Reklamavkännare för TV

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Reklamavkännare för TV

Inlägg av GeekJoan »

Jag har funderat på en grej som jag skulle vilja ha.
Alltid när det blir reklam på TVn så byter jag kanal och så fastnar jag och missar ett par minuter på det programmet som jag höll på att kolla på.

Så jag tänkte mej en sak som känner av när reklamen är slut på den kalanlen och ger en idikation.

Bild

Varje "sträck" på prylen är en sekund, så man ser en minut totalt.
Det som den ska känna av är om ljudet är komprimerat eller inte. För oftast eller alltid så är ljudet i reklamfilmer komprimerat. Det är därför det låter som att ljudet är högre under reklamen fastän den egentligen inte är det.

Kretsen ska egentligen bara känna av om det varit mer än 2-3 sekunder okomprimerat ljud och ge en indikator antingen med ljud eller ljus...

Har inte en susning om hur det skulle gå till, men man skulle behöva en RF-motagare som kan kolla andra kanalen mot vad man kollar på, och en avkännare för komprimeringen av ljudet.

Verkar det rimligt?
Silon
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:33:47
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Silon »

Låter som en rolig idé men på vilket sätt komprimeras ljudet egentligen ?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Med kompritions så gör man att allt ljud ligger på "top" hela tiden. I ett vanligt TV program så går ljudnivån upp och ner. Den är bara på "top" när det händer nått speciellt, typ en explotion eller när någon skriker.

Quotar Teracom.
Fråga:
Varför höjs ljudnivån på TV4 när det sänds reklam?

Svar:
Faktum är att volymen inte höjs, däremot komprimeras ljudet. Det betyder att ljudet bearbetas så att de svaga ljuden blir starkare, och de starka blir svagare. Skillnaden jämnas alltså ut och resultatet blir att volymen verkar högre.
Användarvisningsbild
ElektronikTomten
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 maj 2003, 19:30:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av ElektronikTomten »

Tjenare alla Nissar!
Du får ursäkta Joan, men jag tror faktiskt inte på idén att använda ljudet. Det kommer att krävas en hel del intrimning för att få burken att HÖRA när reklamen börjar, men framförallt när den slutar. Det händer nog till och från även i reklam att ljudnivån är lite lägre, varpå apparaten glatt kommer att meddela att reklamen är slut. Jag anar besvikelsen när du zappar tillbaka och upptäcker ännu ett avsnitt av ICA-reklamen ....
Mitt förslag är att utnyttja kanal-ikonen som brukar finnas i övre högra hörnet av bilden. Skanna in de första 100 linjerna (eller vad som nu behövs) och mha lite mjukvara hittar du lätt ikonen. När den försvinner är det reklam, och när den kommer tillbaka - FILMTAJM!
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Jag är ju ingen ljudtekniker, men jag tycker det borde gå att se på ljudet när det är komprimerat. Kanske rent av att man kan se det utan att det låter nått? Detta är en grej som jag måste kolla med en ljud studio som håller på med reklam film.
Jag höll ju på att redigera och sånt förut, och då komprimerades ljudet ALLTID. Men inte tänkte jag på att kolla om det syntes då...

Nja, det där med loggan kan man inte alltid lita på. + att maskinen i sej skulle få lära sej att det var en logga där eftersom loggor ändras.
Användarvisningsbild
ElektronikTomten
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 maj 2003, 19:30:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av ElektronikTomten »

Ok, du vill köra på med ljudet alltså...
Jag skulle tro att det behövs nånn form av fourieranalys av ljudet. Om du råkat hitta Matlab nånnstans är det enkelt att bara spela in lite ljud direkt från TV:n till datorn och i Matlab undersöka ljudet mha bl.a. FFT och liknande algoritmer. När du hittat någon lämplig och fått till det så bra det går, är det "bara" att implementera i mjukvara! En gissning är att det kan bli ganska processorkrävande dock... en lösning som kan bli något dyr, men som garanterat gör jobbet är att använda en FPGA eller CPLD.

Jag kan ju passa på att tillägga att jag bara tänker högt nu. Det finns säkert enklare sätt att fixa detta på, men du kanske får någon liten idé iaf!! :humm:
HenkeW
Inlägg: 101
Blev medlem: 27 maj 2003, 07:50:28

Inlägg av HenkeW »

Tänker lite högt jag med...

Vill minnas att det på början av 90-talet fanns VHS-maskiner som vid inspelning bröt rec. vid reklamavbrott.....TV-sändarna la ut ngn form av signal vid början resp. slut av reklamen, eller är jag helt ute och cyklar....
Användarvisningsbild
ElektronikTomten
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 maj 2003, 19:30:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av ElektronikTomten »

Hmmmm.... nånn liten minnescell i hjärnan sitter och gaggar om nånn signal via Text-TV ... alltså att det fanns någon signal i linjerna som inte används till bilden, utan till annat (t.ex. Text-TV).
Kan det vara så?
Samma cell mumlar också nått om att det togs bort eftersom det inte var så populärt hos vare sig de som vill göra reklam för sig själva, som kanalerna eftersom deras reklamintäkter förmodligen inte skulle bli lika stora.

Stor risk att jag är ute på samma cykeltur som Henke här!!
HenkeW
Inlägg: 101
Blev medlem: 27 maj 2003, 07:50:28

Inlägg av HenkeW »

""Samma cell mumlar också nått om att det togs bort eftersom det inte var så populärt hos vare sig de som vill göra reklam för sig själva, som kanalerna eftersom deras reklamintäkter förmodligen inte skulle bli lika stora.""


Har för mig detta jag med, och det låter högst troligt att det är så.

Så, åter till utgångsläget, jag skall gnaga lite på detta problem.
pelle76
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:22:17
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av pelle76 »

Jodå... Min gamla Samsung video har stöd för detta... Dock så hängde inte TVkanalerna på precis som ni säger...

Tanken var främst att man skulle kunna ätta en film på inspelning också stannade videon när det var reklamdags och startade sedan igen när filmen började.

En annan feature var att videon skulle kunna känna av om ett program var försenat och då inte missa slutet respektive få med en massa onödigt tjaffs i början.

Är det inte detta som kallades ShowWiew eller PDC???
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Kan man inte bara bygga en hjärnaktivitets-sensor, och koppla ett NC relä till den :)
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Inlägg av GuruX »

Finns inte ShowView kvar längre?
Det kännar ju iaf av när ett program börjar respektive slutar.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

TV reklam ljud

Inlägg av hebbe »

Komprimerat ljud är ljud med sämre dynamik, mindre skillnad mellan höga och låga partier. Det avvändes ofta på AM-radio tidigare för att trycka ihop signalen. De använder en sk. kompressor för endamålet.

Tror inte Fourier analys skulle göra någon nytta då den i regel bara tittar på frekvenser över 20Hz? (hörbara signaler). Ändringar i volym-nivån så som vi pratar om ligger kanske i området 0,5 till 5 Hz.

Ljudets energimängd:
Likrikta ljudsignalet och skicka det genom ett low pass filter (RC nät) med gränsfrekvens <=20Hz. Kolla upp den tillsynes DC-spänningen (dynamiksignal) från olika 'program' på TV. Prova olika värden på RC-filtret.

Ljudets volym:
Buffra (opamp, emitterföljare), offset (seriekondis) och likrikta sedan 'dynamiksignalen'. Använd ännu ett RC nät som jämnar ut signaler. Gränsfrekvens 0,5-0,1Hz. Anpassa sista filtret så att spänningen ligger lågt vid liten dynamik, så som reklam.

Egentligen skulle man ha en microcontroller som kollade bättre, t.ex pausen innan osv...
jonas18z
Inlägg: 139
Blev medlem: 28 maj 2003, 01:35:19

Inlägg av jonas18z »

Allatså bara så ni vet så går allt ljud genom minst en kompressor innan det sänds ut.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

hebbe, vad jobbar du med?
Du verkar ju väldigt insatt i ljudets "hemligheter".
Kanske du kan avslöja nått mer som skulle gå att använda.
Skriv svar