Det är nu 1288 dagar sedan jag startade denna tråd och mycket har hänt med raketprojektet sedan dess men allt går att följa här i tråden.
Till dagens datum har fem raketer stått på startrampen varav fyra raketer har även lämnat den utan explosion.
Det huvudsakliga målet med detta projekt är att bygga en raket med tillräckligt mycket Δv för att nå en höjd på över 100km även känt som Karmanlinjen (gränsen till rymden). Hela projektet är icke vinstdrivande men det drivs under min firma Wendernes Technology på grund av att de kemikalier som används inte får användas av privatpersoner i Sverige.
Projektets webbsida: http://nrc.space/
malte93 (00.09 2012-08-21) skrev:För drygt en vecka sedan startade jag en tråd i Idébanken om mitt planerade bygge av en hybrid raketmotor. Tråden arkiverades och jag har sedan dess haft kontakt med både hcb och GeekJoan, igår kväll fick jag ett OK så här kommer en tråd om mitt bygge.
En skiss(ej i skala) som visar hur motorn är tänkt att vara uppbyggd:
Motorn fungerar som så att en komprimerad gas(CO2, helium) trycker väteperoxiden in över en katalysator(KMnO4/MnO2/Ag) där bryts väteperoxiden ner till vatten och syrgas, syrgasen förbränner sedan det fasta bränslet(socker/paraffin/epoxi) de heta gaserna tvingas ut från motorn och där har vi vår lyftkraft.
Innan motorn byggs kommer en betydligt mindre version i PVC att byggas den kommer dock inte ha någon gastank utan en kompressor kommer kopplas direkt till H2O2-tanken. Jag är väl medveten om risken att skit i den komprimerade luften kan få väteperoxiden att brytas ner, men denna lilla motor kommer endast att köras med högstabiliserad väteperoxid med en koncentration av 59,5% samt så kommer ventilen till tanken från kompressorn att öppnas bara sekunder innan start av motorn. ideén att bygga en raketmotor i PVC kommer från Alberto Gassol - http://www.intertlan.com/cohetes/hybrids/ han använder lustgas som syre.
Här är då början på PVC H2O2-tanken till testmotorn, har ej kunnat limma fast den nedre ändpluggen till tanken på grund av att jag ej hade någon kulventil och sexkantsnippel i rostfritt stål hemma.
Tanken rymmer strax över 1,3 Liter
Testmotorn:
Bränsle: Socker
Syre: H2O2 - 59,5% 1,3l
Katalysator: MnO2
Angående väteperoxiden så har jag ej något tillstånd vilket innebär att jag får ha 99l med en koncentration på max 59,9%. Ansökan om att få inneha samt sälja högkoncentrerad väteperoxid till företag och privatpersoner med tillstånd är dock inlämnad av mitt företag.
Så varför bygger jag inte bara en fastbränsleraketmotor?
1) För lätt.
2) För säkert.
3) Kräver tillstånd för tillverkning av explosiva varor av msb.