Raketmotorbygge

Berätta om dina pågående projekt.
malte93
Inlägg: 110
Blev medlem: 13 augusti 2012, 21:20:13
Ort: Vännäs

Raketmotorbygge

Inlägg av malte93 »

Uppdatering - 2016-03-01
Det är nu 1288 dagar sedan jag startade denna tråd och mycket har hänt med raketprojektet sedan dess men allt går att följa här i tråden.

Till dagens datum har fem raketer stått på startrampen varav fyra raketer har även lämnat den utan explosion.
Bild


Det huvudsakliga målet med detta projekt är att bygga en raket med tillräckligt mycket Δv för att nå en höjd på över 100km även känt som Karmanlinjen (gränsen till rymden). Hela projektet är icke vinstdrivande men det drivs under min firma Wendernes Technology på grund av att de kemikalier som används inte får användas av privatpersoner i Sverige.


Projektets webbsida: http://nrc.space/








malte93 (00.09 2012-08-21) skrev:För drygt en vecka sedan startade jag en tråd i Idébanken om mitt planerade bygge av en hybrid raketmotor. Tråden arkiverades och jag har sedan dess haft kontakt med både hcb och GeekJoan, igår kväll fick jag ett OK så här kommer en tråd om mitt bygge.

En skiss(ej i skala) som visar hur motorn är tänkt att vara uppbyggd:
Bild

Motorn fungerar som så att en komprimerad gas(CO2, helium) trycker väteperoxiden in över en katalysator(KMnO4/MnO2/Ag) där bryts väteperoxiden ner till vatten och syrgas, syrgasen förbränner sedan det fasta bränslet(socker/paraffin/epoxi) de heta gaserna tvingas ut från motorn och där har vi vår lyftkraft.

Innan motorn byggs kommer en betydligt mindre version i PVC att byggas den kommer dock inte ha någon gastank utan en kompressor kommer kopplas direkt till H2O2-tanken. Jag är väl medveten om risken att skit i den komprimerade luften kan få väteperoxiden att brytas ner, men denna lilla motor kommer endast att köras med högstabiliserad väteperoxid med en koncentration av 59,5% samt så kommer ventilen till tanken från kompressorn att öppnas bara sekunder innan start av motorn. ideén att bygga en raketmotor i PVC kommer från Alberto Gassol - http://www.intertlan.com/cohetes/hybrids/ han använder lustgas som syre.


Här är då början på PVC H2O2-tanken till testmotorn, har ej kunnat limma fast den nedre ändpluggen till tanken på grund av att jag ej hade någon kulventil och sexkantsnippel i rostfritt stål hemma.
Tanken rymmer strax över 1,3 Liter
Bild
Testmotorn:
Bränsle: Socker
Syre: H2O2 - 59,5% 1,3l
Katalysator: MnO2


Angående väteperoxiden så har jag ej något tillstånd vilket innebär att jag får ha 99l med en koncentration på max 59,9%. Ansökan om att få inneha samt sälja högkoncentrerad väteperoxid till företag och privatpersoner med tillstånd är dock inlämnad av mitt företag.


Så varför bygger jag inte bara en fastbränsleraketmotor?
1) För lätt.
2) För säkert.
3) Kräver tillstånd för tillverkning av explosiva varor av msb.
Senast redigerad av malte93 1 mars 2016, 20:00:01, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Raketmotor bygge

Inlägg av TomasL »

Hmm, bara en undring, varför är den ursprungliga tråden borta, kul projekt förresten.
Lycka till
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32572
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Raketmotor bygge

Inlägg av säter »

varför är den ursprungliga tråden borta
Det undrar jag med.

Jag ser med spänning fram emot fortsättningen på tråden. :tumupp:
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Raketmotor bygge

Inlägg av Fortran »

Det undrar jag med.
Men jag skulle väl tippa på att det beror på att det är farligt om man inte vet vad man sysslar med, förmodligen olagligt om man inte pratat med luftfartsverket (ingen aning, men jag antar).. såna saker.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Raketmotor bygge

Inlägg av svanted »

hybridmotorer är inte olagligt men väl fastbränsle, raketflygarsajter brukar åckså undvika inlägg om typ ingredienser till fastbränslemotorer p.g.a. det åckså kan användas till citat: "tveksamma ändamål"....
sen kan man ju undra hur mycket elektronik en hyridmotor innehåller.....
är det inte fel forum, eller åtmintone kategori?
malte93
Inlägg: 110
Blev medlem: 13 augusti 2012, 21:20:13
Ort: Vännäs

Re: Raketmotor bygge

Inlägg av malte93 »

Den förra tråden arkiverades på grund av frågetecken kring min verksamhet.
Dom ville helt enkelt ta det säkra före det osäkra och fastställa så min verksamhet bedrevs inom lagens gränser angående hantering och försäljning av kemikalier.
-----
svanted skrev:sen kan man ju undra hur mycket elektronik en hyridmotor innehåller.....
är det inte fel forum, eller åtmintone kategori?
Ventilerna styrs av en mikroprocessor som i sin tur får en trådlös signal(nyckel-64bit) från en enhet i "kontrollrummet" som jag styr. Sedan ska både temperatur och tryck mätas i motorn. En testanordning ska också byggas för att mäta motorns dragkraft.
Så, jo det är en hel del elektronik.
-----
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Raketmotor bygge

Inlägg av dar303 »

Mycket intressant, sånt som man alltid velat göra men aldrig har haft resurser/mod/tid att testa!
Angående elektronikrelaterat innehåll så antar jag att dragkraften ska mätas (lastceller, datainsamling?) och att själva raketen ska ha en elektronikmodul (kanske med telemetri t.om?)
Och har vi tur kommer CAD-ritningar, CNC:ade delar och kanske simuleringar? :)
malte93
Inlägg: 110
Blev medlem: 13 augusti 2012, 21:20:13
Ort: Vännäs

Re: Raketmotor bygge

Inlägg av malte93 »

dar303:
:shock: Ditt inlägg stämmer exakt!
wapper
Inlägg: 40
Blev medlem: 8 augusti 2012, 02:37:53

Re: Raketmotor bygge

Inlägg av wapper »

Krävs det något särskilt tillstånd om man som privatperson vill köpa fyra 25 kg säckar av vardera Aluminium, Kaliumklorat och Svavel från ditt företag Malte?
malte93
Inlägg: 110
Blev medlem: 13 augusti 2012, 21:20:13
Ort: Vännäs

Re: Raketmotor bygge

Inlägg av malte93 »

Vi tar det där i ett PM
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Raketmotor bygge

Inlägg av blueint »

En elektroniktillämpning är styrningssystem..
Lightsource
Inlägg: 40
Blev medlem: 12 december 2011, 21:52:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Raketmotor bygge

Inlägg av Lightsource »

malte93 skrev: Så varför bygger jag inte bara en fastbränsleraketmotor?
1) För lätt.
2) För säkert.
3) Kräver tillstånd för tillverkning av explosiva varor av msb.
haha underbart! :) Denna tråd skall följas!
Kammlake
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 maj 2009, 17:29:10
Ort: Jönköping

Re: Raketmotor bygge

Inlägg av Kammlake »

Hejsan!
Nu blev jag allt inspirerad... Jag byggde en väteperoxidraket för många år sedan. Den blev aldrig något som var ute och körde (tänkte sätta den på en liten radiostyrd bil eller nåt) men jag testade den i en liten testbänk. Min var ganska enkel med en KMnO4 katalysator. Motorn fräste på rejält när man körde igång den. Gick dock bara tills katalysatorn lösts upp helt(eller i alla fall slungades ut) vilket bara var ca 5s.

Får man fråga varifrån du köper din 59,5%-iga väteperoxid och vad den kostar? Om det nu inte inkräktar på din affärsidé vilket det ju säkert skulle kunna göra...

Sen är det väl min plikt att berätta att jag i mina unga år fått en plastflaska att explodera innehållande väteperoxid och saltsyra (etsvätska). Väteperoxiden sönderföll i plastflaskan med skruvlock. Som tur väl var jag inte i rummet när det hände för hela rummet blev helt nedstänkt av H2O2 och HCl. Flaskan var uppfläkt... Det är ju i och för sig något liknande du är ute efter fast lite mer konrollerat :)

Lycka till och för allt i världen :ajabaja::
Stay green...

/Kammlake
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Raketmotor bygge

Inlägg av blueint »

Något man kanske kan låta robotar laborera med?
(så man får behålla sin egen kropp i ursprungsskick)
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Raketmotor bygge

Inlägg av DW »

Vännäs, FOI 5 ligger ju i närheten. De är ju experter på kemiska stridsmedel och således hur de sprids
med raketer, granater, robotar. Har inte Vännäs haft en provstation för skjutning med robotar tidigare?
Vännäs verken? eller är jag ute o reser i det fria cyber :)
Skriv svar