Isel FB2 (fd Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
andershannu
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 november 2011, 19:25:59
Ort: Västerås

Isel FB2 (fd Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer)

Inlägg av andershannu »

Hej allesammans!

Har äntligen skaffat mig en anledning att knåpa ihop ett inlägg.
Jag har precis införskaffat mig en lite äldre variant av Isel FB2. Jag är nybörjare på det mesta i gällande elektronik men "pluggar" på för fullt för att hänga med och förstå.

Till fräsen hängde det med 3 st borstade DC servomotorer och det är där min fråga dyker upp.

För det första, är det någon ide att köpa in sig i servo drivare för att få igång dessa motorer eller är det lika bra att byta till enklare stegmotorer?

För det andra, hur tar jag reda på vilken drivare jag behöver till dessa, kan jag läsa ut signalen från vinkelgivaren och dra några slutsatser av dom eller är detta standardiserat på något sätt? Skulle jag exempelvis kunna driva dessa med http://www.geckodrive.com/geckodrive-br ... g320x.html eller finns det andra bättre eller billigare alternativ?

Har mailat Nanotec och frågat om det finns möjlighet att hitta något gammalt datablad till dessa men jag misstänker att det blir svårt.

Tacksam för all hjälp och alla synpunkter som kan fås!

edit:uppdaterat rubrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av andershannu 20 februari 2013, 23:06:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Gammla borstade dc motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av tecno »

Hej och välkommen till forumet,

Utförliga data på dina motorer/givare är ett måste innan du kan gå vidare så det gäller att leta på nätet.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Gammla borstade dc motorer VS nya stegmotorer