Isel FB2 (fd Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
andershannu
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 november 2011, 19:25:59
Ort: Västerås

Isel FB2 (fd Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer)

Inlägg av andershannu »

Hej allesammans!

Har äntligen skaffat mig en anledning att knåpa ihop ett inlägg.
Jag har precis införskaffat mig en lite äldre variant av Isel FB2. Jag är nybörjare på det mesta i gällande elektronik men "pluggar" på för fullt för att hänga med och förstå.

Till fräsen hängde det med 3 st borstade DC servomotorer och det är där min fråga dyker upp.

För det första, är det någon ide att köpa in sig i servo drivare för att få igång dessa motorer eller är det lika bra att byta till enklare stegmotorer?

För det andra, hur tar jag reda på vilken drivare jag behöver till dessa, kan jag läsa ut signalen från vinkelgivaren och dra några slutsatser av dom eller är detta standardiserat på något sätt? Skulle jag exempelvis kunna driva dessa med http://www.geckodrive.com/geckodrive-br ... g320x.html eller finns det andra bättre eller billigare alternativ?

Har mailat Nanotec och frågat om det finns möjlighet att hitta något gammalt datablad till dessa men jag misstänker att det blir svårt.

Tacksam för all hjälp och alla synpunkter som kan fås!

edit:uppdaterat rubrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av andershannu 20 februari 2013, 23:06:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Gammla borstade dc motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av tecno »

Hej och välkommen till forumet,

Utförliga data på dina motorer/givare är ett måste innan du kan gå vidare så det gäller att leta på nätet.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Gammla borstade dc motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av Fräsen »

Skruva av locket så man kan se vad det är för något som sitter där. (vinkelgivaren) Är det en vanlig encoder så borde det gå köra med Geckodrives steg som du länkade till. Induktansen borde inte vara för låg för Gecko med tanke på motorstorleken.
andershannu
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 november 2011, 19:25:59
Ort: Västerås

Re: Gammla borstade dc motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av andershannu »

Jäklar va kul med snabb respons, tack för det!

Har försökt hitta någon info om motorerna men än så länge utan lycka, men jag kommer fortsätta leta.
Men det var lite meningen med min första fundering, är det värt besväret att få igång dessa eller kan jag lika gärna köpa ett paket med 3 nya stegmotorer? Är lite "orolig" över hela servo-grejen då stegmotorerna verkar vara betydligt mer frekvent använda bland gör det självarna.

Öppnade locket idag men blev inte så mycket klokare av vad jag såg, men så här såg det ut:
Bild
Hittade även just denna forumtråd men har svårt att tolka all information i den. (Knagglig Google svenska)
http://translate.google.se/translate?sl ... tm&act=url

Kan man se om det är en "vanlig encoder" eller kan jag mäta mig fram till detta? Har tillgång till bra oscilloskop på jobbet, och kunnigt folk som kan hantera det :)

Tack igen!
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Gammla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av X-IL »

Lite OT: Var det den maskinen som var till salu i Askersund?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Gammla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av SeniorLemuren »

På en liknande encoder jag har kan man läsa de pyttesmå bokstäverna A/A B/B N/N + - på kretskortet bredvid plinten. med förstorningsglas.
Annars kan du ju göra som på beskrivningen du länkade till. Leta reda på +5 V och jord. använd sedan ett oscilloscope till att leta fram pulserna A/A B/B och N/N.

Jag har själv hållit på att samlat delar till ett CNC-fräsbygge länge nu. När dom mörka vinterkvällarna närmar sig sätter jag nog igång. Jag har bestämt mig för att använda DC-borstade servomotorer med encodrar. Det är lite svårare att hitta dokumenterade byggen men det finns en del material på nätet.
Om du bestämmer dig för stegisar så är jag intressrad av dina DC-borstade motorer, om priset blir rimligt. :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Gammla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av X-IL »

Verkar ju finnas lite märkningar till vänster i bild med Z, A och B med respektive utan streck över. Dock är det ju svart gjutmassa över kabelanslutningen, kanske syns något på baksidan där?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Gammla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av H.O »

Personligen skulle jag inte byta från servo- till stegmotorer om det inte är så att befintliga motorer är deffekta. Servon ÄR lite krångligare att koppla och ställa in korrekt jämfört med stegmotorer men det är det många gånger värt - speciellt om man som du redan HAR motorer som är dimensionerade för maskinen i fråga.

Om du har någon uppgift på hur snabb maskinen i fårga varit och vad det är för utväxling mellan motorn och skruv så kan du enkelt ta reda på vilken spänning som är lagom att driva motorerna med. Låt oss säga att maskinen är specificerad till 10m/min och stigining på skruven är 10mm - skruven snurrar alltså 1000 varv/minut. Sen kanske det är en utväxling mellan motor och skruv på 3:1 vilket gör att motorn måste snurra med 3000 varv/min. Ta nu en borrmaskin eller skruvdragare etc med ett känt varvtal, spänn fast motoraxeln i chucken och dra igång, mät spänningen som motorn genererar.

Om skruvdragaren gör 1500rpm och motorn lämnar 20V behöver den 40V för att nå upp till 3000rpm, sen måste man ha marginal för förluster i motor och drivsteg, jag skulle lägga till ~40-50%, alltså en matningspänning på 55-60V i det här fallet.

Alternativ än Geckodrive finns men det är inte lätt att rekomendera något utan bättre data på motorn i fråga. Ett alternativ kan vara DG2S-08020 från CNCDrive. De har även en kraftigare modell men att dömma av storleken på dina motorer så tror jag inte det behövs.

Om intresse finns så har jag några G320X och andra prylar att sälja, se följande inlägg i Köp och sälj.
Senast redigerad av H.O 1 juni 2012, 16:23:31, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Gammla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av blueint »

Hur kan 100 varv/minut med en 3:1 utväxling bli 3000 varv/minut?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av H.O »

Öh, tappade visst en nolla där, 1000 varv/minut ska det naturligvis vara - nu ändrat.
andershannu
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 november 2011, 19:25:59
Ort: Västerås

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av andershannu »

Tack igen.

Har blivit klokare sen sist, både med er hjälp, självstudier, bra support från nanotec och bra kollegor!
Lite OT: Var det den maskinen som var till salu i Askersund?
Japp, stämmer. Var en mycket trevlig gubbe som höll på att sälja av sina mekverkstad pga pension. Isel:n hade hans son plockat hem från Ericsson för en massa år sedan där den används för att lägga limsträngar på telefoner. Han hade själv aldrig haft igång den.

Har, trots min skepticism, fått tag på databladet på motorn genom ett mail till Nanotec, mycket bra service att leta reda på ett inskannat gammalt dokument! Hoppas att detta kan hjälpa er som förstår att hjälpa mig välja driver.

Jag fick hjälp av el:arna på jobbet att identifiera att det största chippet man ser är en "QUADRUPLE DIFFERENTIAL LINE DRIVER". Efter att läst http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=59542 så verkar det alltså gå att lösa genom att helt enkelt inte använda alla stiften som ger signaler ut?

Har även med hjälp av databladet lyckats mäta fram vilket stift som är 5V och vilket som är jord genom att buzza mellan stiftet på kretsen och motsvarande pinne i kontakten. Ska fortsätta med detta för att även lista ut vilka pinnar som motsvarar vilken utsignal. Kan läsa ut alla bokstäverna A^ A B^ B Z^ Z bredvid en kontakt. Kan jag mäta direkt från dessa ut till stiften eller måste jag mäta från Diff.Drivern för att hitta stiften?

Bestämde mig, pga av inputen i detta inlägg att köra vidare med servon. Att jag känt mig negativ till servon är nog för att jag lagt all min förstudie tid på att läsa på om stegmotorer så jag hade helt enkelt ingen koll vad det innebar, men nu börjar det ju reda upp sig. Och dessutom lär jag mig en massa. Så tyvärr kommer det nog inte säljas några motorer än på ett tag.

H.O, om du säljer drivarna separat och dessa är lämpliga för mina motorer är jag nog väldigt intresserad.

Jobbar som mekanik konstruktör men tycker det är barnsligt kul att så smått få inblick i den "andra" världen.
Så tack återigen för bra support!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av X-IL »

Jag såg prislapparna för de där maskinerna i dagens tappning, inte billiga. Är de stabila och med kulskruvar och fina linjärlager eller hur är de uppbyggda? Jag vet inte hur det är med andra läsare, men jag vill se bilder på maskinen också!
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av H.O »

Fina motorer!
Databladet på motorn specar att den differentiella enkodern drar 80mA, G320X kan bara ge 50mA så du behöver troligen extern matning till enkodern.
Du behöver ligga rätt nära max spänning för G320X om du vill "varva ut" motorn max men i övrigt ser jag inga problem att driva den motorn med G320X eller DG2S-08020. Den relativt höga spänningen du behöver gör det nog svårt att hitta alternativ som är billigare än ovan nämnda drivare.

Jag vill helst sälja prylarna ihop - om ingen köper de så kanske jag bygger ihop ett system i alla fall.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av tecno »

Dynomotion Snapamp 1000 är ju ett alternativ till lämpliga drivers
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av Mizzarrogh »

Ang servomotorer så håller jag deffinitivt med H.O, Stegmotorer är nästan alltid en billighetskompromiss i professionella sammanhang, borde nästan vara straffbart att sätta stegmotorer på "riktiga" maskiner om de haft servo från början... :)
Skriv svar