Utbildningsnivå på elektriker?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mjv
Inlägg: 310
Blev medlem: 22 mars 2011, 17:25:56

Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av mjv »

Jag börjar tvivla på vissa av mina medarbetare som har jobbat längre än mig.
Ett exempel. När vi grejar med en grupp i ett ställverk som är avsäkrad med 150A så pratar han om hur extremt mäktigt farligt detta monster till el är om det drabbar en. Men när han klipper ledningar som ska rivas och får en stöt så tror han att det är ofarligt bara för att det är 220V 6A manöverspänning.

I min värld är han dum i huvudet. Men han har varit min "lärare" under tiden jag lärt upp mig på mitt nya jobb.

Vad säger ni?
Vilken skillnad ser ni på en skena i ett gammalt ställverks tak med 300V som bryter vid 300A och en 1,5 kvadratare med 300V som är avsäkrad med 6A? Vilken ledare är farligast att peta på?
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av kankki »

Kanske han tänkte på kortslutningsströmmen? Ljusbåge osv.
Shargo
Inlägg: 594
Blev medlem: 2 februari 2012, 20:38:51
Ort: Orust

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av Shargo »

Låter i mina öron som han "blivit blind av vardagen" med tiden.
Men... Nu saknar jag fackkunskap men som jag lärt mig är det strömmen genom kroppen som dödar, spänningen gör det lätt för strömmen att gå fram.
anda
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:17:21
Ort: Västerås

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av anda »

att kalla 220 V 6A ofarligt är synnerligen en överdrift nog kan det bita till på allvar...
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av labmaster »

Det här verkar vara ett typiskt kafferastsnack.
Mindmapper
Inlägg: 6460
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av Mindmapper »

mjv skrev:Vilken skillnad ser ni på en skena i ett gammalt ställverks tak med 300V som bryter vid 300A och en 1,5 kvadratare med 300V som är avsäkrad med 6A? Vilken ledare är farligast att peta på?
För strömgenomgång i kroppen är de lika farliga. Strömmar över 30mA räknas som farliga för kroppen. Därför har man jordfelsbrytare som bryter vid just 30mA

Sedan så har en som bryter vid 300A möjlighet att ställa till mycket värre skador än en 6A, som t.ex. ljusbågar, metallflisor etc. som flyger omkring. Smällen som blir kan göra hemska saker med din hörsel. Brännskador är inte att leka med.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2371
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av ajje »

Har man inte sett en riktig ljusbåge på någon kA eller effekterna därav så är det svårt att förstå hur mycket farligare den där skenan är än en 1,5kvadratare.

Det är inte alltid det farligaste man kan råka ut för är strömgenomgång.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av blueint »

Båda är farliga det räcker med 20 mA för att döda beroende på omständigheter, 6000 mA räcker mer än väl. Men med 300 A osv.. så tillkommer risken med ljusbågar, glödheta metallpartiklar, och inte minst.. överslag som sprider stoft, som ökar överslaget, som ger mer stoft.. *BANG*! en fara som är ytterst påtaglig i ställverk.

Detta kan iofs underbygga trådskaparens farhågor: Varför är yrkesutbildningar så sunkiga för? [Gymnasiet]
Användarvisningsbild
Sinumerik
Inlägg: 486
Blev medlem: 28 februari 2005, 12:50:24
Ort: Medelpad

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av Sinumerik »

Gamla elektriker tänker ofta typ 'ljusbåge = farligt' allt annat överlever man :D
Användarvisningsbild
Ostboll
Inlägg: 368
Blev medlem: 15 oktober 2006, 14:59:50
Ort: Österlen
Kontakt:

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av Ostboll »

220/10A gör skitont..... :vissla:
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av kankki »

Här är en skitbra video för alla som funderar.

Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11365
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av Klas-Kenny »

Man kan ju säga som så att om man river grejor, så är det jävligt mycket värre att sätta tången i en kabel avsäkrad på 150A än en på 6A i alla fall.

Särskilt om man får med sig både fas och nolla i ett klipp! :shock:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av blueint »

Särskilt om man får två faser i samma klipp.. :razz:
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Så länge du bara nuddar ledaren med ett finger så är det ingen skillnad om den är avsäkrad med 6 eller 300A

Om du däremot lyckas till exempel kortsluta mot jord eller öppna en belastad frånskiljare så blir det varmt mycket fortare med 300A än med 6A.

Vid tillräckligt höga strömmar blir du duschad med smält metall innan du hunnit reagera:

Elektrikern talar väl av erfarenhet.
Att koppla in sig till 230V är per definition livsfarligt, men ofta gör tursamma omständigheter att man klarar sig.
Det kan handla om jordfelsbrytare som löser ut, skor som isolerar, att musklerna rycker bort handen innan du är död, osv.

Om du däremot gör något som skapar en ljusbåge och säkringen är på flera hundra ampere så kommer du med stor sannolikhet att brännskadas till följd av ljusbågen.
Senast redigerad av Anders Olsson 3 juni 2012, 01:11:10, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av blueint »

Hörde av en elektriker IRL, om en som hadde satt skruvmejseln så att en 400V 1300A kortslutning uppstod..
Skriv svar