1-hjuligt släp till cykeln

Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av 90kar08 »

Hur funkar kopplingen, dvs hur manövrerar man den?

Jag har ju byggt en minibike med liknande motor och transmission och där funkar det fint, men där är kopplingen fotstyrd,
dvs man trycker på en pedal när man vill köra så man har rätt ordentligt med kraft som spänner remmen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Originalet från gräsklipparen fungerar vid att remhjulet medelst ett kabel kan flyttas bort från motorn. Detta stramar upp remmen och den "kopplas in" på det vis.

Betjäningen sker via ett extra bromhandtag jag har monterat, alltså ett dödmansgrepp.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Buggrapport:
1: Herrejösses vad allting vibrerar! Korgen vibrerar sönder när motorn är igång.
2: Remmen slits och allt börjar slira.
3: Den jävla kedja till hjulet vägrar stanna på plats!
4: Kedjestramaren pajade!
5: Inkopplingsvajern ska dras så in åt vassen hårt för att det ska fungera bra.

Avhjälpning:
1: Ska svetsa fast förstärkningar lita varstans på korgen. Han även monterat gummikuddar mellan motorns ram och kärran och det verkar ha hjälpt lite.
2: Har monterat ett sparkcykelhjul som jag har "nött" plant, sitter i en slits så att jag kan justera positionen i höjdled. Då kan man spänna upp remmen. Fungerar kalasbra!
3: Blev löst då jag åtgärdade punkt 4.
4. Monterat en ny, tog helt enkelt bakre växelförare från en racerväxel och monterade den. Verkar fungera skitbra och kedjan hoppar inte av längre.
5: Har flyttat infästningen av kabeln så att den ska dra rakare. Stor skillnad - till det bättre!

Slutsumman: Nu verkar det fungera som det ska, inkopplingen verkar greppa 100% numera då jag kan ställa remspänningen, en provtur gav att motorns hastighetsreglering träder i kraft vid 41,5 km/t och det är en ganska lagom fart tycker jag. På väg upp för en otrevlig backe höll den 33 km/t så det var OK.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av SeniorLemuren »

:tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av gOry »

Icecap skrev:Buggrapport:
2: Har monterat ett sparkcykelhjul som jag har "nött" plant, sitter i en slits så att jag kan justera positionen i höjdled. Då kan man spänna upp remmen. Fungerar kalasbra!
Hade du bott närmre hade du kunnat komma och hämta en riktig excentrisk kullagrad spännrulle.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

gOry: Snällt av dig - men man tar vad man har och det fungerar ju tydligen :D

Sedan kan jag inte låta bli att tycka att det är kul att mickla på detta vis, att stycka ihop helt omöjliga grejer och få dom att fungera. Är väl lite skadad...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Långtest idag! Körde en "liten" tur för att testa allting och för att få en höstaktig tur och lite småsaker visade sig.

* Att hålla dödmansgreppet med kraft i lång tid leder till avdomnat hand. Ska lösas och jag vet hur, ska bara bygga om lite.
* Bränsleekonomi! Körde 65km i ett svep, uteslutande med motorkraft. Snitthastighet på 37,2 km/t och det gick åt ung. 9 dl. Så ung. 70km/l drar den vid "full gas" och det får väl vara godkänd.
* Korgen jag kan ha grejer i vibrerar dock sönder om den är utan last, sedan är det också en synnerligt klen korg. Får väl hitta en grövre någon gång - eller bygga en låda istället kanske? Ska fundera på låda.

Allt i allt: jag anser att jag har uppfyllt min målsättning: att bygga en kul grej som kan vara användbar. Och kul är den!
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av MiaM »

Med tanke på vibrationer, slirningar, remslitage, dödmansgreppdomnande o.s.v. så är kanske den där elhybridtanken mer och mer lockande? :)

Det går ju att bara koppla generatorn direkt till en elmotor (och låta ett "gasreglage"/dödmansgrepp styra magnetiseringen av generatorn om du kör en AC-generator). Vibrationerna kan väl undvikas genom att allt hängs upp rejält fjädrande.

Förresten, kan det vara så att klipparmotorn egentligen vill ha sin knivrotor som vibrationsdämpare?

En optimal drivremlösning kan säkert ha bättre verkningsgrad men en kvalificerad gissning är väl att när man gör en hembyggd konstruktion så borde väl bra generator+elmotor ge mindre förluster dessutom?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Med tanke på att hela konstruktionen är byggt av grejer från skrotlådan är jag mycket nöjd.

Laddhybriden är ett mål för framtiden, dvs. när jag har ekonomi till mer än bara att få mat för dagen, något som för tillfället är ganska svårt. Pga. en del juridisk trassel pga. en falsk anmälan är min ekonomi synnerligt krossat för tillfället och då jag inte har varken generator eller elmotor i "skrotbingan" får det vänta till jag får råd.

Under de senaste månader har jag förlorat drygt 15 kg och all tilltro till den svenska rättvisa...
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av arvidb »

Tråkigt att höra, men bra ändå att du har tillräckligt med energi kvar för att skriva i denna mycket intressanta tråd! Keep it up!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Åh ja... Har byggt en låda på kärran i 4mm plywood, ser inte allt för jävligt ut men vackert? Inte då!

Har testat att köra långt med kärran, drog en tur på 65 km uteslutande med motorkraft, den drog strax under litern, går alltså ung. 70 km/l vid 40 km/t. Ganska OK.

Skulle åka till Karlstad idag, hade en del jobb där. Tänkte mig att ha motor nästan hela vägen men efter 20 km sket det sig: fästet för kopplingsmojängen bröt av. Efter en längre harang av ett större antal okvädesord på 3 olika språk gömde jag kärran inne i skogen och cyklade vidare.

Kom till Karlstad, gjorde jobbet, drog hemåt igen. Tog kärran med hem, det var segt, speciellt då jag är ganska stel i benen för tillfället, tror att jag har någon virus i kroppen för tillfället.

Imorgon ska jag laga det trasiga samt förstärka det så det inte händer igen. Sedan ska jag bygga en ny dragstrång med det nya kardanled jag köpte och medan jag är igång avser jag att bygga en helt ny stomme för kärran i grövre material, jag anser att den har visat sin nytta och jag märker att den har blivit lätt deform pga. klena material.

Tillkopplingen kräver en hel del kraft vilket efter en timme eller så ger stelhet i handen. Jag har därför tänkt ut en lösning som blir tyngre att dra åt men väl inkopplat kommer hållkraften att vara avsevärd lägre. Den får jag bygga sedan.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av danielr112 »

Inte funderat på att fästa kärran vid bakhjulet istället? Då kan du göra kärran relativt lätt men ändå stark istället för att ha stången upp mot "sadelinfästningen?"
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Glenn »

Icecap skrev: Har testat att köra långt med kärran, drog en tur på 65 km uteslutande med motorkraft, den drog strax under litern, går alltså ung. 70 km/l vid 40 km/t. Ganska OK.
Låter väldigt mycket tycker jag, undrar var förlusterna finns ?

Min gamla zündapp från '64 drog tex 0.2l/mil, vid ungefär samma hastighet också. (Vilket f.ö gjorde att 12literstanken räckte 60mil, vilket är ganska precis så långt jag kommer med full tank i min nuvarande bil, synd bara att det går i ~55l soppa då.. och att full tank kostar typ 900:-, på dappen kostade det snarare 50 spänn..)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

danielr112: Tanken har funnits men jag har förkastat den igen. Orsaken är att min liggcykel är fullt avfjädrat varför extra vikt på bakhjulet blir en kraftig belastning på ekarna. Min erfarenhet med det är att de då dör i parti och minut pga. utmattningsbrott, något jag har haft en hel del problem med på min lastcykel fram till jag fick skaffat extra tjocka ekar och stränga om det hela.

Dessutom är inkopplingen på två punkter på en bakhjulskopplat kärra, som båda ska vara väl smorda och säkrade, det är inte så kul om ena sidan hoppar av under färd. Min nuvarande koppling sitter skyddad strax under sitsen, det är bara ett kopplingspunkt som till råka på allt har visat sig vara väldigt stabilt och säkringen är snabb att säkra och ta bort (saxpinne). Kopplingsplattan som går i ingrepp är enkel att framställa men kardankopplingen är lite av en bitch.

En bakhjulskopplat kärra är dock inte mycket bättre på den punkt, där ska man i praktiken ha en framdel av en cykelram med framgaffel för att bygga den, den blir skvättat ned med sand, jord & grus från bakhjulet och kräver därför en del underhåll. Sist men inte minst är trycket bakom cykeln så med en skjuvande motorkraft i en sväng ville jag få en kännbar överstyrning och det känns inte helt rätt så att säga.

Men till mindre extrema kärror än denna typ (jag menar 3,5hk, 148cm³, bakhjulsdriven...) har den typ av koppling definitivt en berättigande. Den medger låg kärra - vilket ger mindre "vältkraft" och lägre luftmotstånd då hjulen ändå ger en massa virvlar i den höjd, sidovind får mindre kraft på kärran pga. den låga profil osv. så det är definitivt inte en dålig lösning - men just till denna funktion är jag inte kär i den så att säga.

Glenn: jaa... säg det du. Fet gubbe på cykel, driven av en B&S-motor, drar 0,143l/mil. Inte i överkant tycker jag, den har resurs när det blir backa upp, de 40 km/t är den inbyggda hastighetsbegränsning som träder in. Men B&S är ju knappast något under av effektivitet, skulle jag få för mig att t.ex. optimera tändningen lär jag nog kunde få en mer civiliserat gång på motorn, bredare varvområde och bättre ekonomi, en bättre förgasare ville ge en del ekonomivinst - eller kanske kombinera tändningens µC med en insprutningsfunktion?

Sedan är en lågtkomprimerat sidoventilare inte heller mycket att skryta med - men det slår det att cykla hela sträckan med benkraft enbart med hästlängder och det kostar mycket mindre än att ta bussen/bilen, alltså är det helt OK. Sedan kan jag inte neka till att det är lite kul att bygga och mickla och få till att verka...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Lennart Aspenryd »

När detta blir en full hybrid är det verkligen rätt tänk.
När vi var nere i Tyskland nu kollade jag in några enhjulingar, är inte helt klar på fördelar med tryck fram mot bakhjulsaxeln respektive sadelstolpe. Men sadelstolpe borde ge en lugnare (balanserad) infästning ur vridsynpunkt.

Visst är det rätt!
http://feber.se/pryl/art/232488/cykelsl ... om_inte_o/
Skriv svar