäker på stavning) zero return och ett läge MDI, mdi om går ditt så skall du kunna i någon under meny parameter write ändras till 1. Detta är nog det enda jag kan hjälpa dig med..
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Parametrar i Fanuc0

Inlägg av DW »

Tack för svaret svenne1985 :tumupp:
Jag skall göra ett försök o återkomma!

kanon!
Med knappen
/,#
EOB + INPUT i MDI mode funkade byte av parameter :tumupp:

Jag lägger in några bilder på panelen så får vi se om någon annan känner igen den. Alla tipps om vad som är
vad är bra. Speciellt i parameter ändringar.
DSC09177.JPG
DSC09174.JPG
DSC09173.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Parametrar i Fanuc0

Inlägg av svenne1985 »

2a bilden: PWE bör vara parameter write enabled, dock när du har den aktiverad (1) så gäller det vara försiktig, systemet skiter i vad du skriver den bara sväljer det, även om det betyder slår bakut och inte vill starta mer sen ... ringa fanuc gör man inte, kosta runt 10k för en halvtimme...

kolla om denna pdf hjälper dig..
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... iZL6MItOBg
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: Parametrar i Fanuc0

Inlägg av Swemill »

Hej Dan! Såg ditt mail, är hemma om för att sova lite och ska jobba igen om 5 timmar så det får bli några saker lite snabbt bara...
Du skrev att "PSK" blinkade till vid överföring innan larm 086. Förmodligen är det "LSK" det står och detta är rätt = "Label Skip" (funktion när man kör online "DNC"). När RS232 sedan mottager data så övergår LSK till input (eller output). Larmet 086 är troligen för att datan inte kommer - kabeln rätt kopplad?

"PWE" står för Parameter Write Enable, och denna måsta vara 1 = Enable om du ska ändra (vissa går att ändra endå). För att ändra parametrar brukar man behöva vara i MDI-läge. Vissa kräver även att nödstoppen ska vara intryckt.
Någon "Enter"-knapp finns inte utan det är Input eller i vissa fall Insert knappen. EOB = End of block och även denna behövs för att få in kommando i t.ex prg och MDI.

Här är i varje fall en länk där du kanske kan hitta lite nyttigt under Fanuc 0 reference:
http://www.memex.ca/index.php?option=co ... &Itemid=10

Har du koll på hur prg. ska se ut för att skickas med % och prg.nr?

Mvh. Jocke
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Parametrar i Fanuc0

Inlägg av DW »

-tack förhjälpen Jocke :tumupp:
Kabeln är säker inte riktig trotts att jag gjorde en enl schema. Men igår innan jag lödde om den så kom det fram LSK
som du skrev i en sekund innan error 86 som hänvisar till att PWR ej är 1. Med trådarna enl nedan så och PWR 1 får jag annat fel. Larm om att PWR är 1 !!!

25--------9pol
2----2
3----3 detta är ovanligt enlig mej. men det kan vara en hårdvaruhandskakning brukligt är ju (2--3 3--2)
7----5

bygla
4--5_______ 7--8
6--8--20___ 1--4--6

Jag har ett schema till som nedan att prova. Det du beskriver var god hjälp. Filernas start o slut har jag fått av dej innan.

O som Olle skall ej vara med eller? eller är det sub anrop i Fanuc?

%
:1463 (PROGRAM NAMN / NUMMER)
M12
M01 T3M6 (BORR )
G80G40G54T8
G0G90G43X0Y0Z50.H3S1415M3
G81Z-23.1F342.R2.M8
M05;
M30;
%;
Fanuc 0 Cable setting.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: Parametrar i Fanuc0

Inlägg av Swemill »

Att PWE skulle vara 1 för att sända prg. har jag aldrig hört talas om eller varit med om tidigare... Inte på 0M, eller någon betydligt tidigare eller senare kontroll...

O används bara i maskinen för att "döpa" / skapa ett program tex. O1463 (PROGRAM NAMN / NUMMER) - istället för att använda : som man gör på pc'n ("O"et brukar även komma automatiskt när ett nytt prg. namnges).

Dock ser ditt prg. lite konstigt ut och du har nog fått raderna lite fel?
Jag vill ha det såhär:

%
:1463 (PROGRAM NAMN / NUMMER)
G0G91G28
Z0
T3M6 (BORR )
G80G40G54
G0G90G43X0Y0Z50.H3S1415M3
G81Z-23.1F342.R2.M8
G80M9
G0G91G28
Z0
Y0
M30
%

Alltså inte M12 = en "custom" M-kod i mina maskiner som står för:
G0G91G28
Z0 (går till "nolla" - verktygsbytes position innan byte)

Lägger istället dit det OM bytet ska va med... Egentligen skulle du skippat bytet med då vissa maskiner använder en andra ref. punkt = G30 för ett verktygsbyte...

Inte MO1 på samma rad som T, men det går kanske? M01 = optional stop / paus, så denna behövs egentligen heller inte...
Inget T8 efter G54, detta ropar på verktyg i växlaren och funkar inte på alla.
Du hade ingen G80 - urkoppling efter G81.
Sedan låg det några ; = "EOB" - End of Block i maskinen, men det blir det automatiskt när man sänder.
Skippade även M05 = Spindel stopp som troligen inte behövs innan M30. Använder detta endast i vissa maskiner innan M01 paus då inte alla stannar spindeln på M01.
Lägger även till att gå till "nolla" i Z och Y innan prg. slut.

Mvh. Jocke

EDIT: M6 påstår vissa man inte ska använda på samma rad som verktyget alltså istället:
T3
M6

Har nog påpekat detta tidigare i mail också men det har alltid funkat för mig.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Parametrar i Fanuc0

Inlägg av DW »

va bra Swemill :tumupp:
I nuläget är jag osäker på om PWE skulle vara 1 för just hårdvaruhandskakning som vid strömmande G-kod.
(hittade inte rätt namn xxx Feed) Så felet ligger säkert på kabeln.

Det är nog en del små detaljer som jag inte är hemma på ännu. Mest i menyhanteringen för g-koden är jag inte orolig.
Vad gäller din kod. -jag har säkert kastat om lite i programmet. Ville inte visa mer pga att det kom från dej + kund.
Memex är bra!

Tack så länge! gör ett nytt försök med kabeln i morrn.
Skriv svar