1-hjuligt släp till cykeln

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Eftersom detta ekipage skall användas för transportsträckor, kan det vara vettigt med konstant motorvarv för marchfarten!
Skulle inte det kunna fungera?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Jorå, det vore bäst så. Mitt första steg är att jag ska få kopplingsdelen att fungera utan att den jä... kedja ramlar av, det kräver en del ändringar medelst svets & vinkelslip.

När den delen är klar ska jag testa konceptet som sådan, jag vet redan att själva släpet fungerar bra då jag testade att cykla 11 mil med det med grejer på, dock utan motorn.

Om jag kan få det mekaniska att fungera bra kunde jag tänka mig att först bygga en "riktig" tändning, det kräver dock att jag kan bygga på en liten generator till laddning av ett litet 12V batteri, sedan är resten rimligt enkelt. I samband med denna tändning kommer jag att använda en µC för att styra förtändning osv. och medan jag då är igång kan jag likaväl fixa en RC-servo utgång som sedan ska styra gasspjället och då har jag ju en del funktioner så som konstant hastighet, accelerering, tomgångskontroll osv.

När jag sedan har fått byggt min "Liggcykel klass 3"++ kan jag modifiera skiten till att uteslutande dra någon generator i herrstorlek som sedan kan ladda cykelns ackumulator under drift vilket då ger en laddhybrid cykel klass 3.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av danielr112 »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Repaterion »

Icecap: Du har för kort arbetsdag...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Då så, nu börjar det dra ihop sig. Jag har ändrat på "kopplingen" så att vinkeln gentemot cykelkedjan blev OK, dock visade test med motor igång att kedjan ville hoppa av. Alltså monterade jag en kedjestramare och det hjälpte en del men jag kom inte helt i mål ändå, kedjan ville gärna hoppa av uppe vid lilla kugghjulet.

Detta blev löst vid att ta två kugghjul med större diameter på ömse sidor och driv-kugghjulet och slipa till dom så att de bildar ett par skivor som håller kedjan på plats.

Nu har jag dels testat att klossa upp skiten o låta motorn driva och jag har precis varit en sväng till SeniorLemurens båt - men han var inte där så jag kunde inte skryta. Turen fram o tillbaka var utan motorn igång och mest en test av att inget ville falla av pga. ojämnheter i vägen.

Vajern som är knytet upp på röret upp är kopplingsvajern som ska läggas in i dödmansgreppet, ville inte lägga in den om farbror blå ville hälsa på.

Plåtat vid min kompis' Stridsbåt 90 såklart, häftigt ska det vara! :vissla:
2012-09-03 16.23.08.jpg
Lite tydligare med fläktremskopplingen:
2012-09-03 16.23.15.jpg
Kedjan med lite grejer, man ser kedjestramaren (ombyggd bakväxel)
2012-09-03 16.23.28.jpg
Hela ekipaget sett bakifrån, inte så brett faktisk.
2012-09-03 16.23.50.jpg
Kvar är att skapa en kåpa på något vis, lite för att skydda mot regn och till stor del mot nyfikna blickar...

Hela motorramen som bär motor och drivningen kan bultas av medelst 4 st M8 så skulle allt skita sig rejält men jag får lite tid på mig kan jag rent faktisk skruva av motorn och dra bort kabeln på ung. 5 minuter och ställa in den ett ställe där den inte syns...

Jag ska testa funktionaliteten men jag har upptäckt an spricka i ramen på cykeln som måste svetsas först.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Icecap 3 september 2012, 19:39:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
marr125
Inlägg: 657
Blev medlem: 25 september 2010, 19:32:05
Ort: Dalarna

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av marr125 »

jag byggde en trehjuling i storlek av en barn trehuling (LIVSFARLIG) med en liknande motor briggs 5,5hk när jag åkte på tomgång så den puf puf puf gick den typ 30 :shock: när jag gasade vart jag livrädd kan man väl säga som tur gick remmen av så nu har jag inte rört den :D

Snyggt Bygge! :tumupp:
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av MiaM »

Vad sägs om att direkt på själva cykeln ha "elcykelgrejer", och använda släpkärran som batteriladdare?


Bonusfråga: Vilket hjul är egentligen minst/mest farligt att driva på på en sånhär manick? Det känns som att det kan gå åt skogen oavsett om det är cykelns bakhjul eller kärrans hjul som släpper, fast om cykelns hjul släpper så kanske du kan räta upp det om du har broms på själva kärran?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Jag har långt gångna planer på att bygga en "Cykel Klass 3" med en rejäl ackumulatorbank. När/om den blir verklighet (beror på vissa specifika händelser inom en rimlig framtid) kommer den att ha en generator man trampar, laddningen kontra tramp-RPM styrs av elektronik och bakhjulet drivs med en 1kW motor. Min tanke är då att det ska vara en liggcykel, dels för lägre luftmotstånd men mest för att det är det rätta sättet att cykla på.

Mina tankar har sedan gått så långt att motorn kan kopplas bort från hjulet på kärran och istället driva en generator i lagom storlek (upp till 2,5kW blir bra) vilket i essens gör att den cykel blir en laddhybrid med extrem räckvidd.

Jag har även tankar på att utveckla mjukvara till styrningen (måste ju såklart finnas en µC till det hela!) som medger att man kan aktivera andra parameter om man befinner sig inom inhägnad område där trafiklagar inte gäller, under sådana omständigheter skulle den kunde toppa 65-70 km/t utan att svettas och utan att trampa. Dock ska denna funktion inte aktiveras utanför inhägnad område varför jag fundera lite över hur man kan säkerställa att den är laglig vid normal användning, jag vill ju inte bryta mot lagen. :vissla:

Denna cykel kommer att betyda att jag kan pendla mina 11 mil till & från jobbet med en snitthastighet på teoretisk 40km/t utan att trampa, detta ville dock vara olagligt med tanke på reglerna för "Cykel Klass 3" så det är bara teori ju! Men att ha hjälp-skjuts i backarna skulle vara väldigt trevligt! Då jag redan har hållit 26,1 km/t i snitt ena vägen utan annat än muskelkraft är det ju ingen större hjälp när motorns hjälpfunktion ska sluta vid 25 km/t men att inte behöva tänka på att man måste äta inom en viss tid innan man åker för att vara säker på att blodsockernivån räcker till ville vara trevligt, hjälpen ville helt enkelt "jämna ut" backarna.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Rohan »

En diesel-elektrisk hybrid vore ju riktigt fint. Man får ju hoppas att effektiviteten ökar så mycket att det kompenserar för vikten av batteripack och elektrisk motor.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Jo, problemet är att en dieselmotor på ett par ynka hk kostar en del... Samtidig är vikten viktig också.

Nåväl, jag var ute ikväll för att testa manicken, såklart på inhägnad område! :vissla:
Det visade sig dock att kedjan hade en dum tendens att hoppa av så nu har jag justerat på kedjehjulet och fått monterat ett par stora och nerslipna kugghjul på ömse sida för att hålla kedjahelvetet på plats. Jag ser dock att vinkeln är en aning fel men jag tror att det går bra ändå, i annat fall får jag flytta lite på "kopplingsmekaniken", inget en vinkelslip och svets inte klarar.

Men de korta turer jag fick testa gav runt 30 km/t vid förhöjd tomgång så det får väl vara helt OK.
Användarvisningsbild
marr125
Inlägg: 657
Blev medlem: 25 september 2010, 19:32:05
Ort: Dalarna

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av marr125 »

film?? :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Jag hade rikligt med att dra igång motorn, se till att cykelfan inte drog iväg och att komma på cykeln och få den att rulla - så film hade jag ingen tid med.
Användarvisningsbild
marr125
Inlägg: 657
Blev medlem: 25 september 2010, 19:32:05
Ort: Dalarna

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av marr125 »

okej :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Skarp test idag! Det var lite problem med att armen som håller kopplingsmekanismen och driver kedjan går i självsväng vid ett visst varvområde så jag ska svetsa fast lite stag för att hindra detta. Men jag hann med et tur på ung. 2 mil enbart på motor, på plan väg börjar hastighetsregulatorn leka runt 42km/t vilket passar mig utmärkt.

Det kändes bra att glida uppför backe med 32km/t utan att trampa - fast när det kom bilar fick jag trampa för syns skull.

Sedan får vibrationerna den vita trådkorgen att vibrera sönder, alltså måste jag hitta på en lösning som ger vibrationsdämpad upphängning. Jag vill helst isolera motorn från kärran med gummiupphäng och det är i grunden vad jag har planerat efter så jag ska se om jag kan få tag på några, det är ett rent ekonomisk problem.

Men det fungerar som tänkt och jag är nöjd än så länge.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag är riktigt imponerad. När det blir en Hybrid lär ju ingen kunna klaga.
Bra jobbat.
Hur känns det när den skjuter på i kurvorna?
Skriv svar