Specialdesignat ledljus till husvagn
Postat: 10 juni 2012, 09:49:12
Fick nedslag på belysningen på min gamla huvagn när jag var och besiktigade häromveckan. Problemen var "fel färg" på ena bakljuset, glaset är alltså för blekt. Dessutom fungerade inte ena bakljuset (som fungerade innan jag åkte hemifrån).
Som en snabb lösning för ombesiktningen ska jag antingen hitta de bättre lyktglas som jag fyndade på en marknad för ett par år sedan. Det är ingen standardmodell, så man blev ju rätt glad när man hittade rätt glas längst ned i en fyndlåda som dessutom kostade småpengar.
Vart jag har lagt dem är dock en gåta nu när jag behöver dem...
Andra alternativet är röd glasfärg, har tidigare målat blinkersen med mandarinfärgad glasfäg med gott resultat. Husvagnen är från 1967 vilket underlättar en del med tanke på regler för belysningen.
Men jag funderar på en mer långsiktig lösning också. Originalutseendet ska till varje pris behållas, men lyktinsatserna är i uselt skick.
(felvänd, de sitter lodrätt)
Tanken är då att man tar bort insatsen och ersätter den med en bit veroboard. På detta kort monteras orangea lysdioder för blinkers, samt röda för bak- och bromsljus. Antalet dioder anpassas så att ljusstyrkan motsvarar 21 watt glödljus för broms och blinkers, samt 5 watt för bakljus.
Då kommer det vanliga problemet... hur på rätt sätt räkna ut hur många/vilka lysdioder som motsvarar en glödlampa? En genväg är att kolla ljusstyrka på färdiga ledbaserade ljusmoduler.
Bromsljus - 80-100cd eller 80-300cd. Här måste mer vara bättre?
Bakljus - 10cd.
Sen får man väl räkna med en viss förlust i glasen också.
Undrar om jag är på rätt spår här?
Som en snabb lösning för ombesiktningen ska jag antingen hitta de bättre lyktglas som jag fyndade på en marknad för ett par år sedan. Det är ingen standardmodell, så man blev ju rätt glad när man hittade rätt glas längst ned i en fyndlåda som dessutom kostade småpengar.
Vart jag har lagt dem är dock en gåta nu när jag behöver dem...
Andra alternativet är röd glasfärg, har tidigare målat blinkersen med mandarinfärgad glasfäg med gott resultat. Husvagnen är från 1967 vilket underlättar en del med tanke på regler för belysningen.
Men jag funderar på en mer långsiktig lösning också. Originalutseendet ska till varje pris behållas, men lyktinsatserna är i uselt skick.
(felvänd, de sitter lodrätt)
Tanken är då att man tar bort insatsen och ersätter den med en bit veroboard. På detta kort monteras orangea lysdioder för blinkers, samt röda för bak- och bromsljus. Antalet dioder anpassas så att ljusstyrkan motsvarar 21 watt glödljus för broms och blinkers, samt 5 watt för bakljus.
Då kommer det vanliga problemet... hur på rätt sätt räkna ut hur många/vilka lysdioder som motsvarar en glödlampa? En genväg är att kolla ljusstyrka på färdiga ledbaserade ljusmoduler.
Bromsljus - 80-100cd eller 80-300cd. Här måste mer vara bättre?
Bakljus - 10cd.
Sen får man väl räkna med en viss förlust i glasen också.
Undrar om jag är på rätt spår här?