1-hjuligt släp till cykeln

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Fick äntligen fingret ut och gjorde lite nyttigt idag. Jag har ju i grunden byggt min liggcykel för att den skulle vara dragdjur åt min kajakkärra. Liggcykeln är byggt av skrot så skulle någon få för sig att misshandla den rör det sig inte om speciellt med pengar, den är iaf. synnerligt mycket billigare än den aluminiums MTB jag har stående.

Men liggcykeln har visat sig vara trevlig, riktig trevlig! Jag byggde den under Maj 2010 och har numera trillat runt 480 mil på den sedan dess - och jag cyklar inte när det är halt...

Nåväl, den har jo en koppling, denna har jag planerat för att använda till 1-hjuligt släp, dels för att ha unge med och dels för att ha grejer med. Jag vill att släpet ska luta med i sväng, helt enkelt för att det är bäst så, samtidig kan man bygga det så det blir långsmalt vilket ger minst luftmotstånd. Alltså byggde jag det. Först ett närbild på kopplingen, jag håller i säkringssprinten, den V-formade grej bakom är kopplingshuset och den bit metall som ligger på skärmen är kopplingsplattan som ska ner i V'et. Tittar man noga ser man att det finns en liten pigg på kopplingsplattan som är riktat framåt, det är den som sprinten låser ner när det hela är ihop.
100_2495.jpg
Såhär ser det ut när det är monterat, det är fult, grovt och eländigt - men jag hade dessa material att jobba med och då fick det fungera. Nu i efterhand hade jag byggt cykeln lite annorlunda men nu är den så och misstag får jag fixa på nästa version. Direkt efter den fasta armen kommer det en kardanknut, tillverkat av 40x40x2mm RHS-profil som jag hade liggande. Denna kardanknut är det viktiga i det hela, den är inte häftig eller vacker men den fungerar och slitdelarna kan bytas och då får det duga åt mig.
100_2497.jpg
Och en översiktsbild då också. Såklart ska det fixas någon botten med korgfunktion men jag har lite tankar så än så länge är det såhär:
100_2498.jpg
Sedan har jag fått lite idéer... Jag råkade hitta denna motor på den gräsklippare som jag inte använder. Det är en 3,5hk B&S (typ 91202) och det finns en kilremskoppling så jag funderade lite och mätte lite och jag tror att jag kan få det att hänga ihop faktisk. Min idé är att montera ett barncykel-bakhjul på kärran och sedan fixa rätt utväxling medelst lite cykel-kugghjul (ska räkna lite på det hela).
100_2500.jpg
Det kommer såklart att vara "bolt on - bolt off" och jag kommer såklart bara att testa den inom inhägnad område och bara som ett "proof of concept", jag skulle aldrig ge mig ut i trafiken med detta system :vissla: Men jag skulle gärna vilja testa detta, bara för skoj skull. När jag vet hur testen går kan jag designa klart släpet eller bygga ett nytt med starkare material för test av motorfunktionen, jag har fler kopplingsplattor om så behövs.

Och dragkopplingen, hur är det med den? Jo, som det syns ganska tydligt är den som ett spetsigt V varför kopplingsplattan glider ner i den utan problem, Vad som INTE syns är att kanterna på kopplingsplattan är avfasade i ung. 45° och att kopplingsdelen på cykeln också har samma vinkel "inåt" på kanterna. När plattan alltså glider ner kläms den fast inuti kopplings-V'et på cykeln och ju mer man belaster den, ju hårdare sitter den.

Säkringssprinten sitter så att spiken på plattan hindras från att hoppa upp, alltså kan plattan inte släppa och skulle den hoppa till kommer den direkt att bli klämt fast igen i V'et.

Jag har vald en ganska långsmal form för att få bra med vridmoment, just pga. 1-hjuligt släp. Mitt kajaksläp är dock 2-hjuligt varför jag förutom ett kardanled även har ett vridled av några bitar rör som passar inuti varandra. Jag ska bygga om kajaksläpet lite med avseende på kajakens upphängning och sedan ska jag måla om det, jag byggde det i 1992 så det är väl dags att renovera det hela lite...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Icecap 19 augusti 2012, 06:52:44, redigerad totalt 1 gång.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av danielr112 »

Jag kör med 1hjulig kärra efter min cykel och då fäster man helst i bakhjulet. Får man lite bredare och enklare infästning samt slipper att tyngdpunkten ligger där uppe.,


Funktionen är som denna http://www.jurgenasp.com/onroad/byggavagn/vagnen.jpg
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

En bra lösning, mitt bakhjul är dock avfjädrat och har en så kass svängpunkt (billigt skit som utgångspunkt) att jag inte gillar den lösning.

Sedan är min koppling mycket fräckare! :whoho:
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av danielr112 »

Det är just pga av avfjädringen jag kör med sådan lösning :D men alltid coolare att bygga eget såklart.

Låsmekanimsem på min är simpel. man klickar den på plats och sedan sitter den. Går tillochmed att cykla i terräng. Fast din med motor hade varit fräck. Hmm :mrgreen: :badgrin:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Jag ser på korten att släpet är mycket långt efter cykeln, jag kommer ganska säkert att kapa en del av första vågräta biten, direkt efter kardankopplingen.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av danielr112 »

Om du kan hade jag gjort böjen så nära hjulet som möjligt på cyklen. Mer följsamt är min erfarenhet. Blir långt så det räcker ändå.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av ochkl0620 »

Hehe fan vilket coolt bygge!
Hur svårt är det att cykla på den?
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av gOry »

Kommer de bli så mycket traction på de där lilla hjulet och så lite vikt där bak. Eller ska du vikta ner de förutom när en kajak ska på?
Känns som att de mest kommer sprätta lite grus...

Jag har ett cykel-koncept med motor jag skulle vilja genomföra när de finns lite mer tid, de är att ha motorn i en "ryggsäck" med flexaxel och snabbkoppling till bakhjulet... :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

ochkl620: man behöver högre styrfart än en "vanlig" cykel och jag måste ha lite koll på att jag inte kör för brant uppåt pga. tyngdpunkt långt bakåt, annars har jag som skrivit cyklat 480 mil på den utan större problem. Och "för brant uppåt" betyder så pass att jag oftast måste dra den istället pga. stigningen.

gOry: jag kommer att placera motorn strax innan hjulet så att dess egenvikt kommer att trycka hjulet mot backen. Jag har också haft tankar om motor på själva cykeln men har vald att vilja bygga en med el-motor istället då den gör det lättare att leva upp till lagens krav för cykel klass 3. Med rätt val av motor och styrning skulle det vara möjligt att även ha potential att klämma iväg med 65 km/t på inhägnad område.

Min vidare tanke är även att bygga en cykel klass 3 "med potential" och då kanske ha en generator på motorn istället, då får jag en hybrid cykel klass 3...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Har nu kortat av 25cm i längden och mätt och kollat mycket. Ska till jobbet imorgon så jag monterade en korg på ett par bitar RHS-profil och skruvade fast korgen med några plåtskruv från Biltema.

Korgen är en sådär från ett klädskåp, Marbodal kanske. Den är inte perfekt men jag har den här och den får duga.

Har i övrigt löst nära nog allt rörande motordrivningen, behöver dock en kilrem som finns på biltema, sedan ska jag svetsa ihop en del av ett cykelnav med ett kugghjul och få det centrerat, resten blir enkelt.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av 90kar08 »

Kul projekt det här, ska följas noga!

Ibland när man läser en rubrik på en ny tråd känner man på sig
direkt vem det är som startat den, det här var en sådan tråd. :)
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av gkar »

Snyggt byggt!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Då så, det tar sig! Nu har motorn fått en ram som jag kan bulta fast den i och den ram kan bultas fast på kärran strax framför hjulet. Drivningen ska ske dels med fläktrem och dels med kedja och mina uträkningar ger att jag måste ha ett ganska stort kugghjul på bakhjulet, i detta fall är det en framklinga med 38 kuggar som jag har svetsat fast på originalkuggen som ju är ganska enkel att ta av.

Att jag kör med båda fläktrem och kedja som drivning är för att originalt på gräsklipparen satt det den form av drivning. Remhjulet som inte sitter på motorn kan man flytta fram medelst vajer, bak kommer det med en fjäder, denna rörelse stramar eller släpper kilremmens spänning vilket då fungerar som en koppling. Då jag ju måste ha ett dödmansgrepp på kärran passar detta mig utmärkt.

Jag har inte helt planerat klart hur jag ska styra gasen, än så länge kör den med den interna hastighetsreglering som ju oscillerar en del. Jag har inte lagt krut på den del än, först ska jag ha hela grejen att röra på sig, sedan får jag ta det steg för steg.

Kort kommer när jag har snickrat ihop det hela.

EDIT 2012-08-26: Har testat att dra kärran med motor och allt på, i grunden startklar. Tyvärr behöver jag att montera en kedjespännare så det kommer att hända inom kortare tid.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av vfr »

Häftigt projekt, Icecap! Ett sådant skulle jag också kunna tänka mig att bygga till liggisen! Kanske inte med motor i första hand, men bara ett lastsläp. Mera bilder efterhand som du får färdigt!! :D
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av v-g »

icecap cyklarnas einstein. :mrgreen:

Rejält smutt bygge blir nog rejält iögonfallande kan man säga. :tumupp:
Skriv svar