Framtidens teknik. Smarta hem. Hur blir det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mjv
Inlägg: 310
Blev medlem: 22 mars 2011, 17:25:56

Framtidens teknik. Smarta hem. Hur blir det?

Inlägg av mjv »

Hej.

Vart tror ni det barkar åt om säg 10-20 år?
Kommer vi ha mer IT i hemmen eller har det stagnerat?
Kommer bus-slinga och PLC vara standard i nybyggda lägenheter om 20 år?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Framtidens teknik. Smarta hem. Hur blir det?

Inlägg av psynoise »

Hej.

Jag tror inte att det kommer bli vanligt med någon busslinga eller PLC, det som är enklast praktiskt vinner oftast. Dock kommer ännu fler apparater kunna koppla upp sig mot Internet. Med IPv6 kan allt få sin egen adress och ethernet samt Wifi-kretsarna kommer sjunka ytterligare i pris.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Framtidens teknik. Smarta hem. Hur blir det?

Inlägg av Marta »

Håller helt med föregående skribent.

Det har alltid funnits visionärer med högtflygande fantasier om framtiden, men det har i princip aldrig blivit som de sagt. Vi vill helt enkelt inte ha dessa skapade behov som inte löser nägra problem, utan istället skulle bli ett problem i sig själva.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Framtidens teknik. Smarta hem. Hur blir det?

Inlägg av blueint »

"Vanligt folk" tänker på ett annat sätt med annat perspektiv. Därmed inte värderat som mer rätt, men däremot vanligare och därmed marknadspåverkande.

Det blir nog det som löser problem som man vore dum om man inte tog till sig som kommer att fastna, och faktorerna enkelt och billigt som kommer att påverka.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Framtidens teknik. Smarta hem. Hur blir det?

Inlägg av SM7CZR »

Nej, för allt i världen! Låt oss slippa PLC!
Rena dödsstöten för trådlös överföring... :evil:
Vissa fabrikat av switchade LED-lampor ger redan störningsproblem!
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Framtidens teknik. Smarta hem. Hur blir det?

Inlägg av Nerre »

Jag tror det blir mer trådlösa grejer typ Nexa+tellstick. Nya tellstick kommer väl att kunna "lyssna" och inte bara sända.

Eventuellt kommer konkurrerande lösningar som kommunicerar via elnätet, men jag tror inte de kommer slå lika bra. Det är mer attraktivt att kunna sätta upp själva strömbrytarna var som helst utan kabeldragning och sen bara ha mottagare i dosorna (det jag saknar idag är en mottagare med "mellanpropp" för lamputtag, eller en "mellansockel" för E27).

Eventuellt kommer lågenergilampor att komma med inbyggd fjärrmottagare (det sitter ju redan elektronik i de flesta så det blir ju typ ett litet extra chip man petar in).


Tror också fler saker kommer att gå att ansluta till nätverk. Det som inte kommit är ju typ "paneldator på kylskåpet", jag tror surfplattor kommer att ta deras roll. iPad-hållare vid spisen för att kolla recept blir nog vanligare än dator inbyggd i köksskåpet.


Kollar jag idag här hemma så är ju i princip både TV-apparater och TV-spel "uppkopplade" (vi kör ju MythTV så varje TV har ju en dator som är inkopplad i nätverket). Ungarna har varsin iPad (via skolan), jag, sambon och dottern har laptops, alla i familjen har Android-telefon som är uppkopplad jämt. Så vad är inte uppkopplat ännu? Spis, kyl, frys... klockor (väckarklockor och väggklockor) saknar jag uppkoppling på, funderar på såna här radiokontrollerade, de var dyra förut men när de befintligan ska bytas ut blir det nog att köpa såna. De är ju inte riktigt uppkopplade iofs.

Värmepump och panna och sånt är kvar för vår del, men det är ju ingen utopi idag att kunna styra dem via internet.

Persiennerna (och om man har markiser) finns det ju styrningar för idag, de kommer nog att bli vanligare om de sjunker lite mer i pris.

Koll på el- och vattenförbrukning kommer nog att bli mer integrerat. Vi har ju 100koll från Eon idag och den funkar ju på mycket. Skulle vilja fylla på med några till mätpluggar och gärna ha nån för 3-fas till panna och VV-beredare.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Framtidens teknik. Smarta hem. Hur blir det?

Inlägg av Johanb »

Vad gäller styrning av persienner, rullgardiner, garageportar, markiser, vägguttag mm så försöker Somfy (som bla tillverkar motorer och styrning till markiser mm) slå sig in på marknaden med en produkt som heter TaHoma.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Framtidens teknik. Smarta hem. Hur blir det?

Inlägg av Icecap »

Jag tror faktisk inte på trådlöst. Det kommer att finnas, javisst - men de nya hus som blir byggt lär ganska snart ha ledningsdragning för styrningar och kontroll. Orsaken är att ju mer trådlöst som kommer, ju mer störningar kommer med på köpet och till slut lär nivån nå en mättnad helt enkelt.

Det skulle inte förvåna mig om det även kom klenspänningsuttag till LED-belysning inom en när framtid, helt enkelt för att det kan bli mer effektivt med en rejäl nätdel med PFC som driver all belysning i ett hus, det ger även mindre harmoniska störningar på el-nätet vilket el-bolagen lär gilla.

Jag skulle gärna se att brytare för ljus osv. bara kopplas på klenspänning, då kan "alla" pyssla med dom utan att det blir så brandfarligt. Ska man sedan ha strömförbrukare som verkligen behöver lågspänning (230V/400V) är det ju bara att styra en kontaktor/relä/SSR/TRIAC-modul med klenspänningen.

Fördelen med detta sätt är att man ganska enkelt kan bygga en styrning av huset som medger att man kan styra en del via internet/SMS samtidig som man kan göra som man alltid har gjort: vippat en brytare om man vill ha ljus...

Jag ser ingen fördel i att slå på ljuset i mitt kök via min mobil/pad + internet om jag likaväl bara kan sträcka fram handen och vippa brytaren och jag är inte den enda som har det så.

Men det extra värde man kan få med fjärrkontroll är inte fel ändå:
* Styrning av värmen i ett hus. Kan vara stugan med el-värme, kan vara huset som ska gå i sparläge.
* Kan tända t.ex. utomhusbelysningen, skitbra om man bor lite bortom gatubelysningen.
* Kan släcka och (med elektrisk dörrlås) låsa på kvällen, snabbt och enkelt.
* Kan få information som status i huset osv.

Men i vardagen då jag lever som jag brukar är denna centrala styrningen knappast speciellt nödvändig eller kvalitetshöjande.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Framtidens teknik. Smarta hem. Hur blir det?

Inlägg av Nerre »

Jag tror inte på trådbundet, folk vill kunna möblera hur som helst, sätta strömbrytarna var de vill. De kommer inte att acceptera att strömbrytaren måste sitta på ett bestämt ställe i rummet. Jag vill t.ex. kunna tända och släcka i taket i sovrummet både från dörren (när man kommer in eller går ut) och från sängen (när man ska sova eller gå upp). Men vad sängen ställs beror ju på hur man vill möblera, går ju inte att sätta en dosa på ett bestämt ställe.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Framtidens teknik. Smarta hem. Hur blir det?

Inlägg av Icecap »

Trådlöst innebär batterier i brytare, något som med tiden ger irritation. Och att en brytare kan monteras på t.ex. en RS485-buss betyder inte att den bara kan sitta ett enda ställe. Grejen är just att man ska kunde montera den/dom var man vill.

Jag kan fint se för mig en lösning á la dessa strömskenar man har till spotlight, alltså där man mer eller mindre bara klämmer in brytaren i skenan där man vill ha den/dom och sedan fyller i resten med ett täcklock. Sedan kan man tapetsera över om man vill...

Tar man en sådan skena och drar runt i hela rummet/alla rummen i lagom brytar-höjd bör saken ju vara biff...
YngLi
Inlägg: 385
Blev medlem: 27 november 2010, 20:53:23

Re: Framtidens teknik. Smarta hem. Hur blir det?

Inlägg av YngLi »

Skulle väl gå att ha microfoner lite här och var också (med en lokal processor som kan tyda vad man säger, så man inte blir typ buggad), då skulle man kunna säga t ex släck om man vill släcka och tänd om man vill tända, man kunde ju kunna kalla huset för något också så det inte blir en massa blinkande om man diskuterar annat släckande och tändande med någon annan.

Då slipper man problem med batterier, radiosignaler och vart knapparna skall vara :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Framtidens teknik. Smarta hem. Hur blir det?

Inlägg av Icecap »

Jorå, se bara hur bra SIRI fungerar för Apple...

Alltså: det går ju att göra allt hur komplicerat som helst men vilket mervärde får man av det? Detta är egentligen den viktigaste fråga att ställa sig.

Att något är möjligt betyder inte att man måste göra det.
Användarvisningsbild
rickardg
Inlägg: 195
Blev medlem: 5 november 2008, 07:37:09
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Framtidens teknik. Smarta hem. Hur blir det?

Inlägg av rickardg »

Det lär bli LVDC-bus-system åtminståne för sensorer och mindre förbrukare, sen kommer det nog både finnas stjärnnät med centrala aktorer och distribuerade aktorer med kontroll-signal överlagrat på nätspänningen.

Går ju även att kombinera trådat och trådlöst, själv tror jag på trådat för nybyggen och trådlöst för kompletteringar och efterinstallationer.

De flesta lamp-knappar sitter brevd dörrar och blir sällan flyttade. Med trådat finns möjlighet till ljusindikeringar och annat som drar för mycket ström för trådlöst.

Indikatorlösa trådlösa tryckknappar bör gå att göra batterilösa då de kan ta energi från själva tryck-kraften i knappen, solcell, inducerad spänning eller något annat.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Framtidens teknik. Smarta hem. Hur blir det?

Inlägg av Walle »

Icecap skrev:Jorå, se bara hur bra SIRI fungerar för Apple...
Har du testat SIRI? Jag har testat, och jag måste säga att bättre röstigenkänning har jag aldrig testat! SIRI grejer det mesta, även vissa ord som jag har testat just för att de är lätta att blanda ihop med andra ord. Jag är rätt imponerad över hur bra det funkar faktiskt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Framtidens teknik. Smarta hem. Hur blir det?

Inlägg av Icecap »

Walle: kunder i USA har stämt Apple pga. den dåliga funktionalitet kontra reklamen...
Sedan "fungerar" SIRI ju så att det finns en centraldator som talet skickas till, den centraldator gör själva dekodningen och skickar svaret tillbaka och denna lösning ser jag inte som användbar i ett hemsystem.

Och vem vill frivilligt sätta upp mikrofoner i hela huset och skicka all tal till USA/FRA?

Men OK, det kommer att ske mycket utveckling inom detta område mycket snart så det blir nog verklighet inom en rimlig framtid men jag skulle gärna vara utan faktisk. Jag skulle ha svårt att låta bli att tänka på att vissa ordkombinationer utlöser vissa reaktioner, lite som i Monty Python-sketcher: "nämn inte kriget!!!"

Sedan kanske jag är lite paranoid...
Skriv svar