Sida 1 av 1

Styra effekt & riktning på en vanlig 230V motor?

Postat: 12 juni 2012, 02:21:16
av Mathellius
Tjena!

En fråga,
Kan man på nått enkelt och billigt sätt styra effekten och rotationsriktningen på en "vanlig" 230V motor?

Vi har en hemma byggd gunga.
enkelt förklarat är det som en vanlig gunga, fast snörena är utbytta till 4m järnrör,
o gungsitsen är utbytt till en bilstol med fyrpungtsbälte.
ovanför rotationsaxeln är ytterligare 4m rör, till en motvikt.
Detta gör att man med denna gunga kan snurra helt runt, och då befinna sig upp och ner 8meter över marken :P

Problemet nu är att det är ganska mycket massa som kommer i rörelse,
som man helst inte vill stå i vägen för när man puttar fart på den.
Den kan få upp ganska bra fart,
så det farligaste med den är just att stå på marken
och försöka öka o sänka farten på den :/

Så en hjälpmotor skulle sitta fint =)
Gissar att den behöver vara på ett antal Kw för att orka.
Önskemålet skulle ju vara att ha typ en spak som steglöst styr kraften till motorn
(framåt åt ena hållet, och bakåt åt andra hållet).
Finns det nån smidig lösning som är relativt billig?

Bild
Gungan är mycket populär, här används den på en släckt träff.

Bild
Motvikten gör att den nästan är i jämn vikt,
viket kan få den att gå mycket sakta uppåt,
och till o med stanna helt upp o ner.
mycket speciell känsla vill jag lova. =)

Re: Styra effekt & riktning på en vanlig 230V motor?

Postat: 12 juni 2012, 04:14:57
av JimmyAndersson
"enkelt förklarat är det som en vanlig gunga"

Nähä du, den går jag inte på. :lol:

Vilken otroligt härlig gunga! Vem ligger bakom den idén?
Det vore kul att höra historien bakom den. Berätta gärna mer! :)



Frågan beror på hur du menar med "vanlig 230V motor" (det finns flera olika typer). Någon här kan säkert berätta mer.
Har ni funderat något på hur motorn ska driva gungan, rent mekaniskt?
Rent spontant tänker jag att motorn snurrar åt ett håll hela tiden
och spaken flyttar ett hjul som styr en rem mot en remskiva mm, som växlar håll.
(Remmen går alltså till ett svänghjul som har kontakt med gungans axel.)
Åkgräsklippare brukar ha en liknande lösning för att starta/stoppa klipp-knivarna.

Jag måste fundera mer på den här. Det var så fascinerande!

Re: Styra effekt & riktning på en vanlig 230V motor?

Postat: 12 juni 2012, 06:54:52
av danei
Jag tycker att det låter som att en broms skulle vara det bästa sättet att öka säkerheten på.

Re: Styra effekt & riktning på en vanlig 230V motor?

Postat: 12 juni 2012, 07:04:23
av Icecap
En "vanlig" 1-fas motor kan inte växla riktning. Men har den en driftkondensator och är gjort för det kan man växla riktning vid att "koppla om" sladden som går till kondensatorn, den ska då växlas mellan endera sida av kondensatorn vilket ger växlande rotationsriktning.

Men motorn måste vara gjort för detta! Ofta är det så att rotationsriktningen är fast och att den lindning som drivs via kondensatorn är gjort för en lägre spänning och då fungerar det inte bra att byta riktning.

Re: Styra effekt & riktning på en vanlig 230V motor?

Postat: 12 juni 2012, 08:24:14
av TomasL
Åk till skroten, köp en bromsskiva, bromsok och en lämplig huvudcylinder (lämpligen från en hydraulisk koppling).

Om du nödvändigt vill ha det elektriskt, så köper du delar från en Citroen BX/XM/Xantia, då måste du också ha oljepumpen, tryckregulatorn samt en lämplig el-motor att driva pumpen.
Du kan också inkludera ABS i den lösningen tämligen enkelt.

Re: Styra effekt & riktning på en vanlig 230V motor?

Postat: 12 juni 2012, 09:20:46
av newbadboy
Ojäääävlar... har inget förslag tyvärr... men oooojääävlar :D

Re: Styra effekt & riktning på en vanlig 230V motor?

Postat: 12 juni 2012, 09:50:00
av Nerre
Att köra med motor tror jag blir lite för komplicerad styrning... Direktkoppla en motor lär ju inte funka, du kommer att behöva en rejäl utväxling (tittar man på t.ex. vikingagungan på grönan så sitter det snäckväxlar på de motorerna). Inte för att få kraft, utan för att få ner hastigheten.

Du lär ju inte vilja ha högre fart än att ett varv kanske är 3-4 sekunder, det är 15-20 rpm. En normal motor ligger väl runt 2-3000 rpm så du behöver en växel på 200:1 eller nåt sånt.

Sen vill du knappast ha den direktkopplad utan behöver nån form av friktionskoppling (framförallt eftersom med en sån växellåda blir mer eller mindre tvärstopp om motorn stannar, det är stor risk för att saker går sönder).

Om du lyssnar på de som vill sätta dit en broms så går det kanske att sätta en snäckväxelmotor som trycker ett gummihjul mot bromsskivan och på så vis driver gungan. Det är lite så vikingagungan på grönan funkar, där är det en smal "köl" (en typ 10 mm tjock plåt) under hela "båten" och sen sitter det dubbla gummihjul som trycks in mot den när den skall drivas (och som släpper när den ska gunga fritt).

Då kommer skivan att kunna fungera både som broms och för drivningen. Fast växla riktning är inte helt löst där då...

Re: Styra effekt & riktning på en vanlig 230V motor?

Postat: 12 juni 2012, 10:01:15
av gOry
Jag skulle nog valt en bensinmotor med slungkoppling, man tar fart åt ena hållet bara, borde räcka!
Som broms, tja så enkelt som möjligt? Rembroms? Trumman kan väl i princip vara vad som helt, ett gammalt oljefat eller cykeldäck?

Re: Styra effekt & riktning på en vanlig 230V motor?

Postat: 12 juni 2012, 16:31:47
av blueint
En motor som drivs och därmed skjuter på i en riktning, men görs strömlös när gungans fart överstiger motorns vinkelhastighet?, lite som en oscillator resonans där man time:ar tidpunkten för att "skjuta på".

Förresten var det något som brann på "släcktträffen" ? :lol:

Re: Styra effekt & riktning på en vanlig 230V motor?

Postat: 12 juni 2012, 21:28:04
av waltzer
Korta längden och öka vikten på motvikten och komplertera med en broms.
Kan man köpa åkband :lol:

Re: Styra effekt & riktning på en vanlig 230V motor?

Postat: 20 juni 2012, 12:03:14
av MiaM
Alltså om man orkar putta igång den där själv för hand så borde det väl gå rätt fint med en lite kraftigare borrmaskin med remdrift?

"Alla" borrmaskiner som man kan köpa idag har väl både elektroniskt justerbar hastighet och valbar riktning?


Tänk bara på att det är inte alls säkert att en borrmaskin är gjord för att klara utomhusfukt ens tillfälligt eller att överleva utomhusväder i längden. Det kan kanske vara bra med en lång drivrem mellan axeln upptill och en liten axel bara säg 1,5 meter från marken, där man kan montera på borrmaskinen (med sin egen chuck) på axeln (och sätta fast borrmaskinen i nåt bra fäste) just när man ska köra.

Tänk på elsäkerheten!


Det är nog för övrigt en dålig idé att ha en för stark broms. Det lär bli rätt hård påfrestning på träden om man tvärbromsar den där.

Re: Styra effekt & riktning på en vanlig 230V motor?

Postat: 24 juni 2012, 14:45:36
av JmD
Det finns som sagt var en hel del olika "vanliga" motorer för 230 AC. En s.k. universalmotor är en ganska vanlig sort. Den kan köras på både lik- och växelspänning, men tyvärr är den gjord så att den bara roterar åt ett håll, oavsett hur du driver den.

Tänk på att effektivaste sättet att öka farten på gungan är att den får "knuffar" i rätt frekvens, dvs med sama frekvens som gungan svänger. Tar du hänsyn till detta klarar du dig med en ganska svag motor. En borrmaskin låter som en av de enklare sakerna att utgå ifrån. Den har växellåda och hastighetsstyrning samt ändring av rotationsriktning. Jag skulle rekommendera en borrmaskin med mekanisk växellåda. Finns på Biltema för några hundralappar.

Re: Styra effekt & riktning på en vanlig 230V motor?

Postat: 24 juni 2012, 15:30:09
av janaf
Det borde inte behövas stor effekt om motvikten balanserar ut vikten på den gungande. Effekt behövs i så fall bara om du vill accelerera snabbt. Eller om motorn går vid väldigt ogynsamma varvtal.

Klassisk mekanik: Effekt [W] = kraft [N] * hastighet [m/s]

Problemet blir väl att hitta lämplig motor och växel. Kanske något som kan köras på ett 12V bilbatteri?